Cennik reklam w Internecie – przykład Google Ads (AdWords)

author
cennik reklam w internecie Google AdWords

Cennik reklam w internecie. Szukacie? Jednego nie znajdziecie

Produkujesz, sprzedajesz, świadczysz usługi. Nieważne, co robisz, ważne, że konkurencję widzisz wszędzie. Wspina się na szczyty wyszukiwarek, wygląda z witryn, wyskakuje z portali, nie możesz nawet spokojnie przejrzeć serwisu z newsami. Masz wrażenie, że już wkrótce wyjrzy z Twojej interaktywnej lodówki. Już wiesz, że również chciałbyś pokazać się tu i ówdzie i zaprezentować swoją znakomitą ofertę jak najszerszej grupie odbiorców. Zastanawiasz się, ile na promocję i reklamę musieli wydać inni, by ich obecność w sieci była tak mocno zauważalna, bo chciałbyś sprawdzić, na co możesz sobie pozwolić. Szukasz informacji i zaczynasz gubić się w wyliczeniach i skrótach PPC, CPM, CPV…Jak to wszystko policzyć? Gdzie znajdziesz cennik reklam w internecie

Nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem…

Nie masz wystarczającej wiedzy, by zacząć działania reklamowe “z marszu”, przede wszystkim jednak nie masz na to czasu, bo poświęcasz go na realizację i udoskonalanie przedmiotu swojej działalności. Wiesz natomiast, że chciałbyś skorzystać z jak największej liczby sposobów promocji przy minimum kosztów, jakie może pochłonąć reklama w internecie.  Chciałbyś zatem poznać cennik reklam w internecie, według którego zbudujesz swoją strategię opartą o pozycjonowanie i Google Ads w dostępnych odsłonach i który pozwoli Ci oszacować wydatki na ten cel. Bez niego nie będziesz też wiedział w szczegółach, na co i na jak długo wystarczy Ci środków, by efektywnie promować ofertę w wyszukiwarkach, portalach społecznościowych czy w popularnych serwisach internetowych. Próżno jednak szukać uniwersalnego, określającego sztywne stawki zestawienia tego typu, bo cennik reklam w internecie jest bardzo zróżnicowany i uzależniony od wielu zmiennych, które należy dopasować indywidualnie, do konkretnych potrzeb i założeń. Istotne są zarówno: wielkość firmy, przedmiot jej działalności, planowany zasięg terytorialny reklamy, konkurencyjność promowanej branży,  jak i cele sprzedażowe, czyli oczekiwana konwersja, a więc spodziewana skuteczność kampanii i jej opłacalność. Z drugiej strony liczą się techniczne aspekty reklamowego przedsięwzięcia, czyli to, jakie narzędzia będziesz chciał uruchomić i jakie strefy działania obejmą, a także ile ich będzie, w jakiej częstotliwości wystąpią i co spowodują. Jak widać, trudna dla laika ta zawiła technika:).

Reklama w internecie – skład narzędzi różnych, czyli widły i widełki cenowe

Nawet jeśli nie znasz się na marketingu internetowym, z całą pewnością słyszałeś o Google AdWords, przemianowanym niedawno na Google Ads. Trudno się dziwić popularności tego narzędzia, skoro w Polsce ponad 90% osób poszukujących informacji w sieci, korzysta właśnie z wyszukiwarki Google. Im wyżej na liście wyszukiwania znajdą się link sponsorowany utworzony z nagłówka, krótkiego opisu i adresu URL lub im bardziej widoczna będzie Twoja graficzna reklama w internecie, tym większa szansa, że na Twojej stronie wygeneruje się pożądany ruch. Cennik będzie się zmieniał w zależności od branży, celów marketingowych (sprzedaż, rozpoznawalność marki, ruch na stronie).  Ile zatem miesięcznie może Cię kosztować Twoja reklama w internecie wykorzystująca Google Ads?  

Małe firmy zaczynają swoją przygodę z linkami sponsorowanymi, reklamami graficznymi czy filmami video od kilkuset złotych, kwota rzędu 1000-1200 zł to stawka, o której warto pomyśleć przy nieco większych potrzebach. Uważa się, że minimum wydatków firmy, która chce się reklamować wielokanałowo i w szerokim aspekcie, to 5-6 tysięcy złotych miesięcznie. Górnej granicy dla budżetu na AdWords w zasadzie nie ma, ale przy dużych kwotach warto przeprowadzić analizę, która pomoże zapewnić optymalny zwrot z inwestycji (ROI – Return of Investment).

Wybrane modele rozliczeń Google Adwords

Cennik reklam w internecie dotyczący Google Ads zależy od wybranego systemu płatności. Rozliczenia mogą być prowadzone np. w formacie CPC, czyli cost per click. Reklamodawca z góry decyduje o wysokości  budżetu, słowach kluczowych, treści reklam i miejscach docelowych, w których reklama będzie się pojawiać. W tej formie, zalecanej przy kampaniach sprzedażowych, koszty łatwo zoptymalizować, a efekty w postaci ruchu na stronie są niemal natychmiastowe. Płatność przy rozliczeniach CPC pobierana jest za każde kliknięcie – stawki zaczynają się od groszowych, ale mogą również sięgnąć kilkunastu złotych. Wszystko zależy od konkurencyjności słów kluczowych –  gdy o te popularne ściga się wielu reklamodawców, cena automatycznie rośnie.

Równie popularnym modelem rozliczeniowym, skutecznym przy promocji marki i w generowaniu zasięgów,  jest rozliczenie CPM, czyli cost per mille. W tym przypadku płacisz za wyświetlenie danej reklamy dopiero, gdy zobaczy ją tysiąc użytkowników. Koszt ustalasz z góry, określając maksymalny limit kwotowy, który chcesz przeznaczyć na ten cel. I tu, podobnie jak w przypadku CPC, budżet będzie zależał od skali Twoich możliwości i potrzeb – czasami na efektywne działania wystarczy przeznaczyć kilkaset złotych miesięcznie, a w innym przypadku, gdy firmie zależy na mocnym uderzeniu i intensywnej kampanii o dużym zasięgu, może to być znacznie więcej.

Google Ads szaleją również na YouTube, niezwykle popularnym serwisie video, który dociera do ponad mld użytkowników na całym świecie. Twoja reklama video, tekstowa, graficzna lub displayowa, którą będziesz chciał emitować w tej przestrzeni, ma szansę dotrzeć do dziesiątek milionów użytkowników w Polsce. Według danych ze stycznia 2017 r. opracowanych przez Mepananel PBI/Gemius, z serwisu YouTube korzystało aż 20 mln osób w wieku 7-75 lat, czyli 79,04% polskich internautów. Modelem rozliczeniowym w tym kontekście może być CPV, czyli cost per view. Płacisz więc tylko wtedy, gdy użytkownik YT obejrzy Twoją reklamę w całości (dotyczy spotów krótszych niż 30-sekundowe) lub będzie ją oglądał przynajmniej 30 sekund  (jeśli spot trwa więcej niż pół minuty). Odpłatny jest także efekt, jaki uda się reklamie wywołać – kliknięcie w nakładkę CTA, teaser czy baner reklamowy. Jaki jest cennik reklam w internecie publikowanych na You Tube? Jak w przypadku CPC i CPM, będziesz się poruszać w ramach założonego budżetu. Warto wiedzieć, jednak, że średni koszt reklamy na YouTube to CPV w granicach 0,10 – 0,15 zł.  Zdarzają się jednak kampanie z kosztem wyświetlenia za grosz. 

Cennik reklam w internecie zależy od jakości

Planując kampanię, możesz z góry określić, jaką najwyższą cenę jesteś w stanie wyłożyć za lepszą pozycję w wynikach zapytań. Ale to nie wszystko. Pamiętaj! W wyszukiwarkach Google muszą się znajdować wartościowe treści, które wpływają na jakość ważną przy optymalizacji Google Adwords. Jeśli zawartość tekstowa, reklamy graficzne czy materiały video spełniają kryteria – trafność słów kluczowych, zawartość  merytoryczna, jakość strony docelowej oraz przewidywany współczynnik klikalności – możesz zyskać wyższą pozycję, płacąc niższą stawkę za kliknięcie. System Google Ads udostępnia reklamodawcom szereg narzędzi, które pozwalają oszacować nie tylko nakłady na budżet, lecz także mierzyć efektywność. Dzięki nim można na bieżąco monitorować skuteczność działań i racjonalizować kampanię – poprawiać jakość treści, zmieniać słowa kluczowe, miejsca docelowe reklamy czy modyfikować budżet.

Reklama w internecie z pomocą agencji – przejrzysty cennik

System Google Ads daje mnóstwo możliwości wypromowania produktu, usługi czy marki w sieci i może być jednych z głównych czynników sukcesu Twojego przedsięwzięcia. Istotne jest, by bardzo dobrze przygotować kampanię i nie przepalać budżetu. Potrzebna jest nie tylko odpowiednia, rzetelna wiedza przedmiotowa, lecz także znajomość niuansów i meandrów, na które można trafić przy tworzeniu koncepcji reklamowej. To o tyle ważne, że w przeciwieństwie do pozycjonowania, które ma charakter długofalowy, Twoje Google Adwords żyje dopóty, dopóki starcza Ci budżetu. Jeśli środki przeznaczone na ten cel zostaną źle ukierunkowane, działania nie przyniosą zamierzonego efektu. Bądź mądry i nie trać kasy! Gwarancją najwyższej skuteczności reklamy w internecie są specjaliści – agencje, które zjadły wirtualne zęby na zgłębianiu wiedzy przedmiotowej. Jeśli wydaje Ci się, że to zbędny wydatek, policz, ile wart jest Twój czas pracy i sprawdź, czy stać Cię na to, by poświęcać go na coś innego niż Twoja specjalizacja. Prawdopodobnie już na etapie pierwszych rachunków dojdziesz do wniosku, że nie uda Ci się ogarnąć ogromu wszystkich działań kampanijnych bez uszczerbku na podstawowych zadaniach. Poza tym agencje tak optymalizują działania reklamowe, że prawdopodobnie wydadzą powierzone budżety po prostu efektywniej. 

Przygotowany przez Verseo cennik reklam Google Ads, obejmujący wielotorowe działania w internecie, składa się z dwóch części – kwoty budżetu oraz prowizji za obsługę szerokiego spektrum czynności wykonywanych przez specjalistów. Pakiety zaczynają się od kwoty 1,5 tys. zł, która obejmuje prowizję w wysokości 300 zł. Każdy kolejny próg kwotowy przewiduje procentowo niższy udział prowizji w całkowitym koszcie usługi, np. przy pakiecie za 6 tys. złotych prowizja to jedynie 1 tys. zł, a przy 10 tys. zł – 1,8 tys. zł.

Umiejętne operowanie budżetem sprawi, że nakłady poniesione na zlecenie obsługi Google Ads przyniosą zamierzony efekt, czyli zwiększą sprzedaż, wygenerują ruch na stronie i pozytywnie wpłyną na wizerunek Twojej firmy.

Interesujące? Sprawdź 24 narzędzia Google, które będą pomocne dla Twojego biznesu! 

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies