Ten tekst przeczytasz w 9 minut

2 komentarze

Reklama sklepu internetowego na Facebooku – czy warto?

Reklama sklepu internetowego na Facebooku – czy warto? - zdjęcie nr 1

reklama sklepu internetowego na facebooku

Czy wiesz, że Facebook powstał w 2004 roku? Jest już z nami tak długo, że coraz większej grupie osób trudno wyobrazić sobie internet bez tego portalu. Na koniec 2018 roku korzystało z niego już ponad 2,27 mld użytkowników na świecie, a w Polsce – 47% społeczeństwa, czyli ponad 18 mln osób. Już same te dane pokazują, jak ogromny potencjał marketingowy drzemie w tym social medium. Pytanie jednak, czy reklama sklepu internetowego na Facebooku to rzeczywiście dobre rozwiązanie?

Dlaczego Facebook?

Zastanawiasz się, czy reklama sklepu internetowego na Facebooku to dobre rozwiązanie? Zanim poznasz konkretne korzyści z takiego rozwiązania, odpowiedz sobie na pytanie: czy korzystasz z fb? Można śmiało założyć, że tak. Ale w jaki sposób. 

O ile na samym początku Facebook był portalem, który służył łączeniu znajomych online, o tyle dziś służy bardziej jako „zbiorczy kanał informacyjno-rozrywkowy”. Wiele osób właśnie od Facebooka, a nie od portalu z wiadomościami rozpoczyna swój dzień. To tu gromadzi się informacje o tym, co aktualnie dzieje się na świecie, a także szuka chwili odprężenia i rozrywki. Dlatego w newsfeedzie Facebooka coraz częściej pojawiają się np. materiały video, w tym tzw. live-streamy, a więc transmisje na żywo.

Równie istotną częścią Facebooka są różnego rodzaju grupy – najczęściej powiązane z konkretnymi polami zainteresowań.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Facebook jest więc przestrzenią, która dla reklamodawcy niesie OGROMNY potencjał. Można go wykorzystać na różne sposoby – zarówno budując zainteresowanie marką, jak i generując leady, a nawet sprzedaż. 

Czy reklama sklepu internetowego na Facebooku się opłaca?

Na postawione powyżej pytanie warto odpowiedzieć od razu: tak, reklama sklepu internetowego na Facebooku to dobre rozwiązanie. Pod warunkiem, że… Twoja kampania będzie dobrze zaplanowana i przeprowadzona. Zobacz, jak to zrobić, żeby Twoje działania miały sens, a przede wszystkim – aby przyniosły pożądany zwrot z inwestycji.

Reklama sklepu internetowego na Facebooku – jakie narzędzia daje ten portal?

Choć Facebook rozpoczynał swoją obecność w Sieci jako portal łączący znajomych, dziś jest dla internautów nie tylko źródłem wiadomości z życia przyjaciół, ale i wiedzy o tym, co dzieje się na świecie czy rozrywki. Z perspektywy firm serwis stworzony przez Marka Zuckerberga to doskonałe narzędzie do:

  • prowadzenia komunikacji wizerunkowej z odbiorcami – m.in. w celu budowania i podtrzymania długofalowych relacji,
  • pozyskiwania leadów,
  • reklamowania swoich produktów i usług.

Jak zatem widzisz, możesz tu promować swoją markę na wiele różnorodnych sposobów – także wykorzystując narzędzia dostępne bez dodatkowych opłat. Sam portal daje też szeroką gamę możliwości korzystania z płatnej promocji, idealnie sprawdzających się, zwłaszcza gdy prowadzisz działalność o charakterze e-commerce.

Bezpłatna promocja sklepu na Facebooku – od czego zacząć?

Zanim przejdziemy do omówienia konkretnych narzędzi dostępnych w ramach Facebook Ads, warto przyjrzeć się dokładniej możliwościom standardowej promocji na tym portalu społecznościowym.

Podstawowym narzędziem reklamy na Facebooku jest oczywiście fanpage. Staje się on Twoją stroną domową oraz miejscem, do którego będą trafiać Twoi potencjalni klienci. Pamiętaj: wielu z nich to właśnie od Facebooka, a nie od Google może rozpocząć poszukiwanie informacji o Twojej marce. Dlatego warto tu stworzyć ciekawą wizytówkę, która na „dzień dobry” wywrze pozytywne wrażenie – zgodne z tym, jaki wizerunek brandu chcesz promować.

Samo założenie i prowadzenie fanpage’a jest zupełnie bezpłatne – oczywiście pod warunkiem, że zajmujesz się tym samodzielnie, a nie zlecasz takie działania wyspecjalizowanej agencji social media. Aby wykorzystać pełen potencjał „organiczny” fanpage’a musisz sprostać oczekiwaniom Twoich odbiorców. Ważne jest, aby:

  • fanpage zawierał aktualne dane dotyczące Twojego sklepu – warto tutaj umieścić m.in. odnośnik do strony internetowej, ale także maila lub numer kontaktowy,
  • regularnie publikować posty na fanpage’u – pomyśl: co myślisz o marce, na której profilu ostatni post jest sprzed roku czy dwóch? Jeśli tak ma wyglądać częstotliwość komunikacji z odbiorcą… lepiej zrezygnuj z tego kanału marketingowego, ponieważ bardziej sobie zaszkodzisz niż pomożesz,
  • tworzyć angażujące komunikaty, które zaciekawią odbiorcę, a przy okazji będą się dobrze zazębiały z innymi narzędziami marketingowymi, np. z blogiem firmowym – te dwa kanały mogą się wzajemnie „dokarmiać”.

Istotne są zarówno warstwa tekstowa, jak i graficzna. Post powinien przyciągać uwagę „od pierwszego spojrzenia” i angażować na dłużej. Osiągnięcie takiego efektu, a co za tym idzie – dobrych zasięgów organicznych publikowanych treści – nie jest prostym zadaniem, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz budować audytorium. Dlatego, mimo że w teorii możesz realizować tę komunikację bezkosztowo, jeśli social media są dla Ciebie ważnym punktem styku z odbiorcą (co w e-commerce jest dość oczywiste), warto rozważyć powierzenie prowadzenia fanpage’a specjalistom

Warto przy tym podkreślić, że osoby odpowiedzialne za obsługę Facebooka Twojego e-sklepu powinny być gotowe nie tylko na publikowanie treści, ale przede wszystkim na wchodzenie w interakcje z odbiorcami. Jeśli prowadzisz sklep online, możesz się spodziewać, że klienci, którzy złożyli zamówienie, zechcą właśnie tym kanałem dopytać o swoje zakupy, poskarżyć się na opóźnienia w dostawie czy dopytać o konkretne produkty.

Warto umożliwić im komunikację za pośrednictwem Facebook Messengera. Co ważne, możesz ją częściowo zautomatyzować – traktując ten komunikator jako wirtualne FAQ. To może znacznie uprościć i usprawnić klientowi uzyskanie typowych informacji – co zaoszczędzi czas Twój i kupującego, a jednocześnie podniesie jakość doświadczenia w kontaktach z Twoją marką. Brzmi obiecująco, prawda? 

Facebook Ads, czyli płatna reklama na Facebooku

Gdy myślisz o promocji w social mediach, rozpocznij od pełnego wykorzystania bezpłatnych możliwości, jakie daje Facebook. Nie czarujmy się jednak: jeżeli chcesz szybko poszerzyć grono odbiorców, a docelowo pozyskać wartościowe leady i zwiększyć sprzedaż, samo prowadzenie fanpage’a nie wystarczy. Na efekty prowadzenia komunikacji tą drogą trzeba czekać wiele miesięcy.

Dlatego warto przyjrzeć się bliżej możliwościom, jakie użytkownikowi dają reklam Facebook Ads. To bardzo rozbudowany system narzędzi, który można wykorzystać do realizacji dowolnych celów wizerunkowych, marketingowych oraz stricte sprzedażowych. Dlatego możesz po nie sięgnąć zarówno, kiedy np. dopiero otwierasz e-sklep i chcesz zbudować świadomość istnienia marki i pozyskać pierwsze leady, jak i gdy prowadzisz szybką kampanię sprzedażową, której celem jest „wyczyszczenie magazynów”.

Twoja reklama może:

zostać umieszczona w wielu miejscach portalu

Możesz zdecydować się np. na mobilny MarketPlace, news feed (aktualności) czy prawą kolumnę serwisu, gdzie mogą się pojawić np. banery remarketingowe. Coraz popularniejsze stają się też reklamy w Facebook Stories czy na Messengerze.

przybrać różnorodną formę

Jeżeli decydujesz się na reklamę, która trafi do głównej sekcji Facebooka, może ona przybrać różnorodne kształty, m.in.: obrazu (pojedyncza grafika) czy materiału video. Reklama sklepu internetowego na Facebooku często przybiera też postać tzw. kolekcji czy karuzeli – pozwalają one zaprezentować klientowi konkretne produkty, również te, których sam poszukiwał wcześniej.

Tak duża dowolność pozwala planować kampanie o różnym charakterze – sam portal daje możliwość ustalenia celu. W przypadku branży e-commerce kampanie są prowadzone najczęściej albo z myślą o zwiększeniu zasięgu i rozpoznawalności marki, albo o osiągnięciu określonej konwersji.

Dlaczego reklama e-sklepu w social mediach się opłaca?

Ogromna liczba użytkowników Facebooka oraz szerokie pole do popisu przy tworzeniu materiałów reklamowych, jakie daje portal, to nie jedyne zalety korzystania z tej formy promocji w Sieci. Twój e-sklep może na niej zyskać również, ponieważ:

możesz precyzyjnie zakreślić, do kogo będzie kierowana kampania – serwis daje możliwość wyboru odbiorców, którym zostanie wyświetlona reklama, np. ze względu na lokalizację, płeć, grupę wiekową czy zainteresowania. Oczywiście, aby osiągnąć w tym zakresie określone efekty, trzeba koniecznie przygotować wcześniej założenia kampanii i jej konkretną strategię;

możesz kontrolować rezultaty, jakie przynosi reklama sklepu internetowego na Facebooku – sam serwis dostarcza bogatych informacji o tym, jak odbierana jest Twoja reklama i jakie akcje podejmują wobec niej odbiorcy;

masz możliwość prowadzenia efektywnych działań remarketingowych – instalacja piksela Facebooka i wykorzystanie tzw. zdarzeń sprawia, że możesz skutecznie i w zautomatyzowany sposób budować grupę remarketingową, co sprawi, że w reklamach na FB użytkownikom wyświetlą się informacje powiązane z ich odwiedzinami w Twoim serwisie. Facebook przy realizacji kampanii remakretingowych korzysta również z innych narzędzi, m.in. informacji z ciasteczek, aby wzmocnić konwersję,

zyskujesz dobrą kontrolę nad budżetem – możesz go ustalić w trybie dziennym lub „dożywotnim”, tj. do końca trwania kampanii.

Jak zatem widać, korzyści płynących z korzystania z promocji na tym portalu społecznościowym mogą być ogromne.

Jak dobrać narzędzia reklamy na Facebooku do potrzeb e-sklepu?

Facebook oferuje bardzo szeroką i zróżnicowaną gamę narzędzi reklamowych. To dobra wiadomość, ponieważ zawsze możesz wybrać to, co wpisuje się w Twoją strategię. Jednak z drugiej strony nadmiar dostępnych opcji może być problematyczny – samodzielne dopasowanie rodzajów reklam na Facebooku, częstotliwości ich publikacji czy samego designu graficznego może Cię nieco przerosnąć. Tak czy inaczej, warto wiedzieć, jakie możliwości daje ten portal. A są one coraz szersze – zmieniają się wraz z coraz większą automatyzacją marketingu oraz z tym, jak ulegają zmianie oczekiwania i zachowania klientów.

Z punktu widzenia e-commerce najciekawszymi narzędziami do wykorzystania mogą się okazać:

  • reklama w formie tzw. karuzeli produktów, wyświetlanej w newsfeedzie. Jeśli chcesz pokazać cały katalog produktów, Facebook umożliwia umieszczenie ich w ramach jednej reklamy. To ciekawy pomysł na wsparcie konkretnej kampanii produktowej, w ramach której oferujesz zniżki na określone towary. Odbiorca jest zachęcony do przewinięcia tych ofert – tak, aby znaleźć tę najciekawszą. Może też zostać przekierowany bezpośrednio na stronę z towarem, który go zainteresował. Uwaga! Karuzela sprawdza się również przy remarketingu – odbiorca, który np. w ostatniej chwili wycofał się z zakupu, widzi reklamę produktów, które wrzucił do koszyka, np. z dodatkowym rabatem. To działa;
  • obrazki prezentujące produkty, pod którymi wyświetli się mniejsza karuzela z towarami, które zostały wykorzystane na głównym obrazie – to opcja dobra np. dla sprzedających kosmetyki czy ubrania. Główne zdjęcie może prezentować stylizację, która „zwizualizuje” klientowi to, jak można wykorzystać produkty, a karuzela poniżej przekieruje do konkretnych elementów, ułatwiając szybki zakup,
  • reklamy video – coraz popularniejsze i przynoszące dobre efekty, pod warunkiem, że przygotowane komunikaty będą angażujące, a nie irytujące (warto pamiętać, że przerywają one filmiki oglądane przez odbiorcę),
  • materiały błyskawiczne – wyświetlane w sekcji „relacje”, w trybie pełnoekranowym, na urządzeniach mobilnych. Wykorzystywane coraz szerzej, ponieważ skupiają uwagę użytkownika.

Oczywiście standardowa promocja postów facebookowych też może przynieść rezultaty. Rodzaje reklamy na Facebooku powinny być uzależnione od wyjściowych założeń kampanii oraz grupy docelowej, do której jest ona kierowana. 

Jak wycisnąć z reklamy na FB maksimum?

Reklama sklepu internetowego na Facebooku niesie za sobą ogromny potencjał. Musisz jednak pamiętać, że w świecie e-commerce panuje coraz większa konkurencja. A skoro tak, coraz trudniej jest się przebić do klienta. Dlatego samodzielne przygotowywanie i konfigurowanie kampanii promocyjnych na FB może być dość ryzykownym zagraniem. Nieumiejętne ustawienie jej parametrów czy wybranie komunikatów o małym potencjale na konwersję sprawi, że… wyrzucisz pieniądze w błoto i nie osiągniesz zamierzonych celów.

Właśnie z tego powodu coraz większe grono przedsiębiorców prowadzących e-sklepy decyduje się na podjęcie współpracy ze specjalistami z branży. Warto, ponieważ eksperci:

  • przeanalizują potencjał reklamowy Twojego sklepu,
  • wspólnie z Tobą określą konkretne, mierzalne i realne cele prowadzenia promocji,
  • pomogą doprecyzować grupy docelowe klientów oraz zakreślić persony, do których kierowane będą konkretne komunikaty – to bardzo ważny element, zwłaszcza że z Facebooka korzysta bardzo zróżnicowane grono odbiorców. Coraz szersza jest np. struktura wiekowa użytkowników, a znaczące miejsce na portalu zaczynają zajmować osoby w średnim wieku oraz seniorzy. Kampanie skierowane do nich muszą przybrać zupełnie inny ton niż te dedykowane młodszym;
  • zajmą się konfiguracją kampanii reklamowej Twojego e-sklepu od strony technicznej – pomogą również przy działaniach remarketingowych,
  • dobiorą odpowiednie rodzaje reklam na Facebooku i formy kontaktu z odbiorcami,
  • pomogą ustalić budżet kampanii, który z jednej strony wpisze się w Twoje możliwości finansowe, a z drugiej pozwoli osiągnąć mierzalne korzyści,
  • będą na bieżąco monitorować przebieg kampanii i jej efektywność – w razie potrzeby dokonają w niej zmian, aby poziom konwersji stale się zwiększał.

Dlatego zanim wybierzesz konkretną agencję do prowadzenia różnych rodzajów reklam na Facebooku, dobrze przyjrzyj się jej doświadczeniu i modelu działania. Prześledź także zakres oferty oraz przyjrzyj się portfolio lub case studies, które prezentuje firma. Dzięki temu będziesz mógł dość dobrze ocenić, jak ułoży się Wasza współpraca. Pamiętaj też: za dobrą jakość obsługi kampanii Facebook Ads warto zapłacić więcej. Nie stać Cię na podejrzanie tanie usługi, które nie spełnią oczekiwań.

Dobrze też, aby kampania reklamowa na Facebooku była powiązana z innymi elementami strategii marketingowej. Ważne jest, aby zachować spójność, ale także – co równie ważne – pozwolić różnym kanałom komunikacji się przeplatać i zsynchronizować. Dobra agencja digital przejmie na siebie wszystkie te działania, w ramach jednego, spójnego planu działania, który będzie miał przełożenie na konkretne rezultaty sprzedażowe. 

Chcesz wypromować swój sklep, korzystając z możliwości, jakie dają różne rodzaje reklam na Facebooku? Skontaktuj się z ekspertami Verseo i zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić. Pomożemy Ci w pełni wykorzystać potencjał reklamy w social mediach. 🙂

Komentarze (2)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Reklama sklepu internetowego na Facebooku – czy warto? - zdjęcie nr 5

    Feniks

    14 cze 2021, 13:51

    Ciekawe czy dla zupełnie nowego sklepu taka reklama ma sens

    • Reklama sklepu internetowego na Facebooku – czy warto? - zdjęcie nr 6

      Maciej Popiołek

      15 cze 2021, 09:08

      Sensowność kanału jest rezultatem wielu zmiennych – branży, marży czy budżetu. Z tego względu, dobrze wybierać kanały już z kimś, kto się na temacie zna i dysponuje holistycznym doświadczeniem.