reklama kancelarii prawnej

Reklama kancelarii prawnej w Google AdWords – co warto wiedzieć.

Prawnicy należą do jednej z grup zawodowych objętych zakazem reklamy. W teorii oznacza to brak możliwości promowania swoich usług oraz zachęcania do skorzystania z oferty. W związku z zaistniałą sytuacją oraz wieloma ograniczeniami na polu reklamy, prawnicy niejednokrotnie szukają alternatywnych rozwiązań. Nie ma się co dziwić, gdyż w dobie coraz większej konkurencji oraz w ramach powszechnego dostępu do informacji, każdy z nich chciałby zaprezentować swoje usługi szerokiemu gronu odbiorców oraz pozyskać klientów. Prawo prawem, ale jest to także biznes i jedna z metod zarobku.
W związku tym, że temat reklamowania usług prawnych jest sprawą dość skomplikowaną, do której należy podejść ostrożnie, chcielibyśmy przedstawić parę istotnych informacji związanych z tym tematem. Na bazie naszego doświadczenia, wynikającego ze współpracy z ponad 150 kancelariami adwokackimi oraz radcowskimi z całej Polski, możemy powiedzieć, że istnieje szereg działań, które można podjąć chcąc – jako prawnik – zaistnieć w wyszukiwarce Google. Reklama kancelarii prawnej za pośrednictwem środowiska AdWords, to jedna z metod!

Zapewne część z Was domyśla się, że użyte powyżej pojęcie “zaistnieć” pojawiło się tutaj nie bez powodu. Otóż zgodnie ze Zbiorem Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, a dokładniej mówiąc, paragrafem 23 tegoż dokumentu “adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego”.
W dalszej części dokumentu pojawia się informacja, że “adwokat jest uprawniony do informowania o swojej działalności zawodowej (…)” o ile informowanie to jest zgodne z zasadami przedstawionymi w dokumencie, przeprowadzane jest za pomocą odpowiednich środków przekazu, a co najważniejsze “adwokatowi nie wolno proponować usług potencjalnym klientom w formie oferty skierowanej do osób, które uprzednio nie wyraziły takiego wyraźnego życzenia” oraz “za publikowanie informacji adwokat nie może płacić żadnego wynagrodzenia z wyjątkiem rozsądnych kosztów publikacji”.

Reklama kancelarii prawnej – co zatem zrobić?

W związku z powyższym, pewnie część z Was zastanawia się jak to możliwe, że w wyszukiwarce Google można znaleźć coraz więcej linków do stron adwokatów.
Dla przykładu, poniżej przedstawiam pierwszą stronę wyników wyszukiwania Google dla słowa kluczowego adwokat warszawa (z pominięciem wyników organicznych).

reklama kancelarii prawnej

reklama adwokat

Jak widać, obecność ofert prawników w wyszukiwarce Google jest faktem. Jak zatem jest to możliwe, skoro zgodnie z kodeksem, reklama jest zabroniona?
I tutaj właśnie pojawia się pytanie-klucz: co rozumiemy pod pojęciem reklama?

System Google Adwords a reklamowanie

Słownik języka polskiego mówi, że reklama to “działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”. Inne źródła natomiast podają, że reklama “jest jednym z najprostszych sposobów komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem. (…) Reklama to forma bezosobowej, odpłatnej, zgodnej z prawem i dobrymi obyczajami forma przekazywania informacji rynkowych dotyczących bogatej propozycji.”

Czy zatem kampania AdWords, to reklama?
Odpowiedź brzmi: I tak, i nie.

Z jednej strony AdWords służy celom reklamowych, a co za tym idzie, realizuje podstawową definicję reklamy, gdyż bardzo często zachęca do skorzystania z oferty zakupu produktów lub usług. Samo Google – na swojej oficjalnej stronie – mówi, że AdWords pozwala “(…) docierać do nowych klientów i rozwijać swoją firmę (…) tworzyć skuteczne reklamy i czerpać przychody z inwestycji”. Z drugiej strony, Google absolutnie nie narzuca reklamodawcom nawoływania do zakupów. Wiadomo, odpowiednio dobrane call to action zwiększa efektywność reklam, jednak można obyć się bez niego.

Tę skomplikowaną sytuację doskonale obrazuje przypadek z roku 2016, kiedy to sprawa pewnej Pani adwokat – której oferta wyświetlała się w ramach kampanii AdWords – trafiła do sądu. Koniec końców kobieta została uniewinniona. Sąd bowiem uznał, że linki sponsorowane do jej strony www nie były jawną reklamą, a jedynie ogólną informacją skierowaną do internautów, którzy poszukiwali pomocy prawnej. Wniosek jest zatem “prosty”: kampania AdWords nie zawsze musi być uznana za reklamę. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zostaną napisane treści. Przypominamy, że muszą one informować, a nie reklamować.

Jak zatem informować, aby nie reklamować?

Wszyscy wiemy, że reklamę i informację oddziela bardzo, ale to bardzo cienka linia. W momencie gdy reklama powinna (wg znawców tematu) “zawierać elementy wartościujące dany towar lub zachęcać do jego kupna, a za reklamę należy uznać wszystko, co zawiera informacje, które nie są niezbędne do zawarcia umowy”, informacja “obejmuje w szczególności dostarczanie obiektywnych danych technicznych o produkcie lub usłudze, w szczególności oferty handlowe”.

W związku z powyższym, aby napisać informację, a nie reklamę, należy spełnić kilka warunków:

  1. nie umieszczać żadnych subiektywnych opinii, porównania do innych, wartościowania, czy oceny świadczonych usług, tj. nie używać haseł typu: najlepszy, najtańszy, najskuteczniejszy, itp.,
    w nagłówkach oraz treściach przekazu używać ogólnych haseł, typu: adwokat/radca prawny/kancelaria prawna + nazwa miasta, w którym świadczone są usługi lub nazwy konkretnych usług, np. sprawy karne, porady prawne, sprawy spadkowe, itp.,
  2. nie obiecywać, ani nie informować potencjalnego klienta, że sprawa zostanie wygrana, a jego problem rozwiązany, tj. nie stwarzać prawdopodobieństwa “(…) wywołania nieuzasadnionego oczekiwania co do wyników pracy adwokata”,
  3. nie być natarczywym w informowaniu o swoich usługach,
  4. przekazywać fakty i rzeczowe wiadomości dotyczące świadczonych usług, np. informacje o obsłudze zarówno osób prywatnych, jak i podmiotów gospodarczych, długości prowadzenia działalności/doświadczeniu w danej dziedzinie,
  5. pominąć natarczywe wezwania zachęcające do interakcji z reklamą, np. “Chcesz się rozwieść? Zadzwoń, rozwiążemy Twój problem szybciej niż inni!”. W ich miejsce lepiej skorzystać z delikatniejszych haseł typu: “Zadzwoń”, “Skontaktuj się z nami” lub w ogóle pominąć ten element,
  6. nie naruszać godności, uczciwości, ani tajemnicy zawodowej. Treści powinny przedstawiać tylko i wyłącznie fakty, np. usługi, jakie oferuje prawnik. Zamiast “99% zadowolonych klientów”, lepiej wspomnieć o 10-letnim doświadczeniu w zawodzie,
  7. obok informacji tekstowych, nie wolno stosować remarketingu, tj. reklam przypominających. Google nie zezwala bowiem na zbieranie list odbiorców mających trudności osobiste, będących ofiarami nadużyć, przestępstw lub innego traumatycznego zdarzenia.

Poniżej przedstawiamy przykład treści, jakie mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania, a które nie będą w żaden sposób łamać zasad:

reklama kancelarii prawnej

Ponadto warto mieć na uwadze ogólne zasady AdWords, które mówią same za siebie:

w odniesieniu do §23a pkt. 2f, który uznaje, iż “adwokat może informować o świadczonej pomocy prawnej (…) poprzez (…) umieszczanie informacji na stronach internetowych oraz umieszczanie danych o tej stronie w katalogach i wyszukiwarkach” stwierdzić można, że wyświetlanie linków z informacją nie jest zabronione,
w odniesieniu do §23b pkt. 1, który mówi, że “adwokatowi nie wolno proponować usług potencjalnym klientom w formie oferty skierowanej do osób, które uprzednio nie wyraziły takiego wyraźnego życzenia” stwierdzić można, iż reklamy AdWords wyświetlają się w odpowiedzi na hasła wpisane w wyszukiwarkę przez internautów. Oznacza to, że internauci aktywnie poszukują danych informacji, wyrażając przy tym życzenie, aby dane informacje pozyskać,
w odniesieniu do §23b pkt. 6, który mówi iż “za publikowanie informacji adwokat nie może płacić żadnego wynagrodzenia z wyjątkiem rozsądnych kosztów publikacji” stwierdzić można, że koszty publikacji kampanii AdWords są rozsądne oraz takie same dla wszystkich, którzy decydują się z tegoż rozwiązania korzystać. Ponadto koszty publikacji zależą m.in. od tego, ile dany reklamodawca jest chętny (jest w stanie) zainwestować.

Poza tradycyjnymi reklamami tekstowymi, wyświetlanymi w wynikach wyszukiwania Google, kancelarie prawne mogą informować o swoich usługach także w inny sposób. W ramach wykorzystania sieci reklamowej, z przekazem informacyjnym można do internautów trafić również za pomocą:

> remarketingu – banerów graficznych wyświetlanych osobom, które już wcześniej odwiedziły daną stronę www. Zadaniem remarketingu jest ponowne zachęcenie internautów do interakcji ze stroną internetową. Działa on w ten sposób, że osoby odwiedzające witrynę zostają automatycznie “przypisane” do odpowiedniej listy (zbierającej użytkowników nawet z ostatnich 540 dni), na podstawie której kierowany jest potem odpowiedni graficzny przekaz reklamowy. Baner remarketingowy może przedstawiać grafikę, logo firmy oraz krótki tekst, a swoim wyglądem powinien zachęcać do powtórnego wejścia na stronę docelową,

> reklam graficznych wyświetlanych w oparciu o wybrane metody kierowania, np. kierowanie kontekstowe na słowa kluczowe, zainteresowania internautów, demografię, czy wybrane miejsca/strony docelowe. W ramach takiej kampanii, internautom znajdującym się w odpowiednich grupach docelowych (i odwiedzającym witryny zrzeszone w sieci reklamowej Google) przedstawiane są banery graficzne, informujące o ofercie reklamodawcy,

> Gmail Sponsored Promotions – informacji pojawiających się w skrzynkach pocztowych Google, wyświetlanych na podstawie typów kierowań bardzo zbliżonych do tych przedstawionych w punkcie powyżej. W ramach GSP, do internautów dociera nienachalny przekaz, tzw. zwiastun, wyglądem przypominający wiadomość pocztową. Po kliknięciu w niego, otwiera się reklama, która może zawierać grafikę, film wideo lub formularz. W przypadku urządzeń mobilnych, możliwe jest nawiązanie połączenia telefonicznego.

W przypadku chęci skorzystania z sieci reklamowej Google należy jednak pamiętać, że wiążą się z tym pewnego rodzaju obostrzenia. Otóż Google, dbając o ochronę danych, zdecydowało się wprowadzić pewne ograniczenia związane z kategoriami zainteresowań o charakterze wrażliwym. Oznacza to, że w niektórych przypadkach skorzystanie z powyższych typów kampanii nie będzie możliwe. Jest to jednak na tyle indywidualna sprawa, że każda sytuacja wymaga szczegółowej analizy.

Reklama kancelarii prawnej – podsumowanie

Jak widać przygotowanie reklamy, a raczej informacji o ofercie kancelarii prawnej nie jest ani niemożliwe, ani bardzo skomplikowane. Szanując rangę zawodu oraz zwracając uwagę na powyżej wymienione elementy, można nie łamiąc przy tym obowiązujących zasad, zaistnieć w wyszukiwarce Google. Napisanie notek informacyjnych, niezawierających niedozwolonych treści nie jest niczym trudnym. Wystarczy przede wszystkim zadbać o odpowiedni charakter przekazu. Potem można czekać na telefony i wiadomości od internautów, którzy wyrazili życzenie otrzymania takiej informacji, a w odpowiedzi na nią podjęli próbę kontaktu z kancelarią.

darmowa wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies