Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Brak komentarzy

Treści marketingowe i metoda klastrów tematycznych – porady Hubspot

Treści marketingowe i metoda klastrów tematycznych – porady Hubspot - zdjęcie nr 1

Treści marketingowe i metoda klastrów tematycznych – porady Hubspot - zdjęcie nr 2

Nowoczesny marketing internetowy jest oparty na treści. Dobrze znane powiedzenie „content is the king” jest obecnie bardziej prawdziwe niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli jednak wydaje Ci się, że przy tworzeniu tekstów na stronę www ważne jest tylko to, ile i jakich słów kluczowych użyjesz… zmień sposób myślenia. Na przestrzeni ostatnich lat zarówno zachowania internautów, jak i algorytmy wyszukiwarek zmieniły się diametralnie. Dlatego, jeśli chcesz zwiększyć swoją widoczność w sieci długofalowo, musisz się do nich dostosować. Jak? Oto zasady, na których powinieneś oprzeć swoje działania budując treści marketingowe.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Treści marketingowe a preferencje wyszukiwania

Jak zmienił się sposób wyszukiwania w sieci? Przede wszystkim użytkownicy Internetu wpisują w wyszukiwarki znacznie bardziej naturalne zapytania niż jeszcze kilka lat temu. Przykładowo, poszukując noclegów na wakacje, coraz częściej wpiszą (lub wypowiedzą): „gdzie nocować w miejscowości X” niż „noclegi miejscowość X”. Ta niepozorna, wydawać by się mogło, zmiana, rewolucjonizuje wszystkie zabiegi z zakresu SEO. Powoli zaczynamy traktować wyszukiwarkę nie jak fiszki w bibliotece, a partnera, który może podzielić się daną informacją. Takie podejście nie postępuje lawinowo – raczej pełzająco. Warto jednak już dzisiaj pomyśleć o przeorientowaniu swojego myślenia. Wszak treści marketingowe tworzysz dla ludzi, a nie do szuflady.

Nowoczesny i skuteczny content, czyli jaki?

Z uwagi na zmianę funkcjonowania algorytmów wyszukiwarek zmienić musi się również sposób przygotowywania treści na strony internetowe. Nie myśl w pierwszej kolejności o „zapleczowych” tekstach maksymalnie (i nienaturalnie) nasyconych keywordami o małej wartości merytorycznej. Aby osiągać pożądane efekty, potrzebujesz rozbudowanej i przemyślanej struktury tekstów, które stworzą tzw. klaster tematyczny (topic cluster) dookoła kluczowych dla Twojej działalności zagadnień.

Zamiast więc myśleć o konkretnych słowach kluczowych:

  • pomyśl o tematach, które są kluczowe dla Twojego biznesu,
  • stwórz zrozumiałe, merytoryczne i bogate treści, które będą poruszały te zagadnienia (w szerokim zakresie),
  • zadbaj o właściwą strukturę treści, a więc stwórz klaster tematyczny.

Czym jest klaster tematyczny?

Klaster tematyczny to pojęcie coraz częściej stosowane w nowoczesnym marketingu internetowym. Mówiąc najprościej, klaster taki (a więc zespół treści znajdujących się na różnych podstronach) składa się z:

  • pillar page, a więc strony-filaru,
  • cluster content, a więc treści powiązanych z tekstami na pillar page, rozszerzającymi i pogłębiającymi poruszony temat główny,
  • hiperłączy, które łączą ze sobą poszczególne elementy klastra.

Odpowiednio zaprojektowany, napisany i powiązany wewnętrznie klaster tematyczny przełoży się na znacznie lepszą konwersję i poprawi ruch organiczny w serwisie. W efekcie łatwiej dotrzesz do docelowej grupy odbiorców, co przełoży się na wyniki marketingowe firmy.

Jak stworzyć klaster tematyczny?

Zanim przystąpisz do działania, potrzebujesz dobrego planu. Oto, jak go stworzyć.

Określ kluczowe tematy dla swojego biznesu

To absolutna podstawa działania. Jak opracować te zagadnienia? Przede wszystkim zastanów się nad kluczowymi obszarami dla Twojego biznesu. Przykładowo, jeśli prowadzisz hotel, mogą to być: noclegi, usług gastronomiczne, wynajem sal na szkolenia, organizacja eventów itp. Każdy z nich może być szerokim obszarem tematycznym, wokół którego zbudujesz klaster.

Przygotuj „pillar page”

Pillar page to serce Twojego klastra tematycznego. Jak powinna wyglądać taka strona? Warto zadbać, aby:

  • zawierała dużą ilość wartościowej treści – powinno to być nawet kilka tysięcy słów, co pozwoli lepiej zaindeksować ją algorytmom wyszukiwarki,
  • odpowiadała na kluczowe pytania zadawane wyszukiwarkom w bazowym temacie – mogą się one pojawić np. w nagłówkach serwisu,
  • była przejrzysta i czytelna dla użytkownika – tak, aby mógł on szybko znaleźć interesujące go informacje (przyda się np. spis treści i wyraźny podział na sekcje),
  • wyszukiwarki miały do niej łatwy dostęp – otwarcie URL nie może więc powodować np. wyświetlanie się dodatkowych pop-upów z formularzami, które dopiero prowadzą do właściwej treści,
  • zawierały linki CTA lub formularze bezpośrednio na stronie – mogą się one znaleźć w środku treści, a nie tylko np. pod koniec – jak to bywa w zwykłych landing page’ach.

Przygotuj cluster content

… a więc dodatkowe treści marketingowe, które będą „okalały” pillar page. O jakie teksty chodzi? To przede wszystkim wpisy blogowe poświęcone tematom powiązanym z główną tematyką klastra. Warto pamiętać, aby teksty te:

  • zawierały optymalną ilość słów kluczowych z tak zwanego długiego ogona (pozycjonowanie long tail), z uwzględnieniem synonimów i powiązanych terminów – im bogatszy zakres słownictwa powiązanego z tematem, tym lepiej;
  • były wartościowymi i ciekawymi artykułami – tak, aby użytkownicy Sieci chcieli się nimi dzielić, np. w social mediach,
  • były odpowiednio linkowane – zarówno na pillar page, jak i pomiędzy sobą. Wewnętrzne linkowanie zwiększa konwersję i korzystnie wpływa na page rank.

Cluster content powinno się stopniowo rozwijać – np. poprzez regularne dodawanie nowych postów na firmowego bloga.

Jak zadecydować, o czym warto pisać?

Poza samodzielną, merytoryczną oceną tego, czy dany temat jest powiązany ze specyfiką Twojej działalności, zwróć uwagę na dane statystyczne związane z tym, jak przygotowane treści są odbierane. Wartości, które mają znaczenie, to przede wszystkim:

  • autorytet domeny – a więc konkurencyjność całej domeny, która jest określana na podstawie ponad 100 różnych czynników w skali od 0 do 100. Im bliżej 100, tym lepiej;
  • miesięczna ilość zapytań (Monthly Search Volume) – to informacja o tym, jak wiele zapytań otrzymały wyszukiwarki na temat treści, które umieściłeś w swoim klastrze tematycznym,
  • trafność treści – a więc to, jak dobrze powiązane są treści, które umieszczasz w klastrze tematycznym, z tematem głównym,
  • podobieństwo tematów kluczowych – teksty w klastrze powinny być ze sobą powiązane, ale zastosowane słowa kluczowe i poruszane zagadnienia na podstronach pobocznych (cluster content) powinny poszerzać zakres pillar page, a nie być z nimi w 100% tożsame.

Śledzenie na bieżąco tych parametrów pozwoli Ci krok po kroku zmieniać i optymalizować treści w klastrze tematycznym – tak, aby stały się one bardziej atrakcyjne dla odbiorców i dla wyszukiwarek.

Treści marketingowe w klastrze tematycznym – na co zwrócić uwagę?

Myśląc o strategii związanej z treściami na stronę internetową, uwzględnij poniższe wskazówki.

  • Liczba podtematów w klastrach

Klaster tematyczny może składać się z setek, a nawet tysięcy wpisów blogowych i innych powiązanych z pillar page treści. Warto je jednak pogrupować w ramach podtematów – wybieranych na podobnej zasadzie jak sama tematyka pillar page. Nie powinno być ich jednak ani zbyt mało, ani zbyt dużo. Optymalna liczba podtematów to między 8 a 22.

  • Linkowanie wewnętrzne

Pamiętaj, żeby linkowanie uwzględniało również powiązania między podtematami a tematem głównym klastra.

  • Linkowanie zewnętrzne

W treściach warto uwzględniać również linkowanie do zewnętrznych źródeł informacji. Z perspektywy użytkownika – zwiększa to wiarygodność treści. Równie dobrze reagują na nie wyszukiwarki. Ale uwaga! Linkuj głównie do zaufanych, wiarygodnych serwisów – takich, które przez algorytmy będą uznane za trafne.

  • Długość treści

Zbyt krótkie treści są postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek jako mało wartościowe. Dlatego też zadbaj o to, aby każda podstrona umieszczana w klastrze zawierała w miarę długie, a zarazem merytoryczne treści. To podniesie ogólną wartość serwisu i zwiększy szanse na wysoki page rank.

Pamiętając o tych kluczowych zasadach, dostrzeżesz długofalowe rezultaty.

Nie zapomnij o kontrolowaniu efektów, jakie przyniesie optymalizacja treści marketingowych

Na efekty optymalizacji treści należy trochę poczekać, jednak w dłuższej perspektywie będą one wyraźnie widoczne. Przekonasz się o tym, korzystając z odpowiedniego oprogramowania do monitorowania rezultatów. Istotne jest, aby analizie poddawać osobno poszczególne klastry tematyczne i, w razie potrzeby, dokonywać konkretnych zmian.

Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź co w tym zakresie oferuje Hubspot – największa platforma marketing automation na świecie! 

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany