Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Brak komentarzy

10 milionów użytkowników miesięcznie mniej? Medic Update obchodzi swoje 1. urodziny!

10 milionów użytkowników miesięcznie mniej? Medic Update obchodzi swoje 1. urodziny! - zdjęcie nr 1

10 milionów użytkowników miesięcznie mniej? Medic Update obchodzi swoje 1. urodziny! - zdjęcie nr 2

1 urodziny Medic Update – podsumowanie

Na przełomie lipca i sierpnia 2018 roku doszło do wielkiego przetasowania wyników organicznych w wyszukiwarce Google. Jak się później okazało, zmiany dotyczyły przede wszystkim branży medycznej. Ucierpiały także inne branże – m.in. finansowa oraz wiele sklepów internetowych. Zamieszanie było naprawdę duże, a specjaliści SEO do dzisiaj spierają się i dyskutują na temat tego, w jaki sposób działa nowy algorytm i co rzeczywiście bierze pod uwagę.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Przez ostatnich 12 miesięcy mieliśmy przynajmniej cztery aktualizacje Medic Update (lub Medical Update). Potocznie nazywa się je korektami. Pierwsza z nich pojawiła się w październiku 2018. roku, a kolejne trzy – w styczniu, marcu i czerwcu 2019 roku. Każda z tych aktualizacji przynosiła kolejne przetasowania serpów medycznych. Część stron po jednej korekcie szła w górę, a przy kolejnej spadała. Inne z kolei odnotowywały wyłącznie spadki, a niektóre przez cały czas rosły.

W tym okresie niektóre strony potrafiły urosnąć nawet o ponad 1000%. Inne witryny straciły natomiast nawet 10 milionów użytkowników miesięcznie. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że algorytm działa w sposób randomowy, jednak nam przez ten rok udało się zebrać dane, z których można wyciągnąć naprawdę sporo wartościowych informacji. Zanim jednak przejdziemy do wniosków, warto sprawdzić, jak nowy algorytm wpłynął na największe strony z branży medycznej.

Najwięksi przegrani i zwycięzcy aktualizacji Medic Update

PoradnikZdrowie.pl

Najprawdopodobniej największym przegranym w branży medycznej jest portal PoradnikZdrowie.pl. Na poniższym wykresie można zauważyć, że witryna zaczęła szybko rosnąć po wypuszczeniu w sierpniu aktualizacji Medical Update. Już w październiku, gdy została wypuszczona pierwsza korekta algorytmu, trend ten się odwrócił, a strona zaczęła szybko tracić tzw. widoczność. Trwało to aż do kolejnej, stycznikowej aktualizacji. Wtedy zaczął się kolejny szybki wzrost witryny, który trwał aż do marcowej korekty.

Marzec okazał się najgorszy dla serwisu PoradnikZdrowie.pl – wtedy serwis odnotował mocny spadek, tracąc niemal połowę fraz z tzw. topów. Do tego część fraz, która się utrzymała, zaliczyła nieznaczne spadki.

medical update poradnikzdrowie.pl

Ahrefs.com jest narzędziem, które umożliwia szacowanie ruchu organicznego poszczególnych witryn internetowych. Zazwyczaj ich szacunki są na tyle dokładne, że liczby, które przedstawiają, są zbliżone do rzeczywistych (różnica to zazwyczaj ok. 10%). Dlatego też możemy uznać, że dane, które przedstawiają, są wiarygodne.

ahrefs poradnikzdrowie.pl

W przypadku serwisu PoradnikZdrowie.pl mamy do czynienia z ogromnym spadkiem ruchu organicznego. Jeszcze we wrześniu poprzedniego roku szacowana przez Ahrefs liczba odwiedzających (z wyników organicznych) wynosiła prawie 15 milionów użytkowników miesięcznie. Dzisiaj jest to liczba mniejsza niż 5 milionów. Oznacza to, że od marca strona PoradnikZdrowie.pl straciła około 10 mln. użytkowników z tzw. „organika”.

ABCzdrowie.pl

Kolejnym dużym spadkowiczem jest serwis ABCzdrowie.pl. Ten należący do grupy WP portal stracił ponad 9 mln odwiedzających użytkowników z wyszukiwarki Google.

medical update abczdrowie.pl

Strona ABCzdrowie.pl zaczęła spadać już w lutym 2018. roku, ale Update Medyczny i kolejne korekty tylko pogarszały jego sytuację. Dodatkowo prawdziwym pocałunkiem śmierci okazała się czerwcowa korekta, która dosłownie dobiła serwis. Możemy tylko współczuć osobom opiekującym się tym serwisem, bo z pewnością muszą się teraz gęsto tłumaczyć swoim przełożonym ze spadków.

abczdrowie ahrefs

Zdrowie.tvn.pl

Bardzo ciekawą sytuację mamy w przypadku serwisu Zdrowie.tvn.pl. Analizując poniższy wykres, możemy wywnioskować, że przy każdej kolejnej aktualizacji algorytmu widoczność strony albo bardzo szybko rosła, albo jeszcze szybciej malała.

Najpierw w sierpniu 2018 roku serwis bardzo mocno odczuł negatywne skutki Update’u Medycznego, by już w październiku zanotować ogromny wzrost, który trwał aż do stycznia 2019 roku. Wtedy też, podczas kolejnej korekty, serwis znowu zaczął spadać. W międzyczasie w lutym zaczął znowu rosnąć, by w marcu i czerwcu stracić przy kolejnych korektach. Poniższy wykres wygląda jak prawdziwy rollercoaster i zdecydowanie nie jest to coś, co chciałby oglądać jakikolwiek pozycjoner.

zdrowie.tvn medical update

Wylecz.to

Wylecz.to jest kolejnym dużym spadkowiczem. Strona od marca tego roku utraciła ponad 2 miliony użytkowników miesięcznie, co stanowiło blisko 70% ich ruchu organicznego.

wyleczto medical update

Polki.pl

Polki.pl to serwis, który ucierpiał w wyniku marcowej korekty. Spadek ruchu organicznego witryny to prawie 10 mln. odwiedzających, co plasuje ich w czołówce niechlubnego rankingu największych ofiar Medical Update w Polsce.

polski.pl ahrefs

Drugs.com

Ciekawie jest nie tylko w Polsce. Za granicą oberwał również znany i popularny serwis Drugs.com W pewnym momencie ich ruch organiczny spadł z 32 mln. do zaledwie 8 mln., ale na szczęście powoli odbijają się od dna, a ich ruch po czerwcowej korekcie wzrósł już do ponad 20 mln. miesięcznie.

drugs.com wykres

Za granicą ofiar algorytmu jest zdecydowanie więcej i do dzisiaj wiele z tych serwisów nie poradziło sobie ze spadkami.

ZnanyLekarz.pl

Jeżeli jedni spadają, inni muszą rosnąć. Jednym z dużych zwycięzców jest serwis ZnanyLekarz.pl W marcu tego roku osobom zajmującym się pozycjonowaniem serwisu z pewnością zrobiło się gorąco. Jednak już w czerwcu sytuacja wróciła do normy. Od sierpnia zeszłego roku serwis zanotował dwukrotny wzrost ruchu organicznego, który w tym momencie wynosi ok 3 mln użytkowników miesięcznie.

znanylekarz - wykres

medonet.pl

W branży medycznej tylko kilku serwisom udawało się rosnąć podczas każdej korekty algorytmu Medical Update. Jedną z takich stron jest medonet.pl, której ruch organiczny urósł z 2,5 mln do prawie 10 mln.

medonet

AptekaGemini.pl

Branża dużych aptek internetowych z pewnością jest zadowolona z tego, jak zmieniała się sytuacja w serpach przez ostatni rok. Jednym z takich dużych zwycięzców jest AptekaGemini.pl, której ruch organiczny wzrósł z 1,5 mln do prawie 4 mln. Warto również zauważyć, że w tym czasie udało się urosnąć również większości konkurencyjnych aptek internetowych.

apteka gemini medical

KtoMaLek.pl

KtoMaLek.pl jest innym dużym zwycięzcą marcowej aktualizacji. Witryna zwiększyła liczbę miesięcznych odwiedzin z tzw. organika z 350k do ponad 2 mln.

ktomalek medical update

Update Medyczny – wnioski po roku

W sierpniu 2018 roku serpy trzęsły się najmocniej od przynajmniej kilku lat. Dodatkowo wyciągnięcie konkretnych wniosków utrudniał fakt, że widoczność serwisów bardzo podobnych do siebie potrafiła rosnąć lub spadać. Dlatego też nie można się dziwić opinii tych, którzy uważają, że kluczowym czynnikiem był tu tzw. element losowy.

Sytuacja wyklarowała się nieco przy kolejnych korektach. Szczególnie po marcowej i czerwcowej aktualizacji możemy wyciągnąć więcej wniosków.

Czynniki wpływające na to, że jedne serwisy spadają, a inne rosną to:

1) Branżowy autorytet domeny – w wielkim skrócie można powiedzieć, że rosną serwisy, które posiadają dużą liczbę odnośników z innych wartościowych serwisów o podobnej tematyce. Jeżeli do tej pory dany serwis bazował na odnośnikach z silnych domen, ale z domen z innej tematyki, to w tym momencie tego typu odnośniki zaczynają tracić swoją moc.

Widać to szczególnie mocno w przypadku serwisów należących do dużych grup medialnych, które do tej pory opierały swój profil linków o serwisy o innej tematyce, ale należące do tej samej grupy medialnej. Jeszcze do marca tego typu „sztuczki” działały świetnie, ale Google najwyraźniej postanowiło ukrócić tego typu procedery.

2) Usability strony – mocno w dół spadły strony, które ładują się wolno, ich wersja mobilna nie działa najlepiej, a do tego są przeładowane reklamami. Taką sytuację obrazuje poniższy zrzut jednego z artykułów serwisu PoradnikZdrowie.pl

poradnik zdrowie usability

Po wejściu na stronę nie widzimy nawet tytułu wpisu i z pewnością taki ekran odstraszy wielu odwiedzających.

Co zrobić, by wyciągnąć stronę ze spadku po Medical Update

1) W pierwszej kolejności warto sprawdzić, jak zachowują się użytkownicy na stronie. Jeżeli mamy wysoki współczynnik odrzuceń, odwiedzający spędzają mało czasu na stronie, a do tego niechętnie na nią wracają, to z pewnością coś jest nie tak i warto to naprawić.

2) Dobrze działa również „odchudzenie” strony i wyrzucenie z niej elementów, które są niepotrzebne. Warto zwrócić uwagę na skrypty JS, na niepotrzebne reklamy i doładowujące się elementy, które spowalniają stronę. Warto też sprawdzić wersję mobilną, która już od kilku lat powinna być czytelna, działać szybko, a do tego powinna być tak lekka jak to tylko możliwe.

3) Poprawie profilu linków warto poświęcić trochę czasu, podobnie jak powiększeniu zasobów na pozyskanie odnośników branżowych. Mowa tu o wartościowych zapleczach (takich z widocznością i ruchem), linkach z WhitePress i LinkHouse oraz przede wszystkim o kreatywnym link buildingu (bo nie wszystkie linki można kupić, a za niektóre nie trzeba płacić).

Co nas czeka w przyszłości w branży medycznej i nie tylko

Kolejna korekta Medical Update powinna pojawić się na przełomie sierpnia i września. Z pewnością ponownie namiesza w serpach i na pewno nie będzie nudno. Wydaje się niemal pewne, że Google będzie promowało serwisy stawiające mocniej na jakość. Mowa tu przede wszystkim o podejściu do użytkownika oraz o tzw. autorytecie branżowym domeny. Dlatego też nie warto się bać tej aktualizacji, a jeżeli wykonamy dobrą pracę, jest spora szansa, że Google to doceni.

A jakie są wasze przemyślenia na temat Medical Update?

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany