Wywiad z Adamem Masłowskim – autorem bloga poradnikprojektanta.pl

author
adam masłowski projektant

Blogowanie – wciąż przekonujemy wszystkich naszych klientów i czytelników o wartości płynącej z dzielenia się wartościowym contentem na własnych stronach. Dzisiaj prezentujemy wywiad z Adamem Masłowskim, który w pozornie niszowej branży odniósł duży sukces głównie dzięki blogowaniu. Posłuchajcie zatem, dlaczego warto! 🙂

Dominika Mączka: Zacznijmy od początku, czyli skąd pomysł, by założyć bloga o tematyce inżynierii środowiska? 

Adam Masłowski: W lipcu 2008 roku obroniłem tytuł magistra inżyniera inżynierii środowiska na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Pracę rozpocząłem stosunkowo szybko, bo już miesiąc później w sierpniu 2008 roku. Było to jedno z największych biur projektowych w Poznaniu.

Pracy nie miałem dużo, ponieważ niewiele można wymagać od absolwenta z zerowym doświadczeniem. Pani projektant, kierownik zespołu projektowego była bardzo wyrozumiała i wiedziała, że proces kształcenia inżynierów jest powolny i polega na długodystansowym zdobywaniu doświadczenia.

Jako osoba bez doświadczenia, starałem się sam dokształcać w branży wodno-kanalizacyjnej. Czytałem książki, gdzie była sucha teoria, bez praktycznych wskazówek oraz normy i rozporządzenia. 

Próbowałem również wyszukiwać słowa kluczowe w wyszukiwarce Google.

I tutaj było moje ogromne rozczarowanie. Internet w Polsce w zakresie praktycznych porad projektowania „był pusty”, za wyjątkiem sponsorowanych artykułów, które nie były w żaden sposób przydatne młodym inżynierom.

Z czasem dowiedziałem się od starszych inżynierów, że wiedza w naszej branży to „known-how” i nikt nie chce się nią dzielić. Nikt nie chce nauczać konkurencji. 

Postanowiłem, że zacznę pisać bloga, na którym będę publikował artykuły opisujące moje doświadczenia. Tak właśnie powstał pomysł założenia bloga poradnik projektanta. Na moje szczęście nikt nie wykupił do 2008 roku domeny o nazwie: poradnikprojektanta.pl 

Od tego czasu minęło ponad 10 lat, a inżynierów, którzy chcą dzielić się wiedzą jest cały czas mało, dlatego każda nowa osoba jest mile widziana i zostaje szybko wchłonięta przez rynek.  

DM:Ile czasu trzeba poświecić, żeby wystartować z blogiem i czy to wymaga dużych kosztów?

AM: Nie. Nie trzeba ponieść dużych kosztów, aby wystartować z blogiem.

Tak. Potrzeba dużo czasu, aby napisać kilkanaście wartościowych artykułów, odpowiednio je opisać, dodać tagi, dodać kilka ciekawych zdjęć i opublikować na platformie. Najlepiej bloga założyć na WordPressie, bo to jest obecnie najprostsza i najbardziej intuicyjna platforma do prowadzenia bloga na całym świecie. Dodatkowo mamy do dyspozycji setki filmów na Youtube, które rozwieją każdą naszą wątpliwość w aspekcie prowadzenia strony na WordPressie i pozwolą nie korzystać z usług programisty (przynajmniej na początku naszego blogowania).

Cena dobrego hostingu to koszt ok 50 zł za pierwszy rok.

Koszt domeny „pl” to koszt 1 zł za pierwszy rok.

Nie musimy mieć nawet loga, ponieważ nazwa bloga może być logiem. Oczywiście strona wizualna jest bardzo ważna i ktoś może mi zarzucić, że wprowadzam młodych blogerów w błąd. Ważniejsze jest publikowanie pierwszych artykułów, aby zaczęły być indeksowane przez wyszukiwarki.

Wystarczą dobre chęci i konsekwencja w publikowaniu artykułów. Później do tego dochodzi komunikacja z czytelnikami na różnych platformach komunikacyjnych, ale to już inna bajka 😊

Podstawową zasadą jest „zacznij działać”. Na początku niech bloger skupi się na napisaniu kilkunastu dobrych artykułów i nie myśli o aspektach technicznych. Myślę, że należy poświęcić w pierwszych miesiącach minimum 2-3 godziny dziennie, aby stworzyć wartościowy content.

  

DM: Twój blog jest dedykowany tylko studentom czy również praktykom w zawodzie?

AM: Tutaj pewnie Ciebie zaskoczą, ale blog nie jest skierowany do studentów i nigdy nie był. Podstawową grupą odbiorczą są absolwenci studiów inżynierskich po kierunku inżynieria środowiska. Jednak z praktycznych porad często korzystają architekci, konstruktorzy i elektrycy.

Bloga piszę dla młodych inżynierów, aby pomóc im na początkowym etapie kariery zawodowej, ale z artykułów korzystają zarówno młodzi bez doświadczenia, jak projektanci z wieloletnim doświadczeniem. Proszę pamiętać, że na blogu poruszam wiele tematów, a często w branży pracują osoby, które całe życie związane są z jedną branżą np. z branżą gazową. W momencie, kiedy taka doświadczona osoba postanawia doszkolić z innych branż, zaczyna wyszukiwać słowa kluczowe w Google i trafia na poradnik projektanta.

DM: Projektowanie i wykonawstwo sieci, instalacji, urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych.., większość powiedziałaby, że na ten temat niewiele da się napisać.. A jednak, Twojego bloga czyta 50 000 osób. Jaki jest na to przepis? 

AM: I to mnie bardzo cieszy. Ponieważ większość ludzi przeważnie się myli. Tam gdzie ktoś nie widzi możliwości, a my je widzimy, mamy dużą szansę, aby odnieść sukces.

Nawet największy i najpiękniejszy budynek zaprojektowany przez najbardziej znanego architekta nie będzie funkcjonował bez instalacji technicznych. Bez wody, odprowadzenia ścieków, doprowadzenia świeżego powietrza oraz utrzymywania odpowiednich warunków higienicznych w pomieszczeniu. Projektowanie to gra zespołowa. Współpraca międzybranżowa architekta, konstruktora oraz projektantów instalacji sanitarnych, elektrycznych i telekomunikacyjnych.

Obecnie w sieci jest ponad 1,5 miliarda stron internetowych. W 2008 roku postawiłem na content marketing (wtedy nawet nie wiedziałem, że tak to się nazywa).

Główną strategią mojego blogowania było, jest i będzie pisanie ciekawych i wartościowych artykułów. Dlatego poradnik projektanta jest cały czas bardzo popularny. Wydaje się to tak oczywiste i proste, że aż trudno to niektórym zrozumieć. Content marketing był i będzie najlepszym sposobem na budowanie wizerunku w internecie oraz sprowadzenie ruchu na naszą stronę internetową. 

Pisząc nawet o śmierdzącej kanalizacji możemy mieć sporą rzeszę czytelników 😊. W końcu konieczność załatwiania potrzeb fizjologicznych jest z nami od początku istnienia człowieka (śmiech).

DM: Jakie wskazówki dałbyś początkującym blogerom, którzy zastanawiają się jak zacząć pisać i czy pisanie bloga o bardziej niszowym temacie ma sens?

Obserwuję i szkolę się od najlepszych blogów w Polsce. Każdy doświadczony bloger powtarza ten sam schemat odniesienia sukcesu.

  1. Zacznij działać.
  2. Bądź sobą, nikogo nie naśladuj.
  3. Pisz ciekawie.
  4. Publikuj regularnie.
  5. Działaj!!!!

Powyższe zasady są tak proste i zarazem tak trudne do zrozumienia przez młodych blogerów. Niestety doświadczenie przychodzi z czasem. Nie wystarczy skopiować artykuł od znanego blogera na swojego bloga i poprzestawiać kilka wyrazów. Jest to nieetyczne i nie przyniesie nam żadnych rezultatów.

Na blogu popełniłem ponad 150 artykułów i to co wyróżnia większość z nich to unikatowy styl pisania, prosty i życiowy. Robię research materiałów, tak jak każdy copywriter, dostrzegam jakie błędy w pisaniu popełnia konkurencja i przekładam to na swój styl pisania. Czasami piszę niepoprawną polszczyzną, ale za to w sposób interesujący. Niestety w młodości więcej czasu poświęcałem matematyce niż językowi polskiemu. Ale nawet to nie stanowiło przeszkody, aby zacząć pisać. Dopowiem jeszcze, że teraz uwielbiam pisać i przelewać moje myśli na papier. To co odróżnia mnie od zawodowego copywritera to fakt, że piszę o branży, w której pracuje i wiem o czym piszę.

Po setkach komentarzy wiem, że na takiego bloga czekali młodzi inżynierowie i doceniają to co robię dla nich.

Czy pisanie niszowego bloga ma sens? Każdy powinien pisać o tematach, na których się zna. Po kilku miesiącach lub nawet roku, gdy strona będzie nasycona tematami z jednej branży można pomyśleć nad wprowadzeniem innej tematyki w celu urozmaicenia treści i dotarcia do nowych czytelników.

Podstawowa wskazówka dla początkującego blogera:

Nie zastanawiaj się jak pisać, tylko zacznij pisać.

Na blogu verseo każdy znajdzie setki artykułów jak pisać, jakie nagłówki stosować i setki innych szczegółów na które należy zwrócić uwagę, ale którymi nie powinien zamartwiać się początkujący bloger. „Nie od razu Rzym zbudowano”. Obserwujemy znanych blogerów widzimy ich piękne strony, setki artykułów, wspaniałe grafiki, tylko nie zapominajmy, że oni również kiedyś zaczynali. Po prostu zainstalowali WordPressa i zaczęli regularnie publikować artykuły. Nie ma innego przepisu.

DM: Czy zwracasz uwagę na aspekty techniczne, jak np. pozycjonowanie bloga czy optymalizacja strony tak aby działała sprawniej?

AM: Oczywiście, że pozycjonowanie i optymalizacja jest bardzo ważna. Jednak w moim odczuciu ważniejsze jest pisanie unikatowych artykułów i regularne publikowanie. W 2008 roku zainstalowałem wtyczkę All in One SEO Pack i skonfigurowałem ją zgodnie z poradnikiem znalezionym na amerykańskim kanale youtube. Tutaj zakończyła się moja praca. Resztę robi wtyczka. Po mojej stronie było pisanie artykułu z prawidłowym doborem słów kluczowych oraz odpowiednim wkomponowaniem ich w treść.

Od 2014 roku zastanawiam się nad zmianą wtyczki na Yoast SEO, ale jeszcze tego nie zrobiłem. Jest to jak porównywanie Audi, Mercedesa i BMW. Korzystam z All in One od 12 lat i jestem zadowolony. Czy miałbym więcej ruchu z wyszukiwarki mając wtyczkę Yoast SEO? Nie wiem. Zamierzam to sprawdzić w 2020 roku.

W 2018 roku zainwestowałem w audyt strony i wiem, że mam ok 10-15 spraw technicznych, które podniosą wydajność bloga. 

Mam stronę responsywną, długo walczyłem, aby mieć dobry czas ładowania strony. 

Zwracam uwagę na wagę zdjęć oraz ich wielkość. Staram się wgrywać na serwer zdjęcia o wadze od 10 do 150 kB. Śmieję się, gdy wchodzę na obcą stronę i czekam jak załaduje się zdjęcie o wadze 2 MB. To są podstawy, o którym musimy doczytać i wprowadzić je w życie.

Nie chcę rozpisywać się tutaj na temat aspektów technicznych optymalizacji i pozycjonowania, ponieważ pisze o tym cały internet. Stosuję się do podstawowych zasad i to przynosi efekty. Bardzo ważny jest nagłówek – nazwa artykułu,  stopniowanie nagłówków w tekście, odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi oraz długość tekstu. Podobno wystarczy pisać artykuły o długości 3000-4000 znaków. Ja mówię pisz artykuły na 10000-15000 znaków.

DM: Twój fanpage na Facebooku śledzi ponad 17 tys. użytkowników! Zdradź nam sekret jak angażujesz swoich fanów i przyciągasz kolejnych? 

AM: Początkowo fanpage facebooka wykorzystywałem jako newsletter. O każdym opublikowanym artykule na blogu informowałem fanów. Ważne jest dobranie atrakcyjnego zdjęcia do postu, ponieważ mamy tylko ułamek sekundy, aby zainteresować czytelników. 

Warto urozmaicać publikowane treści. Na przykład w poniedziałek post z nowym artykułem, we wtorek zdjęcie instalacji z budowy, w środę opublikowanie obcego postu z ciekawym zagadnieniem, w czwartek opublikowanie kolejnego artykułu z naszego bloga, a w piątek na koniec tygodnia, na rozluźnienia warto wrzucić coś śmiesznego np. mema 😊 Od dwóch lat skupiłem się na rozwijaniu Instagrama i mam już 1600 subskrybentów, co stanowi jeden z najlepszych wyników w tej branży. Działania na Instagramie opierają się na podobnym działaniach jak prowadzenie bloga czy strony na Facebooku. Wystarczy regularnie publikować ciekawe treści, w przypadku Instagrama – ciekawe zdjęcia. Na początku nie musimy mieć żadnej strategii marketingowej, wystarczy tworzyć regularnie.

Od 1,5 roku prowadzę zamkniętą grupę wsparcia inżynierów, do której należy prawie 5000 inżynierów. Ilość postów i komentarzy na grupie przerosła moje oczekiwania. Interakcja w zamkniętej grupie jest 100 razy większa niż na fanpagu! 

DM: Wróćmy do tematu Twojej blogowej kariery! Ostatnio dwa razy mogliśmy Cię zobaczyć w Dzień dobry TVN! W jakim celu zostałeś tam zaproszony?

AM: Redakcja TVN szukała eksperta do tematów związanych z oszczędzaniem wody i ogrzewaniem mieszkań. Projektantów instalacji sanitarnych jest w Polsce kilkanaście tysięcy, ale tych którzy się publicznie udzielają można policzyć na palcach jednej ręki. 

Nie trudno domyślić się, że szukając eksperta można łatwo trafić na mojego bloga. Zostałem świadomie osobą publiczną z wszelkimi tego przywilejami i konsekwencjami.

Zaproszenie przez redakcję TVN traktuję jako ogromne wyróżnienie i nagrodę za 10 lat prowadzenia bloga. 

DM: Domyślam się, że to nie jedyna taka szansa na ciekawy projekt, do którego zostałeś zaproszony z powodu bloga. W jakich innych projektach uczestniczyłeś, które pojawiły się właśnie dzięki blogowi?

AM: W maju 2019 r. w Łodzi zostałem zaproszony przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Firm Instalacyjnych i Serwisowych OSFIS do kapituły pierwszego konkursu: „Polecane Przez Polskich Instalatorów”.  

W lipcu 2019 r. w Poznaniu odbyło się seminarium poświęcone Zintegrowanemu Systemowi 

Kwalifikacji. Seminarium zostało zorganizowane na wniosek OSFIS. Miałem przyjemność reprezentować szanowne grono inżynierów projektantów. Na seminarium powstała koncepcja projektu edukacyjno-szkoleniowego „Hydraulik – zawód wielu możliwości”. Obecnie stowarzyszenie OSFIS prężnie działa, aby promować zawód hydraulika. 

Wziąłem również udział w Warsztatach pracy projektanta i rzeczoznawcy instalacji i sieci sanitarnych, które odbyły się w dniach 3-4 października 2019 r. w Warszawie. Organizatorem wydarzenia było Polskiego Zrzeszenia Inżynierów i Techników Sanitarnych.

Zostałem zaproszony do panelu dyskusyjnego pt.: „Jak powinien zmieniać się warsztat pracy projektanta?”. Podczas 2 dni odbyło się 20 warsztatów panelowych związanych z branżą instalacyjną. 

DM: Czy również w kontekście pracy zawodowej dostajesz wiele zleceń dzięki prowadzeniu bloga? 

AM: W skali roku mam kilkanaście zapytań o opracowanie projektów instalacji sanitarnych dla różnych obiektów. Nie traktuje bloga jako źródło pozyskiwania klientów. Nie zależy mi na tym. Blog był zawsze miejscem, gdzie dziele się swoją wiedzą i doświadczeniem. 

DM: Jak godzisz pracę w zawodzie z blogowaniem? Wymagasz od siebie jakiejś konsekwencji w liczbie publikacji czy piszesz wtedy kiedy masz i czas i wenę? 

AM: Powinien politycznie odpowiedzieć, że należy być konsekwentnym, regularnie pisać i publikować. Piszę kiedy mam czas i wenę. Wielu blogerów po kilku latach blogowania dostrzega nowe możliwości rozwoju i zarabiania, dlatego publikuje rzadziej. Można sobie na to pozwolić mając zbudowany wizerunek i duże grono czytelników. Jednak nie zachęcam do tego początkujących blogerów. Na początku budowania swojej marki należy poświęcić dużo czasu i sił oraz być bardzo cierpliwym. 

Obecnie pracuje nad wdrożeniem płatnych kursów online oraz skryptów poradnikowych, które będę promował m.in. na blogu poradnik projektanta.

DM: I na koniec, nasze ulubione pytanie czyli gdybyś zaczynał jeszcze raz, co zrobiłbyś inaczej? 

AM: Jeżeli chodzi o bloga oraz portale społecznościowe to nic bym nie zmieniał. Na pewno skupił bym się wcześniej na stworzeniu własnego produktu np. kursu lub ebooka poradnikowego dla inżynierów.

Dziękuje serdecznie za zaproszenie 

Krótkie bio Adama:

12 lat doświadczenia jako inżynier i bloger. Absolwent Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu na kierunku Inżynieria Środowiska. Posiada uprawnienia budowlane w zakresie projektowania i kierowania sieci, instalacji, urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych robotami bez ograniczeń. Członek Wielkopolskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Autor bloga poradnikprojektanta.pl oraz Grupy Wsparcia Inżynierów Sanitarnych;

Obecnie prowadzi własne biuro projektów oraz czynnie wspiera inżynierów sanitarnych w zakresie projektowania instalacji sanitarnych oraz planowania kariery zawodowej.

Aktywność Adama możecie śledzić na stronie bloga, oraz na Facebooku i Instagramie. 🙂

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Marketing mix - co to jest?

Marketing mix - co to jest?

Chcąc osiągnąć konkretne cele biznesowe, każda firma powinna prowadzić odpowiednie działania marketingowe. Chociaż sposobów realizowania ...
CZYTAJ WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Copyright © 2020 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies