landing page

Co to jest Landing Page? 

Co odróżnia landing page od „zwykłej” strony www? Cel, dla którego powstaje. Kluczowym zadaniem takiej strony jest nakłonienie odwiedzającego do podjęcia konkretnego działania – tak, abyś pozyskał wartościowe leady. Dlatego tworzy się ją inaczej niż główną stronę firmową czy – tym bardziej – wpis na bloga. Co zrobić, aby przynosiła pożądane rezultaty? Oto najważniejsze zasady, jakimi należy się kierować przy jej tworzeniu według jednej z największych platform marketing automation – czyli Hubspota! 

Landing page to strona, na którą użytkownik trafia najczęściej po kliknięciu w reklamę typu AdWords czy link w poście umieszczonym w social mediach. Ma za zadanie wzbudzić zainteresowanie konkretnymi rozwiązaniami, które oferuje Twoja firma do tego stopnia, aby odwiedzający zdecydował się przekazać swoje dane kontaktowe – np. maila czy numer telefonu. Bułka z masłem? Niekoniecznie.

Wyobraź sobie, że na ulicy zatrzymuje Cię ankieter i prosi Cię o podanie swoich danych. trudno – zwłaszcza w dobie uciążliwych telemarketerów i spamu mailowego z jednej strony, a RODO z drugiej – będzie mu Cię przekonać, abyś przekazał swój adres czy imię i nazwisko? Jak sceptycznie podejdziesz do takiej prośby? No właśnie. Podobnie jest w Internecie. Aby internauta zaufał Ci i aby „chciało mu się” wpisać informacje o sobie, musisz wzbudzić w nim:

    • zaufanie – tak, aby wiedział, że jego dane nie trafią w przypadkowe ręce,
    • zainteresowanie – tak, aby przebrnął przez informacje, które mu przekazujesz, i chciał dowiedzieć się więcej,
    • potrzebę – tak, aby był skłonny sfinalizować transakcję.

Żeby było to możliwe, landing page musi spełniać wiele kryteriów. Dlatego jego publikacja jest efektem pracy wielu specjalistów.

Po co w ogóle potrzebujesz landing page?

Czy leadów nie można pozyskiwać na „normalnej” stronie głównej? Po co tyle zachodu? Całkiem zasadne pytanie. Aby na nie odpowiedzieć, zerknij na dowolną (może własną?) stronę www. Zaleje Cię na niej morze informacji. Pop-up z dodatkowym komunikatem. Boczne menu. Feed z social mediów. Można tak długo wymienić. Mnogość informacji na stronie, która jest wizytówką Twojej marki, nie jest wadą (pod warunkiem zachowania zdrowej równowagi). Ale przypomnij sobie, jaki jest główny cel landing page’a. To POZYSKANIE LEADÓW. A skoro tak – im mniej elementów rozpraszających, tym lepiej.

I właśnie dlatego landing page różni się strukturą i layoutem od „normalnego” serwisu www.

11 wskazówek landing page

 

11 najważniejszych wskazówek przy tworzeniu landing page

Zanim zagłębimy się w szczegóły, oto kilka kluczowych zasad, które warto mieć „z tyłu głowy”, tworząc stronę lądowania.

  • Stwórz atrakcyjny nagłówek

Jak pokazują badania, 7 na 10 osób, które trafią na landing page, „odbije się” od strony – a więc zamknie ją tuż po wyświetleniu. Tego oczywiście nie chcesz. Dlatego już na „dzień dobry” musisz wyciągnąć największe działa, a więc intrygujący, przyciągający uwagę nagłówek.  Pierwsze sekundy (a nawet ułamki sekund) zadecydują o tym, czy odbiorca zdecyduje się pozostać z Tobą i czytać dalej.

  • Nie zapomnij o stronie wizualnej

Powiedzenie, że „obraz mówi więcej niż tysiąc słów” nie jest tylko pustym frazesem. Ma znaczenie zwłaszcza w przypadku landingów. Nie lekceważ strony wizualnej takiego serwisu. Zadbaj o jego przejrzystość, wyeksponowanie kluczowych obszarów (powiązanych z CTA), a także o dobranie atrakcyjnych zdjęć, które budzą emocje i zachęcają do zaangażowania się.

  • Atrakcyjna treść to podstawa

Treść landing page powinna porwać czytelnika. „Uwieść” go i zachęcić do działania. Tu może zadziałać magia storytellingu, chwytliwe slogany i język, który inspiruje do interakcji. Dobre CTA to absolutna podstawa – Twoim zadaniem jest pozyskanie leadów. Aby je „złowić”, musisz zarzucić naprawdę dobrą przynętę w postaci soczystego, nakierowanego na ostateczny cel copy.

  • Zadbaj o łatwy dostęp do formularza

Przypomnijmy jeszcze raz: Twoje główne zadanie to nakłonienie odwiedzającego, aby wypełnił formularz ze swoimi danymi. A skoro tak, musi mieć możliwość zrobić to bez wysiłku. Dlatego miejsce do wpisania danych powinno być dostępne bez konieczności scrollowania strony. Najlepiej, aby pola CTA powtórzyły się w serwisie kilkukrotnie – aby odbiorca miał do nich zawsze wygodny dostęp. Opcjonalnie możesz zaprojektować landing tak, aby formularz przesuwał się podczas scrollowania. To jeszcze lepsze rozwiązanie.

  • Dodaj przejrzyste, wyraźne i atrakcyjne CTA

CTA (call-to-action) to „wezwania do podjęcia akcji”. Od ich atrakcyjności zależy prawdopodobieństwo, że czytelnik zdecyduje się kliknąć. Zadbaj więc o to, by były: krótkie, angażujące, atrakcyjne. Dobrze sprawdzają się wezwania w stylu „kliknij teraz!”, „odbierz swój bonus!”, „pobierz za darmo” – i tym podobne, w zależności od specyfiki landing page’a.

  • Zaoferuj coś za podanie danych kontaktowych

Nie ma nic za darmo. Ta zasada sprawdza się również w świecie landing page’ów. Jeśli chcesz uzyskać namiary na potencjalnego klienta, musisz mu dać coś w zamian. Coś, czego odbiorca potrzebuje. Ważne jest, aby to „coś” było dla niego:

    • atrakcyjne,
    • użyteczne,
    • łatwo dostępne.

Czym może być „prezent”, jaki użytkownik otrzyma np. po zapisaniu się na newslettera czy wypełnieniu formularza kontaktowego? To zależy od specyfiki Twojej działalności. Dobrze sprawdzą się jednak np.:

    • darmowy e-book poświęcony specjalistycznemu zagadnieniu,
    • atrakcyjna zniżka na zakupy,
    • plik z materiałami graficznymi,
    • dostęp do darmowego szkolenia (które będzie również służyło pozyskaniu klientów), itp.
  • Proś tylko o to, czego naprawdę potrzebujesz

Jeśli potrzebujesz tylko e-maila, aby móc wysyłać klientowi wiadomości marketingowe, nie proś go również o numer telefonu, miejsce zamieszkania czy określenie stanu cywilnego. Im więcej informacji potrzebujesz, tym mniej skłonny będzie odbiorca do ich podania. Wystarczy więc, że poprosisz o adres mailowy i imię (aby móc personalizować wiadomości). Co za dużo, to niezdrowo.

  • Usuń „rozpraszacze”

Wyeliminuj przede wszystkim całą nawigację strony, a więc menu boczne / górne, feed z social media czy stopkę i inne elementy, które pojawiają się na standardowej stronie głównej. One tylko rozproszą uwagę odbiorcy. Ich cała uwaga powinna być skupiona na CTA.

  • Zadbaj o responsywność

Twoi odbiorcy dotrą na landing page za pośrednictwem różnych urządzeń. Nie tylko komputera, ale też tabletu czy (coraz częściej) smartfona. Twój landing page powinien dopasowywać sposób wyświetlania się do sprzętu, na którym jest odczytywany. To zwiększy jego czytelność oraz podniesie wartość komunikacyjną.

  • Nie zapominaj o SEO

Tworząc treści, wpleć w nie istotne dla Ciebie słowa kluczowe – tak, aby landing wyszukiwał się również z poziomu Google czy podobnych portali. To wspomoże zarówno ruch organiczny, jak i efektywność działania linków sponsorowanych.

  • Podziękuj za przekazanie leadu

Landing page, przy okazji, buduje i wzmacnia wizerunek Twojej marki. Nie zapomnij więc podziękować tym, którzy podjęli oczekiwaną przez Ciebie akcję. Po podaniu maila czy innych danych powinna im się wyświetlić strona z podziękowaniami – w formie tekstowej lub video. Ta strona pozwala również dostarczyć materiały, które obiecałeś przekazać (np. z linkiem do bezpośredniego pobrania) oraz może zachęcać do zapoznania się z innymi treściami, które przygotowałeś.

Projektowanie landing page krok po kroku według Hubspot

Layout landing page`a musi być przemyślany w każdym detalu jeszcze bardziej niż design „zwykłego” serwisu. Tu nawet najmniejszy błąd może zniechęcić odbiorcę do podjęcia akcji, która jest od niego oczekiwana. Najważniejsze założenia, jakie należy sobie postawić, projektując ją, to:

    • funkcjonalność,
    • nakierowanie na realizację jednego celu,
    • efektywność.

W tym przypadku cele praktyczne przeważają nad estetyką. Nie oznacza to oczywiście, że obu tych elementów nie należy połączyć. Wręcz przeciwnie – serwis musi dobrze wpisywać się w system identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa i przemawiać do wyobraźni. Istotna jest jednak starannie zaplanowana struktura. Jak tę teorię przełożyć na praktykę?

Struktura landing page

Układ landing page powinien być przemyślany i podporządkowany głównemu celowi. W tym aspekcie możesz sobie pozwolić na podążenie za schematem, a nawet jest to wskazane. Obecność konkretnych elementów w konkretnych miejscach sprawi, że użytkownik od razu odnajdzie się na landingu i będzie wiedział, gdzie czego szukać.

Wzorcowy układ to:

    1. nagłówek – musi być chwytliwy,
    2. przyciągający uwagę i powiązany z tematem obraz,
    3. formularz do pozyskiwania leadów – powinien się wyświetlać od razu, aby nie trzeba było scrollować w celu jego zobaczenia,
    4. CTA, a więc hasło zachęcające do podjęcia akcji,
    5. opis – a więc dłuższy tekst, który przekaże większą ilość informacji i zachęci do działania.

To oczywiście zupełna podstawa. Landing może być dłuższy i bogatszy, jednak pamiętaj, aby kreatywność i mnogość informacji nie przyćmiły głównego celu.

Layout strony

Przygotowując go, nie zapominaj, że… większość treści landingu nie zostanie w ogóle przeczytana przez jakieś 90% odwiedzających go ludzi. Internauta, o ile złapie przynętę w postaci nagłówka, co najwyżej przewinie stronę w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Dlatego Twój najważniejszy cel to wyeksponowanie tego, co kluczowe. Nagłówki, wypunktowania, przejrzysta grafika z wykorzystaniem tzw. negative space – to tylko kilka elementów, dzięki którym zapewnisz odbiorcy szybki dostęp do tego, czego on potrzebuje.

Pamiętaj też, aby:

    • kluczowe informacje wyświetliły się na górze ekranu (muszą być dostępne bez scrollowania),
    • upewnić się, że kluczowe informacje są umieszczone na stronie zgodnie ze wzorem litery „F” – bo tak podąża nasz wzrok, gdy przeglądany serwisy www (tj. od górnego prawego rogu, zyg-zakiem w dół),
    • wykonać blink test (upewnić się, czy odwiedzający może uzyskać wszystkie niezbędne mu informacje nim mrugnie).

Kolorystyka

Tonacja kolorystyczna landingu powinna być spójna z systemem identyfikacji wizualnej Twojej marki oraz barwami na standardowej stronie www. Spójność wizerunkowa buduje zaufanie (m.in. dlatego, że klient ma pewność, że jest na Twojej stronie, a nie jakiejś jej „podróbce”) i wzmacnia relację z marką.

Obrazy

Wybór obrazów na landing page ma ogromne znaczenie – to one utkwią odbiorcy w pamięci. Dlatego wybór odpowiednich, najczęściej z serwisów stockowych, to nie lada wyzwanie. Dopasowując je, zastanów się:

    • czy Twoja docelowa grupa odbiorców będzie się z nimi identyfikować, czy… niekoniecznie (weź pod uwagę wiek, zainteresowania czy styl życia potencjalnych klientów),
    • czy taki obraz przyciągnie uwagę i gdzie zostanie umieszczony – zdjęcia „ściągają” uwagę oglądającego,
    • czy obraz jest powiązany tematycznie z przekazem landing page’a i wzmocni komunikat treściowy.

CTA

Komunikaty CTA muszą przemawiać do odbiorcy zarówno wizualnie, jak i na poziomie treści. Aby uczynić je bardziej kuszącymi, zadbaj, żeby:

    • składały się maksymalnie z 5 słów (mniej w tym przypadku znaczy więcej),
    • przekazywały jasny komunikat – „nakazywały” wykonanie jakiejś czynności (np. „kliknij”, „pobierz”, „odbierz rabat” itp.),
    • wyróżniały się graficznie – tak, aby przyciągały uwagę, np. kontrastem kolorystycznym czy wielkością,
    • miały formę przycisku – pozostaw dookoła niego wystarczająco dużo miejsca,
    • umieść je w miejscu, w stronę którego naturalnie podąża wzrok odbiorcy – albo po prawej stronie ekranu, albo pod tekstem.

Wersja mobilna landing page`a

Mobilna wersja landing page będzie różniła się od tej „stacjonarnej” – układem, a czasem również ilością treści czy specyfiką obrazów. Warto jednak ją zaprojektować, zwłaszcza że obecnie ponad połowa ruchu w Internecie odbywa się za pośrednictwem smartfonów.

Treść landing page – jak stworzyć dobre copy?

Atrakcyjne, przekazujące w przejrzysty sposób niezbędne informacje, efektywne i godne zaufania – właśnie takie powinny być treści na landing page. Tu nie ma miejsca na „lanie wody” ani na rozwlekłe, „literackie” zdania. Jest za to przestrzeń na:

    • zastosowanie języka korzyści,
    • wykreowanie potrzeb użytkownika,
    • tworzenie komunikatów, które zachęcą do podjęcia konkretnego działania.

zasady tworzenia stron docelowych

 

A jakie są najważniejsze zasady?

1. Adresuj treść do określonej grupy docelowej

Określ ją, zanim przygotujesz teksty. Istotne jest, abyś odniósł się w nich do ich problemów, potrzeb i oczekiwań, a przede wszystkim – dostarczył gotowe rozwiązania i wskazał korzyści ze skorzystania z nich. W praktyczny i obrazowy sposób. Warto też skorzystać ze społecznego dowodu słuszności, a więc informować odbiorcę w czasie rzeczywistym o tym, że inni użytkownicy właśnie skorzystali z oferty. To działa!

2. Zareaguj na obiekcje zanim się pojawią

Przygotowując treści na landing, wciel się w adwokata diabła. Zastanów się, jakie słabe punkty Twojej oferty może wytknąć klient. Co może mu przeszkadzać? Czego może mu brakować? Odpowiedz na te obiekcje – wyprzedzając tym samym ruch konsumenta. W ten sposób wytrącisz mu argumenty z ręki, a jednocześnie udowodnisz, że myślisz o jego potrzebach.

Możesz też poprosić o opinię osobę trzecią – np. członka rodziny albo przyjaciela, który spojrzy na treści obiektywnie. Poproś, aby „ponarzekał” i wykorzystaj to, aby wyeliminować obiekcje.

3. Postaw na wiarygodność

Era tanich chwytów reklamowych rodem z telezakupów minęła bezpowrotnie. Twoi klienci się na nie nie złapią. Zamiast pustych obietnic, dostarcz im twarde dane i pisz tak, aby udowodnić im, że rozumiesz swoich czytelników. Jak?

    • Pisz tak, jakbyś rozmawiał ze swoim klientem „na żywo” – używając jego języka.
    • Powołuj się na wiarygodne dane statystyczne i case studies.
    • Nie bój się przyznawać do błędów i niedoskonałości – pokaż, że jesteś człowiekiem, a nie maszyną. Uczciwość jest w cenie.

4. Użyj fraz, które wzmocnią CTA

Zastanów się, jakie argumenty mogą „popchnąć” czytelnika w stronę kliknięcia w przycisk CTA i umieść je w jego bezpośrednim otoczeniu. Zadziałać mogą hasła w stylu: „gwarancja zwrotu pieniędzy”, „100% bezpłatne – nic nie ryzykujesz”. Możesz też wstawić fragment opinii zadowolonego klienta, umieścić informację o zniżce, polityce prywatności itp. Te hasła mają wzmocnić przekaz CTA i zakotwiczyć zaufanie do obietnicy, którą złożysz.

Testowanie landing page

Layout gotowy? Treści też? Teraz czas przetestować efektywność landing page i sprawdzić, czy założenia teoretyczne działają w praktyce. Jak to zrobić?

1. Testy A/B

Mówiąc najprościej to testy, które polegają na porównaniu ze sobą dwóch wersji landing page’a, które różnią się między sobą, np. układem, kolorystyką, kształtem przycisków CTA, zastosowanym fontem, obrazami itp.

Seria testów polega najczęściej na wypuszczeniu do Sieci dwóch różniących się (nieznacznie) wersji strony i obserwacji, jakie rezultaty przyniesie każda z nich. Testy powtarza się co najmniej kilkukrotnie, za każdym razem zmieniając określone detale. Ostatecznie prowadzi to do wybrania najlepszej wersji landing page i rozpoczęcia jego intensywnej promocji.

2. Statystyki

Efektywność działania landing page pokażą również statystyki związane z jej odbiorem. Przyjrzyj się przede wszystkim takim parametrom jak:

    • liczba odsłon – im będzie większa, tym więcej leadów masz szansę pozyskać,
    • źródła ruchu na stronie – czy jest to ruch organiczny, płynący z linków sponsorowanych, social mediów czy innych informacji,
    • wskaźnik konwersji – a więc przełożenie liczby odwiedzin na wypełnienie formularza,
    • liczba pozyskanych leadów,
    • mapa cieplna strony – a więc określenie obszarów, które przykuły największą uwagę odbiorców serwisu,
    • współczynnik odrzuceń – a więc ten związany z procentem osób, które opuściły stronę w ciągu kilku sekund po jej otwarciu,
    • porzucenie wypełniania formularza – to informacja o tym, ile osób zaczęło wypełniać formularz, ale ostatecznie go nie wysłało,
    • benchmark – a zatem, dane wskazujące, jak Twój landing radzi sobie w porównaniu z konkurencyjnymi serwisami.

Wszystkie te dane statystyczne możesz wykorzystać, aby jeszcze bardziej dopracować landing page i zwiększyć konwersję.

Co zrobić, żeby landing page był bardziej efektywny?

Jeśli podążałeś za wskazówkami powyżej, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że Twój landing page będzie skuteczny. Zawsze jednak może być lepiej, prawda? Oto kilka dodatkowych tricków, które pozwolą pozyskać jeszcze więcej leadów.

1. Zoptymalizuj landing page

Pod względem SEO, jakości obrazów, dostosowania do wyświetlania na różnych urządzeniach, UI, spójności i poprawności treści… doszlifuj swoją stronę pod każdym względem. Poprawek nigdy za wiele. I najważniejsze: zoptymalizuj czas ładowania się strony. Jeśli będzie zbyt długi, wzrośnie współczynnik odrzuceń.

2. Zaoferuj coś naprawdę atrakcyjnego

Oferujesz na landingu 5% zniżki na zakup produktu albo „extra” tapetę na pulpit. Taki haczyk nie zadziała, po prostu. W dobie ogromnej konkurencji musisz zaoferować coś, co będzie naprawdę przydatne i naprawdę atrakcyjne. Pomyśl więc, czy oferta, którą przedstawiasz, przekonałaby Ciebie do zostawienia adresu e-mail? Jeśli niekoniecznie, szukaj innej.

3. Podążaj za lejkiem marketingowym

Droga od zainteresowania się danym zagadnieniem, przez wybór marki, aż po zakup konkretnego produktu ma wiele etapów. Landing page powinien je odzwierciedlać lub wpisywać się w konkretny etap (adekwatnie do zawartej na nim propozycji i strategii całej kampanii marketingowej).

4. Zadbaj o płynność serwisu

Przejście od początku do końca landingu powinno być płynne i odbywać się bez zakłóceń. Zapomnij więc o dodatkowych pop-upach, automatycznie włączających się video i innych irytujących „przeszkadzaczach”.

5. Utwórz prostą ścieżkę prowadzącą do konwersji

Tak, aby odbiorca dotarł do formularza jak po nitce do kłębka i aby mógł tam dotrzeć różnymi drogami. Zastosuj w layoucie strony odpowiednie wskazówki ułatwiające nawigację w serwisie.

6. Limitowany dostęp

Prosty, dobrze znany trick sprzedażowy na landingach działa wyjątkowo skutecznie. Poinformuj klienta np. o tym, że dostępnych jest tylko 1000 kuponów rabatowych albo że oferta wygasa konkretnego dnia. Poczucie ekskluzywności oferty zwiększy chęć skorzystania z niej.

7. Utwórz materiał video

Może zastąpić np. grafikę pod nagłówkiem serwisu. Dlaczego? Ponieważ video jest znacznie łatwiejsze w odbiorze niż treść czytana, a przy tym atrakcyjne wizualnie. Zadbaj jednak, aby było krótkie, treściwe i przejrzyste graficznie, a także zawierało odpowiednio skonstruowane CTA.

Gdy już pozyskałeś lead… komunikacja z klientem po konwersji

Klient, który kliknął w formularz i wypełnił go, musi zostać doceniony. Jeśli go zignorujesz, pozostanie w nim poczucie niedosytu. Tymczasem – jeżeli zdecydował się on na podjęcie działania – nawiązał z Tobą relację. Zadbaj o to, aby rozkwitła. W jaki sposób?

1. Odpowiednia strona z podziękowaniem

Powinna – poza krótkim i sympatycznym podziękowaniem za wypełnienie formularza – zawierać:

    • informacje o tym, co stanie się dalej (np. o tym, że klientowi zostanie wysłany e-mail z linkiem do darmowego e-booka, etc.),
    • dodatkowe informacje – np. linki do powiązanych tematycznie treści na Twoich stronach,
    • zaproszenie do śledzenia marki w social mediach,
    • zachęcenie do zapisania się na newslettera / śledzenia blogu itp.

Warto wysłać również maila z podziękowaniami.

2. Przeprowadź klienta dalej w procesie sprzedażowym

Włożyłeś już przysłowiową stopę w drzwiach. Teraz możesz pójść o krok dalej. Wysyłaj mu ciekawy dla niego content (ale nie zalewaj go spamem!), dostarczaj informacje o swoich produktach oraz o branży, sugeruj konkretne produkty. Wskazany jest umiar i takt.

3. Zbuduj relację

Podtrzymuj kontakt z potencjalnym klientem regularnie. Wysyłaj mu życzenia na święta, ciekawe wiadomości i pozwól mu być na bieżąco z tym, co oferuje Twoja marka. Prędzej czy później, o ile dobrze zaplanujesz tę formę kontaktu, zaowocuje ona finalizacją transakcji.

Jak pokazuje powyższa analiza, landing page to potężne narzędzie w rękach marketerach. Umiejętnie wykorzystując jego potencjał, pozyskasz wartościowe leady, co w efekcie przełoży się na długofalowe zyski dla Twojej firmy.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies