Słowa kluczowe – na ile z nich jest pozycjonowana moja strona?

author
słowa kluczowe

Dominującym trendem w pozycjonowaniu stało się aktualnie „pozycjonowanie szerokie”, a więc nastawione na zapewnienie jak największej widoczności stronie internetowej, nad którą pracuje specjalista SEO. Temat ilości fraz w umowach SEO poruszaliśmy już tutaj. W tym wpisie poruszaliśmy zagadnienie minimalnej – naszym zdaniem – ilości słów kluczowych, na które powinna być pozycjonowana strona internetowa, tak by móc odczuwać pozytywne efekty płynące z SEO, a także relacji między rozmiarem strony, oferty a słowami kluczowymi, na które pozycjonowana dana witryna. Pokazywaliśmy też czy możliwe jest „SEO bez limitów”. Po kilku miesiącach od publikacji tego tekstu i rozmowach z naszymi klientami, którym przesyłaliśmy ten wpis, mamy poczucie, że warto wyjaśnić jeszcze kilka kwestii związanych z wielkością umowy na pozycjonowanie, ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji pod słowa kluczowe.

Optymalizacja strony internetowej, a optymalizacja pod słowa kluczowe

Optymalizacja strony internetowej rożni się się od optymalizacji pod słowa kluczowe. Wykonując optymalizację strony internetowej podejmujemy działania, które mają na celu wyeliminowanie błędów trapiących całą stronę internetową takich jak (przykładowe, relatywnie często występujące problemy):

  • duplikat witryny,
  • duplikat strony głównej,
  • duplikaty podstron,
  • utrudnienia w indeksowaniu strony (modyfikacje w pliku robots.txt, meta robots, canonicalach itp.),
  • brak pliku sitemap.xml lub sytuacja, w której plik jest, ale wymaga poprawek,
  • nieprzyjazne adresy podstron,
  • błędne użycie nagłówków Hx,
  • brak nofollow w linkach wychodzących,
  • brak opisów alt dla grafik na stronie.

Także problemy związane z prędkością wyświetlania się strony internetowej czy problemy z wersją mobilną dotykają całościowo witryny, choć mają wpływ na pozycjonowanie. Optymalizacja strony internetowej ma na celu podniesienie jej całościowego „wyniku jakości” i może wpłynąć pozytywnie na proces pozycjonowania; jest jednak czymś innym niż optymalizacja pod konkretne słowa kluczowe. Oczywiście ta całościowa optymalizacja strony internetowej wpływa na widoczność serwisu – lepsza strona internetowa to sposób na to, by roboty ją chętniej odwiedzały i lepiej indeksowały. Nie są to jednak działania, które są precyzyjnie nakierowane na konkretne słowa kluczowe, na których szczególnie zależy naszym klientom i z tego powodu zdecydowali się oni na zapisanie ich w umowie na pozycjonowanie. Za działania, które są bezpośrednio nakierowane na optymalizację strony pod konkretne słowa kluczowe można uznać działania wykonywane w obrębie strony internetowej takie jak (przykładowe popularne działania):

  • optymalizacja meta title na podstronach powiązanych ze słowami kluczowymi,
  • optymalizacja meta description na podstronach powiązanych ze słowami kluczowymi,
  • wprowadzenie na podstrony powiązane ze słowami kluczowymi zoptymalizowanych i unikalnych treści,
  • wdrożenie nagłówków Hx z użyciem słów kluczowych,
  • prowadzenie bloga i umieszczanie na nim treści powiązanych z kluczowymi dla klienta kategoriami i punktami oferty (choć odpowiednie prowadzenie bloga to też działanie wzmacniające cały serwis),
  • wykonanie wewnętrznego linkowania na bazie wpisów opublikowanych na blogu,
  • wprowadzenie słów kluczowych do adresów URL wybranych podstron powiązanych tematycznie z tymi słowami kluczowymi (co nie jest równoznaczne z uczynieniem ich przyjazny, bo podstrona może mieć przyjazny adres bez użycia słów kluczowych),
  • wprowadzenie słów kluczowych do wybranych pozycji w menu (zmiana nazwy),
  • utworzenie nowych podstron dedykowanych tym punktom z oferty, które wiążą się ze słowami kluczowymi,
  • wprowadzenie adresu siedziby, stacjonarnego sklepu, pododdziału itp. na stronę internetową (ma to znaczenie w kontekście pozycjonowania na konkretne miejscowości). Także linkowanie strony internetowej może być nakierowane bardziej pod kątem wzmocnienia konkretnych podstron i związanych z nimi fraz lub całego serwisu.

Co daje optymalizacja strony internetowej?

Jej efektem jest całościowe wzmocnienie serwisu i wyeliminowanie błędów, które utrudniają proces pozycjonowania. W efekcie może zwiększyć się widoczność serwisu – całościowa, na wszelkie frazy, które roboty sieciowe Google mogą powiązać z konkretną stroną internetową. Te frazy to mogą być słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować swoją stronę internetową, pokrewne im frazy – tzw. „długie ogony”, ale także np. personalia szefów firmy, często pojawiające się w treściach na stronie charakterystyczne zwroty itp. W przypadku Verseo popularne narzędzie SEM Storm wiąże z naszą stroną internetową verseo.pl takie hasła jak:

search console google – pozycja 37
pr – pozycja 4
uklad warszawski – pozycja 21 (czyżbyśmy mieli poboczną działalność historyczno-badawczą? Nie, to po prostu bardzo dobrze postrzegany przez Google artykuł dzięki któremu jesteśmy wyżej w wynikach Google.pl na wspomniane słowo kluczowe niż serwis rp.pl czy strona Sejmu RP)

Decydując się na pozycjonowanie wykonane z pomocą samej optymalizacji swojej strony (bez optymalizacji pod konkretne frazy) należy mieć świadomość, że osiągane przez naszą witrynę imponujące wyniki widoczności (np. ponad 4 tysiące fraz powiązanych z naszą stroną umieszczonych w top 50 – to wynik verseo.pl) są częściowo efektem powiązania jej z takimi dość mało (delikatnie rzecz ujmując) sprzedażowymi hasłami. W przypadku takiej optymalizacji można jednak faktycznie mówić o braku limitów – nikt nie zakłada i nie określa „na sztywno” maksymalnej ilości słów kluczowych, które można powiązać z daną stroną internetową.

Co daje optymalizacja pod konkretne słowa kluczowe?

W tym przypadku mamy z działaniami nastawionymi ściśle na wzmocnienie konkretnych fraz i tych, które są z nimi całkiem blisko powiązane. Ilustrując to przykładem: jeśli pozycjonujemy naszą stronę internetową na słowo kluczowe „drewniane meble kuchenne Kalisz”, a w opisach produktów i kategorii często przejawiać się będzie określenie „nowoczesny” w kontekście naszej oferty, to jest spora szansa, że nasza strona internetowa pojawi się całkiem wysoko w wynikach wyszukiwania po wpisaniu hasła „nowoczesne drewniane meble kuchenne Kalisz”, mimo że to hasło nie jest na liście słów kluczowych do pozycjonowania zapisanych w umowie i nie ma prowadzonych dla nich dedykowanych działań przez pozycjonera. Dobrze prowadzone pozycjonowanie może dać nam widoczność na frazy z „długimi ogonami” i zapewnić ją jeszcze zanim główne frazy z umowy znajdą się w top 10.

Na co zatem warto postawić?

Jak łatwo przewidzieć – najlepsze rozwiązania daje połączenie optymalizacji strony internetowej z optymalizacją pod konkretne słowa kluczowe. Oba opisane rodzaje optymalizacji dobrze się ze sobą współpracują i przynoszą najlepsze rezultaty. W pakietach na pozycjonowanie proponowanych przez Verseo znajduje się informacja o ilości fraz zapisanych w umowie, na które pozycjonowana jest dana strona internetowa (to punkt „pozycjonowanie i monitoring fraz”). Oprócz tych zapisanych w umowie, zwiększeniu ulega też ogólna ilość haseł, po których można trafić na naszą stronę internetową.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies