wady i zalety reklamy internetowej

Kluczowe wady i zalety reklamy internetowej

Reklama internetowa jest formą reklamy, która bardzo dynamicznie się rozwija, co jest związane z ciągłym wzrostem sprzedaży produktów i usług przez Internet. Z uwagi na swoją specyfikę, wymaga dużych umiejętności i wyczucia, ponieważ nietrafiona reklama może spotkać się z nieoczekiwaną falą krytyki ze strony użytkowników Internetu i może przynieść więcej szkody niż pożytku. Wady i zalety reklamy internetowej można określić jak przy każdej innej formie przekazu, ponieważ nie ma reklam idealnych.

Wady i zalety reklamy internetowej

Zalety reklamy internetowej

Reklama nie ma ograniczeń czasowych – sklep internetowy, czy strona firmowa nie ma określonych godzin otwarcia, nie posiada bariery czasowej jaka istnieje w świecie tradycyjnych sklepów. Klient ma nieograniczony dostęp do oferty firmy, z którą może zapoznać się w każdej chwili. Reklamy, które są zamieszczane w internecie nie muszą być emitowane w określonych godzinach jak np. w przypadku reklamy telewizyjnej, ponieważ można ją wykorzystywać przez całą dobę. Bez znaczenia są strefy czasowe, jakie są w innych krajach. Ponadto w dowolnym czasie możemy zamieszczać wpisy reklamowe, tworzyć eksperckiego bloga czy udostępniać filmy na YouTube. Oczywiście treść czy grafiki możemy dostosowywać do zmiennych warunków atmosferycznych czy pory dnia, ale nie ma też takiego wymogu.

Reklama internetowa ma nieograniczony zasięg – przy pomocy tej formy przekazu możemy dotrzeć do każdego zakątka świata. Reklama Internetowa ma nieograniczony zasięg. Jest to możliwe dzięki niezwykłemu postępowi technologicznemu i jest ogromną możliwością dla każdej firmy, która planuje rozszerzyć swoją sprzedaż na międzynarodowe rynki. Internet skraca odległość, a globalny charakter reklamy nie ogranicza nas w żaden sposób.  Kontakt z potencjalnymi klientami przez Internet jest prosty i niedrogi, czym deklasuje inne formy reklamy. Przekaz telewizyjny, radiowy czy prasowy na zagranicznych rynkach jest dużo droższy i jego realizacja jest znacznie bardziej skomplikowana.

Reklama internetowa na interaktywny charakter – o efektach reklamy – jaki jest jej odbiór – możemy dowiedzieć się właściwie natychmiast, w związku z tym, że mamy żywy kontakt z klientem. Dobra komunikacja z klientem pozwala na zbudowanie zaufania do firmy, wykreowanie pozytywnego wizerunku firmy, poznanie potrzeb i marzeń docelowego klienta, a to z kolei będzie mieć pozytywne przełożenie na kampanie reklamowe. Dialog z klientem może być nawiązany w formie komentarzy na firmowym blogu, fanpage, poprzez subskrypcje newsletterów organizowanie branżowych webcastów. Wszystkie sposoby pozwolą na zbudowanie pozytywnej relacji z klientami, z której obie strony będą czerpać korzyści.

Reklama internetowa trafia do określonej grupy odbiorców. Internet daje szeroki wachlarz możliwości dotarcia do bardzo skonkretyzowanej grupy docelowej. W związku ze stosunkowo niskim kosztem reklamy internetowej, w porównaniu do reklamy tradycyjnej można sobie pozwolić na długofalowe działania i planowanie rozbudowanych strategii kampanii reklamowych. Możemy np. wykorzystać reklamę Google Adwords pod konkretną grupę docelową określoną na wstępie działań reklamowych. Ponadto bardzo istotnym elementem reklamy internetowej jest remarketing związany z Google Adwrods, ponieważ trafia do osoby, która już była na stronie i jest klientem potencjalnie zainteresowanym usługą lub produktem, więc jest z naszej grupy docelowej. Technicznie remarketing pozwala za wyświetlanie banerów reklamowych (podczas przeglądania stron internetowych) internaucie, który po odwiedzeniu naszej strony ma zapisane „ciasteczka” w swojej przeglądarce. Przekaz reklamowy dedykowany do niezdecydowanego klienta bardzo często motywuje go do powrotu do sklepu.  Remarketing polega także na reklamowaniu produktów, które są powiązane w jakiś sposób z wcześniej zakupionym produktem.

Reklama internetowa jest bardzo dynamiczna, ponieważ w porównaniu do konwencjonalnych metod reklamowych można ją w stosunkowy łatwy sposób uruchamiać, modyfikować, czy przekształcać, jeżeli okazuje się mało skuteczna. Ze względu na dużą łatwość badania i analizy skuteczności działań reklamowych można dostosowywać na bieżąco działania do monitorowanych efektów.

Reklama internetowa jest mało kosztowna – w porównaniu do kosztów jakie trzeba przeznaczyć na reklamę w alternatywnych źródłach przekazu reklamowego. Jest to bardzo ważna zaleta, ponieważ można zaplanować reklamę o szerokim zasięgu, która trafia do określonej grupy docelowej przy jednoczesnym niskim koszcie. Doświadczenie podpowiada bowiem, że im gorzej stargetowana reklama, tym gorszy ma stosunek poniesionych wydatków do osiągniętych zysków.

Wady reklamy internetowej

Nadmiar reklam internetowych powoduje, że bywają one blokowane przez użytkowników, a największy odsetek blokowanych reklam jest właśnie w Polsce. Rzecz tyczy się głównie kampanii banerowych, które często odbierane są przez Internautów jako forma zbyt nachalna. Wedle różnych szacunków, w Polsce, z programów blokujących korzysta ok 30-40% użytkowników internetu. Teoretycznie to dużo, ale w praktyce nadal pozostaje mnóstwo odbiorców takich treści, bowiem aktywnymi użytkownikami portali będących w sieci reklamowej Google (jak np. Onet, wizaz.pl, czy olx), jest w zasadzie cała populacja Polski, która ma jakikolwiek potencjał nabywczy.

Powierzchowność reklamy internetowej- reklama  opiera się często na szybkim powierzchownym przekazie, który może być pomijany przez użytkownika. Internauta, w natłoku reklam, może łatwo przeoczyć dedykowany przekaz.

Duża konkurencja reklamy internetowej- powoduje, że reklama, żeby była skuteczna musi podlegać ciągłej analizie i modyfikacjom, wymaga sporej wiedzy oraz umiejętności.

Niektóre działania reklamowe przynoszą oczekiwane efekty dopiero po wielu miesiącach– na przykład pozycjonowanie strony internetowej przynosi efekty, ale dopiero po dłuższym czasie.

Należy jednak przyznać, że większość z tych problemów nie dotyczy niezwykle ważnej i skutecznej metody reklamowania w internecie – mianowicie Google AdWords.

Jeżeli chcesz zdobyć więcej wiedzy na temat marketingu online – pobierz bezpłatny poradnik Verseo Adbook 2018! 

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies