Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Brak komentarzy

Jak sprawdzić umiejętności copywritera i kompetencje agencji copywriterskiej?

Jak sprawdzić umiejętności copywritera i kompetencje agencji copywriterskiej? - zdjęcie nr 1

Jak sprawdzić umiejętności copywritera i kompetencje agencji copywriterskiej? - zdjęcie nr 2

Dobra treść to podstawa skutecznych działań w zakresie szeroko pojętego marketingu internetowego. Co jednak zrobić, jeśli – mimo bogatej wiedzy na temat oferowanych produktów / usług – nie jesteś w stanie ubrać w odpowiednie słowa konkretnych informacji? Zatrudnij copywritera lub agencję copywriterską, ale wcześniej sprawdź ich umiejętności. To ważne, jeśli chcesz, aby zlecona treść przyniosła oczekiwane efekty.

Copywriterem teoretycznie może zostać każdy – i większość osób wychodzi z takiego założenia, co często widać w realizowanych zleceniach. Niektórzy sądzą, że pisanie jest łatwym zajęciem, bo co to za trudność stworzenia tekstu na podstawie wielu materiałów źródłowych. O ile jeszcze kilkanaście lat temu grono osób piszących teksty na zamówienie było dość wąskie, o tyle obecnie zapanowała moda na bycie copywriterem.

Co to dla Ciebie oznacza – jako firmy zlecającej stworzenie tekstów? Z jednej strony większa liczba copywriterów oznacza większą konkurencję i możliwość negocjowania stawek. Z drugiej istnieje większe ryzyko, że teksty zlecisz nieodpowiedniej osobie – takiej, która choć ma najszczersze chęci, nie poradzi sobie ze stworzeniem dobrej jakości tekstu.

Jak nie popełnić błędu i wybrać dobrego copywritera?

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby do dobrego copywritera dotrzeć tzw. metodą prób i błędów. To dobre rozwiązanie, jeśli:

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  • masz dużo czasu i możesz poczekać na dobry tekst
  • dysponujesz sporym budżetem i jesteś w stanie zapłacić za teksty, których nigdy nie wykorzystasz.

Zakładam jednak, że nie zamierzasz tracisz czasu i chcesz od razu rozpocząć współpracę z copywriterem, który wpisze się w Twoje oczekiwania. Aby tak się stało, już na początku warto sprawdzić jego umiejętności – zrobisz to w kilku prostych krokach.

  • Zapoznaj się z tekstami na stronie www

Strona internetowa copywritera jest jego wizytówką i to właśnie ona może być cennym źródłem informacji o jakości oferowanych tekstów. 

Jednak tak jak nie ocenia się książki po okładce, tak nie należy ograniczać się wyłącznie do tego kroku. Zupełnie inaczej pisze się teksty na własne potrzeby, a inaczej na zlecenie. 

  • Przejrzyj portfolio

Portfolio to kolejny element, dzięki któremu możesz zapoznasz się z warsztatem copywritera. Dowiesz się, jakiego typu teksty ma na swoim koncie i jaką tematykę podejmował. 

Musisz jednak pamiętać, że portfolio obejmuje wyłącznie wybrane realizacje – zwykle są to najlepsze prace. Dlatego warto wziąć na to poprawkę – szczególnie, jeśli jakość pozostawia wiele do życzenia. 

  • Zleć napisanie tekstu próbnego

Nie ma lepszego sposobu weryfikacji copywritera niż sprawdzenie umiejętności w praktyce. Dlatego zleć napisanie tekstu próbnego na zadany przez Ciebie temat. Dzięki temu dowiesz się, czy właśnie takiego stylu i takiej jakości oczekujesz.

Jednak i tutaj musisz mieć na uwadze fakt, że tekst próbny będzie napisany ze szczególną starannością – no bo kto nie chciałby wypaść jak najlepiej. Jeżeli więc i w tym przypadku masz jakieś większe zastrzeżenia, nie ma sensu podejmować współpracy.

Jak sprawdzić kompetencje agencji copywriterskiej?

Agencji copywriterskich jest znacznie mniej niż copywriterów-freelancerów, ale i w tym przypadku nie możesz dokonywać wyborów w ciemno. Z łatwością sprawdzisz jej kompetencje, dzięki czemu z dużym prawdopodobieństwem nawiążesz owocną współpracę, która nie zakończy się na pojedynczym zleceniu.

  • Zapoznaj się ze stroną www

Agencja copywriterska na pewno będzie miała własną stronę internetową, na podstawie której możesz dokonać pierwszej selekcji. Chociaż możesz oczekiwać nieco innego charakteru treści, łatwo ocenisz teksty pod względem jakości.

  • Sprawdź realizacje

Dotychczasowe realizacje mogą dużo powiedzieć na temat kompetencji agencji. Zapoznaj się z portfolio, by ocenić jakość tekstów innych niż własne. Już wiesz, że te pisze się zupełnie inaczej. 

Uwaga! Jeśli zamierzasz zlecić agencji napisanie tekstu mocno technicznego, zobacz czy firma miała do czynienia z tego typu realizacjami. Warto także zweryfikować, czy agencja realizowała już zlecenia dla tej konkretnej branży. 

  • Zleć napisanie tekstu próbnego

Podobnie jak w przypadku weryfikacji freelancera, tak i agencji możesz zlecić napisanie tekstu próbnego.

Przed rozpoczęciem współpracy klientowi zawsze proponujemy przygotowanie tekstu próbnego. Dzięki temu może on sprawdzić nie tylko warsztat, ale przekonać się o przebiegu ewentualnej współpracy. Od razu zaznaczamy, że taki tekst jest odpłatny, co nie zawsze spotyka się z aprobatą. W ten sposób chcemy jednak uniknąć sytuacji, w której klient wykorzystuje naszą treść, mimo że nie zdecyduje się na współpracęwyjaśnia Izabela Gorzkowska z agencji copywriterskiej Sago Media. 

Uwaga! Jeśli tekst próbny spełni Twoje oczekiwania upewnij się, że ten sam copywriter będzie realizował właściwe zlecenie. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której docelowe teksty stworzy zupełne inna osoba. 

Oceń tekst próbny

Aby przekonać się o umiejętnościach copywritera, należy ocenić otrzymany tekst próbny. Warto tego dokonać na co najmniej trzech polach.

  • Ewentualne błędy

Otrzymany tekst powinien być pozbawiony błędów. O ile na niektóre błędy merytoryczne można przymknąć oko (szczególnie w przypadku trudnych i specyficznych branż), o tyle błędy ortograficzne nie są dopuszczalne. Dobrze, jeśli treść pozbawiona jest również błędów językowych czy stylistycznych. 

Pamiętaj! Skoro w tekście próbnym (z pewnością „odpicowanym”) pojawiają się poważne wpadki, z dużym prawdopodobieństwem możesz spodziewać się większej liczby usterek w docelowych zleceniach. 

  • Weryfikacja pod kątem duplikatu

Zduplikowana treść jest niedopuszczalna z dwóch powodów: jeden to kwestia duplicate content widziana oczami Google, a druga – kwestie etyczne związane z kradzieżą cudzego dzieła. 

Jeśli choćby część tekstu stanowi wierną kopię innej treści, pojawia się problem. Nie masz bowiem pewności, czy w przyszłości nie powtórzy się to ponownie. 

Weź jednak pod uwagę to, z czego wynika duplikat fragmentu. Być może powtarza się pełna nazwa ustawy lub są to formułki wymagane przy opisach suplementów diety itp.? Jeśli tak, wówczas copywriter jest niejako usprawiedliwiony. 

  • Zasady SEO

Chociaż z założenia tekst ma być skierowany do potencjalnych klientów, musi być też przyjazny wyszukiwarce Google. Dlatego powinien spełniać choćby podstawowe zasady SEO, m.in. zawierać określone słowa kluczowe, zróżnicowane nagłówki, wyróżnienia najważniejszych fragmentów itp. 

Liczy się nie tylko warsztat…

Chociaż to jakość zamawianych tekstów odgrywa największą rolę, liczy się nie tylko warsztat. Jeśli zależy Ci na długofalowych kontaktach, musisz uwzględnić kilka innych aspektów. Są one nieco inne w przypadku współpracy z copywriterem, a inne przy współpracy z agencją copywriterską. 

Współpraca z copywriterem – freelancerem 

Jeśli zamierzasz podjąć współpracę z freeelancerem, warto zwrócić uwagę na dwie zasadnicze kwestie. 

  • Kontakt

Zwróć uwagę na to, jak wygląda komunikacja z copywriterem. Jak szybko odpowiada na maile? Czy odbiera telefony? To bardzo ważne, bo pozwala na natychmiastową wymianę komunikatów i uniknięcie nieporozumień itp. 

  • Umowa

Umowa zabezpiecza interesy nie tylko copywritera, ale również Twoje. Podpisz więc taki dokument, uwzględniając w nim wiele kluczowych kwestii, m.in. zakres pracy, terminu realizacji, kar w przypadku niewykonania. 

Współpraca z agencją copywriterską

Jeżeli chcesz podjąć współpracę z agencją copywriterską, warto:

  • zapytać osoby z tej samej branży, czy korzystali z tego typu usług – być może polecą konkretną agencję copywriterską
  • skontaktować się z klientem agencji i zapytać o ocenę przebiegu współpracy 
  • porozmawiać z pracownikiem firmy z tej samej branży o współpracę z agencją copywriterską, np. przy okazji spotkania branżowego, konferencji itp.

W podjęciu decyzji pomóc może wolumen zlecenia – jeśli zakres prac ma być duży, wówczas od razu lepiej zgłosić się do agencji. Dlaczego? Freelancer może mieć problem z terminową realizacją sporego zlecenia. 

Niezależnie od tego, czy decydujesz się na współpracę z wolnym copywriterem czy chcesz nawiązać współpracę z agencją, zapytaj o możliwość podpisania NDA (tzw. umowa poufności). To ważna kwestia – szczególnie, jeśli zamierzasz przekazać wrażliwe dane na temat swojej firmy. 

Powyższe wskazówki to tylko kilka najważniejszych kwestii, dzięki którym znalezienie copywritera do długofalowej współpracy będzie łatwiejsze. Grunt to nie ograniczać się wyłącznie do portfolio, ale również  zdecydować się na przygotowanie tekstu próbnego – nawet wtedy, jeśli ma on być odpłatny.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany