wady i zalety reklamy telewizyjnej

Czym jest reklama telewizyjna?

Telewizja to jeden ze środków masowego przekazu. Każdego dnia poszczególne stacje telewizyjne oglądane są przez miliony osób. Reklamy są z ludźmi od dawna i towarzyszą im między poszczególnymi filmami lub serwisami informacyjnymi. Nie sposób ich nie zauważyć. Przeciętny czas reklamy trwa zazwyczaj 30 sekund. Do szeroko pojętych nośników reklamy telewizyjnej zaliczyć można spoty reklamowe, telesprzedaż oraz tak zwane plansze reklamowe. Jakie są wady i zalety reklamy telewizyjnej i kiedy się na nią zdecydować?

Obecnie właściwie wszystko przesiąknięte jest reklamami telewizyjnymi. Większość definicji reklamy mówi o tym, iż jest to bezosobowa, odpłatna reklama adresowana do odbiorcy, prezentująca ofertę nadawcy. W reklamie określone są więc wszelkie informacje, które popierają sprzedaż oferowaną przez nadawcę. Dzięki reklamie tv każda marka może budować swój wizerunek i osiągać większe zyski. Reklama telewizyjna to jedna z najpopularniejszych form marketingu dużych marek, jednak warto pamiętać, że jest to również najdroższa opcja wychodzenia do klienta, jaką możemy sobie wyobrazić. Przedsiębiorstwa decydują się na reklamy telewizyjne, gdyż dzięki nim mogą konkurować z innymi producentami. W niektórych przypadkach reklama jest wręcz sztuką, gdyż pracuje nad nią sztab specjalistów i wizjonerów, którzy dbają o chwytliwość oraz jej spójność z danym produktem czy usługą. Oto wady i zalety reklamy telewizyjnej:

Wady i zalety reklamy telewizyjnej

Zalety reklamy telewizyjnej

Jedną z najważniejszych zalet jest kształtowanie postaw społecznych i trendów. Reklamy telewizyjne mają na nie bardzo duży wpływ. Kolejną zaletą reklamy telewizyjnej jest również jej szeroki zasięg, który oplata cały kraj, a nawet świat. Większość społeczeństwa ma w posiadaniu odbiornik telewizyjny, który stanowi integralną część wyposażenia wielu domów na świecie. Reklama telewizyjna teoretycznie oferuje niski koszt dotarcia do jednego odbiorcy, aczkolwiek jej skala sprawia, że nadal jest to najdroższy nośnik treści reklamowych. Reklamy telewizyjne są również dużo ciekawsze, niż na przykład reklamy radiowe czy prasowe, gdyż łączą obraz i dźwięk – im więcej bodźców, tym zazwyczaj lepiej dla odbiorcy. W reklamach występuje również ruch, który przyciąga oko potencjalnego widza. Reklamy przedstawiane w telewizji zbudzają również emocje (niekoniecznie pozytywne) i sprawiają, że produkt dużo dłużej pozostaje w świadomości widza. W skrócie zalety reklamy telewizyjnej to:

  • kształtowanie postaw społecznych i trendów,
  • duży zasięg,
  • niewielki koszt przypadający na jednego widza,
  • pozostawanie w świadomości odbiorcy danego produktu na dłużej,
  • większa skuteczność poprzez zastosowanie dźwięku, obrazu i ruchu,
  • ogólnokrajowy lub nawet globalny zasięg.

Wady reklamy telewizyjnej

Niestety reklama telewizyjna nie ma tylko zalet. Wad tego środka przekazu jest zaskakująco dużo. Pierwszą i najważniejszą wadą są koszty, jakie nadawca musi ponieść, aby w ogóle dana reklama powstała. Zespół grafików, dźwiękowców, filmowców i innych twórców reklamy to jedynie kropla w morzu. Dochodzą do tego koszty wykupienia emisji. To bardzo duże kwoty, na które wiele przedsiębiorstw nie może sobie pozwolić. Wyprodukowanie klipu reklamowego to nawet kilkaset tysięcy złotych, a drugie tyle – w zależności od częstotliwości – może kosztować emisja. Dodatkowo, do reklamy telewizyjnej często angażuje się celebrytów, którzy zwiększają jej perswazyjny charakter. Kolejnym minusem jest rosnąca świadomość widzów. Zauważają oni, że są wręcz bombardowani ilością reklam telewizyjnych, które często są przerysowane i nie mają pokrycia z rzeczywistością. Nie zawsze również reklamy wzbudzają pozytywne emocje u odbiorców. Niektórzy twórcy nastawiają się na zaszokowanie i rozgoryczenie publiczności, jednak skuteczność takiej kontrowersyjnej reklamy uzależniona jest od przekonań oraz wieku ludzi. Kolejną wadą jest krótki czas emisji reklamy. 30 sekund bardzo często nie wystarczy, aby w pełni okazać zalety danego produktu i wyjaśnić, dlatego warto wybrać właśnie jego. W wielu przypadkach częstotliwość emisji reklamy jest tak irytująca, że odbiorca momentalnie ją przełącza. Poza tym obecnie, mimo hipotetycznie sporej oglądalności, telewizja stała się „medium tła”. Oznacza to, że telewizor często po prostu jest włączony kiedy przebywamy w innych pomieszczeniach, czy prowadzimy rozmowy na kanapie. Jesteśmy przyzwyczajeni do jego szumu, ale nie zwracamy specjalnie uwagi na to, co się dzieje na ekranie. Ponadto trudno zmierzyć konkretnie efekty i rzeczywisty zasięg naszej reklamy. Przy tak dużym wydatku jest to niejednokrotnie argument za tym, by budżet reklamowy przeznaczony na emisje telewizyjne przesuwać na inne kanały – np. Youtube, który oferuje świetną analitykę i oferuje jeszcze lepszy stosunek ceny do wyświetlenia. W skrócie wady reklamy telewizyjnej to:

  • wysokie koszty stworzenia reklamy i jej emisji,
  • zwiększająca się świadomość konsumentów,
  • krótki czas reklamy, który uniemożliwia ukazanie wszystkich zalet produktu,
  • wywoływanie oporu widzów, którzy czują się zmuszani do oglądania,
  • wzbudzanie negatywnych emisji reklamami kontrowersyjnymi,
  • ignorowanie reklam, które powtarzane są z dużą częstotliwością,
  • Telewizja jako medium tła,
  • Alternatywne kanały również oparte na video, oferujące lepszą analitykę i lepszy stosunek kosztów do wyników.

Tak więc powyżej przedstawione zostały wady i zalety reklamy telewizyjnej.

Jaka powinna być skuteczna reklama telewizyjna?

Wady i zalety reklamy telewizyjnej to jedno, a jej skuteczność to druga kwestia. Marketingowcy coraz częściej tworzą reklamy niedostosowane do wieku i wykształcenia odbiorców. Niektóre reklamy dedykowane są tylko osobom w wieku młodzieńczym, a w innym przypadku dla osób w wieku starszym. Niezwykle trudne jest wytworzenie reklamy, która odpowiadały swoją strukturą wszystkim. Warto więc przede wszystkim wziąć pod uwagę przedział wiekowy, do jakiego dedykowany jest dany produkt, a następnie utworzyć reklamy w taki sposób, aby nie kłóciła się z poglądami politycznymi i postawami widzów. Reklama powinna być więc apolityczna i subtelna, czyli taka, która jedynie przedstawia zalety produktu, a nie namawia do zakupu utworzonymi sloganami. Czas i miejsce emisji również są kluczowe ze względu na grupę dotarcia.

Kiedy reklama przynosi największe zyski?

Eksperci twierdzą, że reklamy telewizyjne przynoszą największe zyski, kiedy emitowane są z dużą częstotliwością przez pewien okres oraz z nieco mniejszą częstotliwością po upłynięciu danego czasu. Generalnie jednak częstotliwość jest kluczem do powodzenia w tym obszarze, ale sprawia, że cała kampania może kosztować kilka milionów złotych. To bariera nie do przeskoczenia dla większości przedsiębiorstw na rynku.

Dowiedz się więcej o wadach i zaletach reklamy internetowej! 

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

2 comments

  1. Witold

    Ja współpracowałem z Agencją Reklamową Telewizji TVT z Górnego Śląska i mogę polecić. Wykonali i emitowali dla mnie spoty reklamujące moje usługi, co przyniosło duży odzew od klientów. Warto się zdecydować na taką formę reklamy, bo jest ona bardzo atrakcyjna dla klientów.

    • Maciej Popiołek

      Maciej Popiołek

      Mogło być i tak – najlepiej jednak porównywać wydatki poniesione na różne kanały w podobnych obszarach czasowych – wtedy możemy na 100% uznać, który kanał jest tym optymalnym dla naszego biznesu w danym czasie.

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies