Wyniki wyszukiwania – rodzaje

author
wyniki wyszukiwania

Wyniki wyszukiwania – płatne, bezpłatne, lokalne zakupy, hotele, loty… czyli co widać w wyszukiwarce Google. 

Wyniki wyszukiwania widoczne w wyszukiwarce Google różnią się znacząco pomiędzy sobą. Mają one wszystkie wspólną funkcję – służą ułatwieniu dotarcia do poszukiwanych przez nas informacji, które znajdują się w zasobach Internetu. Warto wiedzieć jednak, że konkretne grupy wyników wiążą się z różnymi typami usług. Determinuje to ich wygląd, charakter i możliwość sięgnięcia po nie w trakcie prowadzenia kampanii reklamowych.  Na jakie typy wyników trafimy w wyszukiwarce?

Reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania – należące do rodziny Google Ads (do niedawna Google AdWords).

Są to wyniki płatne – oznacza to, że jeśli zależy nam na obecności w wyszukiwarce w przestrzeni zarezerwowanej dla wyników Google AdWords, to musimy prowadzić kampanię reklamową. Dlatego reklamy Google Adwords bywają określane mianem linków sponsorowanych.

wyniki wyszukiwania link sponsorowany

Ten typ wyników wyświetla się nad i ewentualnie pod (jeśli jest aż tyle podmiotów chętnych do reklamowania się w kontekście danego słowa kluczowego wpisanego do wyszukiwarki) organicznymi wynikami wyszukiwania. Reklamy są widoczne nie tylko na pierwszej stronie wyszukiwarki. W przeszłości reklamy wyświetlały się też z prawej strony wyników wyszukiwania (do początku 2016 roku). Aktualnie reklamy Google AdWords nie są wyróżnione kolorowym tłem, oznacza je tylko zielony dopisek „reklama”. Dla porządku warto wspomnieć, że Google systematycznie eksperymentuje ze sposobami wyświetlania się reklam AdWords, jednak zawsze wyróżniają się one na tle pozostałych wyników wyszukiwania i dla wprawnego oka są do odróżnienia od wyników organicznych.

Reklamy tekstowe Google AdWords mogą zajmować różną przestrzeń w wyszukiwarce. Dużo zależy w tym przypadku od umiejętności certyfikowanego specjalisty prowadzącego kampanię, który może skonfigurować ją w ten sposób, by zajmowała więcej przestrzeni i, co logiczne, bardziej rzucała się w oczy / była lepiej wyeksponowana. W tym przypadku mówimy o rozszerzonej reklamie Google AdWords.

Wyniki organiczne w wyszukiwarce są to wyniki bezpłatne.

Ta część wyników zajmuje sporą przestrzeń w wyszukiwarce. Tradycyjnie przyjmuje się, że jedna strona wyników wyszukiwania zawiera 10 rekordów. Stąd przyjęte jest mówienie np. o top 10 wyników. W praktyce tych wyników na jednej stronie może być mniej niż 10. Dotyczy to sporadycznych sytuacji, a decyzję o takim, a nie innym wyświetleniu wyników w wyszukiwarce podejmuje arbitralnie Google.

Obecność w wynikach organicznych w wyszukiwarce nie zależy od tego czy prowadzimy kampanię reklamową czy nie. Najprościej rzecz ujmując, każda strona internetowa, która jest na akceptowalnym przez Google poziomie i nie ma problemów z możliwością jej zaindeksowania, powinna znaleźć się wśród wyników organicznych.

Popularne sytuacje, które uniemożliwiają włączenie strony do indeksu Google to: strona jest wyłączona z indeksowania – widać to po zawartości pliku robots.txt lub meta robots lub strona została ukarana usunięciem z wyników wyszukiwania.

Wyniki organiczne są obszarem działania pozycjonerów. O ile samo zaindeksowanie strony – umieszczenie jej w puli wyników, które Google będzie wyświetlać po wpisaniu adekwatnego zapytania w wyszukiwarkę, nie wiąże się z dodatkowymi kosztami (choć może wymagać odpowiedniej wiedzy), to doprowadzenie strony do czołówki wyszukiwarki – najlepiej widocznych wyników wyszukiwania  – może już wymagać wsparcia oraz pracy pozycjonera. 

Najwyżej w rankingu Google znajdują się witryny spełniające założenia algorytmu Google odnośnie tego jak powinna prezentować się idealna strona internetowa. Brane są tu pod uwagę kwestie związane np. z linkami, wiekiem domeny i jej historią, adresami podstron, poziomem jej rozbudowania, optymalizacją sekcji head, zamieszczonymi na niej treściami. Ciekawostką jest to, że algorytm Google bierze pod uwagę ponad 200 czynników przy ustalaniu rankingu stron, co przekłada się na wyniki w wyszukiwarce. Algorytm ten jest systematycznie aktualizowany, co oznacza, że część czynników zyskuje, a część traci na znaczeniu. Rolą pozycjonera jest oczywiście dopasowywać swoją pracę do zmieniających się warunków dyktowanych przez Google.

Pojedynczy wynik organiczny składa się z tytułu, opisu i linku do strony głównej lub podstrony. Google może go „w ramach nagrody” rozszerzyć o linki do podstron wchodzących w obręb danej witryny. Pozycjoner nie ma jednak na to wpływu, inaczej niż specjalista Google AdWords w przypadku rozszerzonych linków sponsorowanych.  Oczywiście taki powiększony wynik organiczny jest bardzo pożądany ze względu na to, że bardziej przyciąga uwagę.

Google Hotel Ads czyli wyniki widoczne w wyszukiwarce po wpisaniu haseł związanych z branżą hotelową.

Usługa Google Hotel Ads znana była wcześniej pod nazwą Google Hotel Finder. To narzędzie zintegrowane z przeglądarką Google – reklamy Google Hotel Ads widoczne są m.in. wśród wyników organicznych w wyszukiwarce, na mapach i wizytówkach Google czy na urządzeniach mobilnych. Google Hotel Ads należy zaliczyć do płatnych wyników wyszukiwania – pojawią się one w wyszukiwarce w wyniku prowadzenia odpowiedniej kampanii reklamowej.

Wynik z kategorii Google Hotel Ads zajmuje sporą przestrzeń w wyszukiwarce, jest dobrze widoczny i dostarcza najważniejszych informacji w wygodnej i skondensowanej formie. Śmiało można powiedzieć, że Google Hotel Ads to sposób na szybką prezentację oferty hotelu. Potencjalni klienci zobaczą nie tylko dane teleadresowe i klasę hotelu, ale także cenę i możliwość rezerwacji pokoju, opinie i oceny klientów, zdjęcia, mapę dojazdu, a nawet widok z Google Street View.

Google Zakupy to usługa związana z działalnością sklepów internetowych.

Wykorzystuje ona popularność porównywarek cenowych. Informacja na temat ceny dla wielu klientów jest ważnym czynnikiem w procesie podejmowania decyzji o zakupie. Dobrze wyeksponowana i atrakcyjna cena to często klucz do sukcesu. Wyniki Google Zakupy znajdują się nad wynikami organicznymi, w dobrze wyeksponowanym i wpadającym w oko miejscu. Skupiają się na prezentacji zdjęcia poszukiwanego produktu uzupełnionego o jego nazwę, linku do sklepu internetowego oraz ceny. Mamy tu do czynienia z prezentacją oferty w dobrze widocznym miejscu w wyszukiwarce Google, zarówno na ekranach komputerów, jak i na urządzeniach mobilnych.

Tak jak Google AdWords czy Google Hotel Ads, wyniki widoczne w przestrzeni zarezerwowanej dla Google Zakupy pojawiają się dopiero po rozpoczęciu płatnej kampanii reklamowej.

Lokalne wyniki czyli Google Moja Firma i wyniki na mapach.

W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma przestrzeniami w wyszukiwarce, które są zarezerwowane dla lokalnych przedsiębiorców. Google Moja Firma to rozbudowana wizytówka danego przedsiębiorstwa zawierająca podstawowe dane adresowe i kontaktowe, zdjęcia, informacje o godzinach pracy, opinie klientów itp. Jej stworzenie i publikacja są bezpłatne. Znajduje się ona z prawej strony, obok wyników Google AdWords i wyników organicznych.

marketing internetowy google moja firma

Na mapie Google znaleźć można także piny z lokalizacjami wybranych miejscowych firm przynależących do danej branży. To mapa wraz z mini wizytówkami zawierającymi podstawowe informacje o branży, adresie, danych kontaktowych, godzinach otwarcia, informacją o dystansie, jaki nas dzieli od siedziby danej firmy. Nie brakuje także możliwości wyznaczenia dojazdu – przydatna opcja w kontekście wersji mobilnej. Wspomniana mapa z oznaczeniami firm umieszczona jest na samym szczycie wyszukiwarki, w doskonale widocznym miejscu. Jest to także rozwiązanie bezpłatne, choć nie każda firma zostaje odnotowana na mapce i oznaczona odpowiednim pinem. Większą szansę na trafienie na mapę mają np. firmy o większej ilości opinii.

 

Loty Google to kolejny typ wyników zamieszczony w przestrzeni wyszukiwarki.

Dla porządku należy odnotować, że są to wyniki płatne, a więc będące rezultatem prowadzenia kampanii reklamowej. Są zresztą opisane jako sponsorowane. Znaleźć można je po wpisaniu haseł związanych z wyszukiwaniem połączeń lotniczych. Wyniki Loty Google zajmują przestrzeń pod linkami sponsorowanymi i nad wynikami organicznymi. Wizualnie wyróżniają się na ich tle. Łączą w sobie cechy wyszukiwarki połączeń i porównywarki cenowej.

Podsumowanie

Wyniki wyszukiwania widoczne w wyszukiwarce różnią się wyraźnie pomiędzy sobą. Pierwszy podział przebiega na linii bezpłatne – sponsorowane. Bezpłatne wyniki wyszukiwania to przede wszystkim wyniki organiczne oraz wyniki związane z usługą Google Moja Firma i mapami Google. Pojawienie się wśród wyników wyszukiwania w przestrzeni zarezerwowanej dla Google AdWords, Google Zakupy, Google Hotel Ads czy Loty Google wymaga prowadzenia i opłacenia kampanii reklamowej.

Linię demarkacyjną  można wyznaczyć pomiędzy wynikami „uniwersalnymi” a tymi specyficznie związanymi z konkretną branżą. Wyniki organiczne czy Google Adwords pojawią się w kontekście każdej branży i typu aktywności (w przypadku Google AdWords z zastrzeżeniem, że ktoś musi być chętny do zapłacenia za tę reklamę, a dana branża, usługa lub produkt nie znajduje się na indeksie zakazanym Google). Natomiast Google Moja Firma to usługa dedykowana lokalnym przedsiębiorcom, Google Zakupy – sklepom internetowym, a Google Hotel Ads czy Loty Google – branży turystycznej. Należy mieć tego świadomość – ta specjalizacja usług oznacza, że nie każda przestrzeń w wyszukiwarce może być dostępna dla naszej firmy.

Warto trzymać rękę na pulsie. Google systematycznie poszerza zakres świadczonych przez siebie usług, modyfikuje sposób wyświetlania się wyników w wyszukiwarce czy tworzy rozwiązania dedykowane popularnym branżom. Przekłada się to na nowe przestrzenie reklamowe w obrębie wyszukiwarki Google i generalnie środowiska digital marketingu.

darmowa wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies