Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Brak komentarzy

Słowa kluczowe – na ile z nich jest pozycjonowana moja strona?

Słowa kluczowe – na ile z nich jest pozycjonowana moja strona? - zdjęcie nr 1

Słowa kluczowe – na ile z nich jest pozycjonowana moja strona? - zdjęcie nr 2

Dominującym trendem w pozycjonowaniu stało się aktualnie „pozycjonowanie szerokie”, a więc nastawione na zapewnienie jak największej widoczności stronie internetowej, nad którą pracuje specjalista SEO. Temat ilości fraz w umowach SEO poruszaliśmy już tutaj. W tym wpisie poruszaliśmy zagadnienie minimalnej – naszym zdaniem – ilości słów kluczowych, na które powinna być pozycjonowana strona internetowa, tak by móc odczuwać pozytywne efekty płynące z SEO, a także relacji między rozmiarem strony, oferty a słowami kluczowymi, na które pozycjonowana dana witryna. Pokazywaliśmy też czy możliwe jest „SEO bez limitów”. Po kilku miesiącach od publikacji tego tekstu i rozmowach z naszymi klientami, którym przesyłaliśmy ten wpis, mamy poczucie, że warto wyjaśnić jeszcze kilka kwestii związanych z wielkością umowy na pozycjonowanie, ze szczególnym uwzględnieniem optymalizacji pod słowa kluczowe.

Optymalizacja strony internetowej, a optymalizacja pod słowa kluczowe

Optymalizacja strony internetowej rożni się się od optymalizacji pod słowa kluczowe. Wykonując optymalizację strony internetowej podejmujemy działania, które mają na celu wyeliminowanie błędów trapiących całą stronę internetową takich jak (przykładowe, relatywnie często występujące problemy):

  • duplikat witryny,
  • duplikat strony głównej,
  • duplikaty podstron,
  • utrudnienia w indeksowaniu strony (modyfikacje w pliku robots.txt, meta robots, canonicalach itp.),
  • brak pliku sitemap.xml lub sytuacja, w której plik jest, ale wymaga poprawek,
  • nieprzyjazne adresy podstron,
  • błędne użycie nagłówków Hx,
  • brak nofollow w linkach wychodzących,
  • brak opisów alt dla grafik na stronie.

Także problemy związane z prędkością wyświetlania się strony internetowej czy problemy z wersją mobilną dotykają całościowo witryny, choć mają wpływ na pozycjonowanie. Optymalizacja strony internetowej ma na celu podniesienie jej całościowego „wyniku jakości” i może wpłynąć pozytywnie na proces pozycjonowania; jest jednak czymś innym niż optymalizacja pod konkretne słowa kluczowe. Oczywiście ta całościowa optymalizacja strony internetowej wpływa na widoczność serwisu – lepsza strona internetowa to sposób na to, by roboty ją chętniej odwiedzały i lepiej indeksowały. Nie są to jednak działania, które są precyzyjnie nakierowane na konkretne słowa kluczowe, na których szczególnie zależy naszym klientom i z tego powodu zdecydowali się oni na zapisanie ich w umowie na pozycjonowanie. Za działania, które są bezpośrednio nakierowane na optymalizację strony pod konkretne słowa kluczowe można uznać działania wykonywane w obrębie strony internetowej takie jak (przykładowe popularne działania):

  • optymalizacja meta title na podstronach powiązanych ze słowami kluczowymi,
  • optymalizacja meta description na podstronach powiązanych ze słowami kluczowymi,
  • wprowadzenie na podstrony powiązane ze słowami kluczowymi zoptymalizowanych i unikalnych treści,
  • wdrożenie nagłówków Hx z użyciem słów kluczowych,
  • prowadzenie bloga i umieszczanie na nim treści powiązanych z kluczowymi dla klienta kategoriami i punktami oferty (choć odpowiednie prowadzenie bloga to też działanie wzmacniające cały serwis),
  • wykonanie wewnętrznego linkowania na bazie wpisów opublikowanych na blogu,
  • wprowadzenie słów kluczowych do adresów URL wybranych podstron powiązanych tematycznie z tymi słowami kluczowymi (co nie jest równoznaczne z uczynieniem ich przyjazny, bo podstrona może mieć przyjazny adres bez użycia słów kluczowych),
  • wprowadzenie słów kluczowych do wybranych pozycji w menu (zmiana nazwy),
  • utworzenie nowych podstron dedykowanych tym punktom z oferty, które wiążą się ze słowami kluczowymi,
  • wprowadzenie adresu siedziby, stacjonarnego sklepu, pododdziału itp. na stronę internetową (ma to znaczenie w kontekście pozycjonowania na konkretne miejscowości). Także linkowanie strony internetowej może być nakierowane bardziej pod kątem wzmocnienia konkretnych podstron i związanych z nimi fraz lub całego serwisu.

Co daje optymalizacja strony internetowej?

Jej efektem jest całościowe wzmocnienie serwisu i wyeliminowanie błędów, które utrudniają proces pozycjonowania. W efekcie może zwiększyć się widoczność serwisu – całościowa, na wszelkie frazy, które roboty sieciowe Google mogą powiązać z konkretną stroną internetową. Te frazy to mogą być słowa kluczowe, na które chcemy pozycjonować swoją stronę internetową, pokrewne im frazy – tzw. „długie ogony”, ale także np. personalia szefów firmy, często pojawiające się w treściach na stronie charakterystyczne zwroty itp. W przypadku Verseo popularne narzędzie SEM Storm wiąże z naszą stroną internetową verseo.pl takie hasła jak:

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

search console google – pozycja 37
pr – pozycja 4
uklad warszawski – pozycja 21 (czyżbyśmy mieli poboczną działalność historyczno-badawczą? Nie, to po prostu bardzo dobrze postrzegany przez Google artykuł dzięki któremu jesteśmy wyżej w wynikach Google.pl na wspomniane słowo kluczowe niż serwis rp.pl czy strona Sejmu RP)

Decydując się na pozycjonowanie wykonane z pomocą samej optymalizacji swojej strony (bez optymalizacji pod konkretne frazy) należy mieć świadomość, że osiągane przez naszą witrynę imponujące wyniki widoczności (np. ponad 4 tysiące fraz powiązanych z naszą stroną umieszczonych w top 50 – to wynik verseo.pl) są częściowo efektem powiązania jej z takimi dość mało (delikatnie rzecz ujmując) sprzedażowymi hasłami. W przypadku takiej optymalizacji można jednak faktycznie mówić o braku limitów – nikt nie zakłada i nie określa „na sztywno” maksymalnej ilości słów kluczowych, które można powiązać z daną stroną internetową.

Co daje optymalizacja pod konkretne słowa kluczowe?

W tym przypadku mamy z działaniami nastawionymi ściśle na wzmocnienie konkretnych fraz i tych, które są z nimi całkiem blisko powiązane. Ilustrując to przykładem: jeśli pozycjonujemy naszą stronę internetową na słowo kluczowe „drewniane meble kuchenne Kalisz”, a w opisach produktów i kategorii często przejawiać się będzie określenie „nowoczesny” w kontekście naszej oferty, to jest spora szansa, że nasza strona internetowa pojawi się całkiem wysoko w wynikach wyszukiwania po wpisaniu hasła „nowoczesne drewniane meble kuchenne Kalisz”, mimo że to hasło nie jest na liście słów kluczowych do pozycjonowania zapisanych w umowie i nie ma prowadzonych dla nich dedykowanych działań przez pozycjonera. Dobrze prowadzone pozycjonowanie może dać nam widoczność na frazy z „długimi ogonami” i zapewnić ją jeszcze zanim główne frazy z umowy znajdą się w top 10.

Na co zatem warto postawić?

Jak łatwo przewidzieć – najlepsze rozwiązania daje połączenie optymalizacji strony internetowej z optymalizacją pod konkretne słowa kluczowe. Oba opisane rodzaje optymalizacji dobrze się ze sobą współpracują i przynoszą najlepsze rezultaty. W pakietach na pozycjonowanie proponowanych przez Verseo znajduje się informacja o ilości fraz zapisanych w umowie, na które pozycjonowana jest dana strona internetowa (to punkt „pozycjonowanie i monitoring fraz”). Oprócz tych zapisanych w umowie, zwiększeniu ulega też ogólna ilość haseł, po których można trafić na naszą stronę internetową.

Dobór fraz kluczowych – jak to się robi?

Aby pozycjonowanie przynosiło oczekiwane skutki, konieczny jest właściwy dobór fraz kluczowych. Skąd wiadomo, jakie słowa klucze powinny być użyte na danej witrynie. Istnieje wiele sposobów, by to sprawdzić, Po pierwsze należy zwrócić uwagę na różne typy słów kluczowych. Każdy z nich pełni nieco inne funkcje. Warto użyć wszystkich, by przyciągnąć odpowiednie osoby na daną witrynę. Możemy wyróżnić:

  • ogólne słowa kluczowe (np. meble, sukienki, reklama) – krótkie, składające się z jednego lub dwóch wyrazów; mają najwięcej wyszukiwań, ale zwykle generują najniższy współczynnikiem konwersji, ponieważ nie zdradzają intencji użytkownika;
  • frazy „długiego ogona” (long tail) (np. meble kuchenne białe połysk, reklama w internecie cena) – opisują to, czego dokładnie poszukują klienci, więc dają lepszą konwersję;
  • frazy brandowe (np. meble black red white, sukienka dzianinowa zara) – rodzaj fraz long tail, w którym pojawia się nazwa brandu (producenta, marki, sklepu) lub konkretnego produktu; warto je stosować, np. pozycjonując sklep sprzedający produkty wielu marek;
  • frazy regionalne (np. meble na wymiar Wrocław, reklama na billboardach Warszawa) – bardzo pomocne przy pozycjonowaniu biznesów lokalnych, mogą zawierać nazwę miasta lub np. województwa;
  • frazy opisujące pytanie lub problem (np. jak pomalować meble kuchenne, jak skrócić sukienkę bez szycia) – wiele osób wpisuje właśnie takie słowa kluczowe w Google; ich użycie może pomóc w zainteresowaniu użytkownika ofertą, o ile znajdzie na stronie poszukiwane informacje.

Przy doborze słów kluczowych do pozycjonowania warto brać pod uwagę wszystkie powyższe kategorie. Należy zastanowić się, w jaki sposób internauci mogą szukać danego biznesu. Sformułowane w ten sposób frazy czy pytania mogą stać się punktem wyjścia do bardziej szczegółowych poszukiwań adekwatnych fraz kluczowych. 

Najlepsze rezultaty daje skupienie się na jednej frazie głównej na każdej podstronie i uzupełnienie jej o pokrewne tematycznie frazy long tail. Dobrze umieścić również we właściwych miejscach na stronie frazy barankowe oraz regionalne, jeśli firma ma charakter lokalny. Chęć użycia dużej ilości fraz zwykle będzie wiązała się z koniecznością utworzenia dodatkowych podstron. Np. w sklepie internetowym z ubraniami można stworzyć wiele działów poświęconych konkretnym frazom, jak np. sukienki mini, sukienki maxi, sukienki na studniówkę, sukienki na co dzień, sukienki na wesele, sukienki dzianinowe, sukienki z weluru itd. To najlepsze rozwiązanie, jeśli dobór fraz kluczowych pokazuje tak wiele powiązanych tematycznie zapytań. Dzięki użyciu tak wielu powiązanych tematycznie fraz zdecydowanie wzrośnie również pozycja strony w zakresie bardzo konkurencyjnej frazy ogólnej „sukienki”.

Jak sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego?

Niektóre słowa kluczowe są bardzo często wpisywane w wyszukiwarki (zazwyczaj dotyczy to fraz ogólnych). Inne, wyjątkowo szczegółowe lub dotyczące niszowych tematów, interesują zaledwie pojedyncze osoby. Jak sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego? Istnieje co najmniej kilka narzędzi, które pozwalają poznać przynajmniej orientacyjne dane w tym zakresie. Co więcej, niektóre strony, gdzie sprawdzisz słowa kluczowe, pozwalają również na sprawdzenie tego, na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja lub tego, które z nich są pokrewne do tych wybranych przez Ciebie. Przyjrzyjmy się kilku popularnym serwisom pozwalającym na wyszukiwanie słów kluczowych, ich analizę i dobór.

  • Google Keyword Planner (Planer Słów Kluczowych) to darmowe narzędzie dostępne w systemie Google Ads. Pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych i sprawdzanie ilości ich wyszukiwań. Podpowiada również dodatkowe frazy związane z danym tematem. Co więcej, udostępnia wykresy pozwalające sprawdzić, w jaki sposób liczba wyszukiwań zmienia się z czasem.
  • Senuto to coraz popularniejsze narzędzie zapewniające bardzo szerokie możliwości analityczne. Dzięki intuicyjnej konstrukcji szybko dowiesz się, jak sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego, a jednocześnie sprawdzisz słowa pokrewne, dowiadując się, czego tak naprawdę szukają użytkownicy Google. Co więcej, aplikacja pozwala sprawdzić obecne słowa kluczowe na stronie. Możesz więc przeanalizować, jak i na które frazy pozycjonuje się Twoja strona oraz porównać te dane z konkurencją.
  • Semstorm to kolejny rodzaj strony, gdzie sprawdzisz słowa kluczowe, na jakie pozycjonuje się konkurencja, co może być bardzo pomocne w procesie ich doboru. Narzędzie pozwala również na bardziej zaawansowane analizy konkurencji  i podpowiada, jak zdobyć nad nią przewagę.
  • Ubersuggest pozwala na wyszukiwanie słów kluczowych, na które jest pozycjonowana dowolna witryna. Podaje też stopień trudności wypozycjonowania się na dane słowo czy frazę. Dlatego może pomóc zdecydować o zasadności podejmowania działań w obrębie konkretnych słów kluczowych. To narzędzie prostsze niż Semstorm i Senuto, ale w odróżnieniu od nich darmowe.

Wszystkie powyższe narzędzia sprawdzają się zarówno na początku procesu pozycjonowania, jak i podczas jego trwania. Szczególnie niektóre z nich pozwalają monitorować postępy i sprawdzać, czy podejmowane działania przynoszą oczekiwane skutki. Umożliwiają sprawdzenie, na ile słów kluczowych jest pozycjonowana Twoja strona i jakie pozycje zajmuje dla poszczególnych fraz. przedstawienie danych w postaci wykresów ułatwia ich analizę.

Na ile słów kluczowych powinna być pozycjonowana strona?

Jak możesz wywnioskować z treści tego artykułu, ilość słów kluczowych, na które została podpisana umowa z pozycjonerem, na pewno nie będzie się równać ilości słów kluczowych wykazanych w raportach generowanych przez Ubersuggest, Senuto i tym podobne narzędzia. To dlatego, że w pozycjonowaniu działa efekt synergii. Widać to szczególnie na przykładzie fraz typu long tail, które mogą tworzyć praktycznie nieskończoną liczbę kombinacji. Algorytmy Google bardzo szczegółowo skanują zaś treści zawarte na witrynie i na tej podstawie pozycjonują ją na frazy, które się na niej nie znajdują w dokładnym brzmieniu. Przykład takiej sytuacji znajdziesz wyżej, w punkcie „Co daje optymalizacja pod konkretne słowa kluczowe?”. Dlatego też dodawanie dużej ilości fraz na jednej podstronie nie ma większego sensu. Dobry pozycjoner zadba o to, by oprócz głównej frazy pojawiły się na stronie jej synonimy czy słowa powiązane tematycznie. Dzięki temu uzyska ona znacznie szerszą widoczność. Jednocześnie jeśli dla jakiejś frazy da się utworzyć osobną podstronę, bezapelacyjnie powinno się to zrobić. „upychanie” w jednym miejscu wielu fraz opisujących np. różne produkty przyniesie więcej szkody niż pożytku.

Warto również wiedzieć, że uzyskanie pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google nie jest łatwe dla jednej frazy, a co dopiero dla kilku. Jest to szczególnie zauważalne przy najpopularniejszych słowach kluczowych, czyli tych, które są najczęściej wyszukiwane. W tym przypadku większości stron udaje się osiągnąć pierwszą pozycję wyłącznie dla tej jednej frazy. Wypozycjonowanie strony na pierwszą pozycję dla 5 lub więcej słów kluczowych o średniej popularności również jest bardzo rzadkie. 

Jednak dzięki odpowiedniemu podejściu do pozycjonowania szerokiego można uzyskać dobrą widoczność na naprawdę wiele fraz. Warto dążyć do tego, by znaleźć się w top 10 dla jak największej ilości z nich, które będą powiązane z treścią i tematyką witryny. Taki efekt uzyskuje się właśnie, stosując wspomniane wcześniej frazy typu long tail. Dzięki wymienionym wyżej narzędziom ich znalezienie nie jest trudne. Pozostaje jedynie kwestia ich odpowiedniego użycia i połączenia działań związanych z pozycjonowaniem na konkretne frazy z ogólną optymalizacją strony. Brzmi skomplikowanie? Faktycznie, pozycjonowanie szerokie wymaga sporej wiedzy, czasu i dużego nakładu pracy. Co więcej, efekty pojawiają się stopniowo, a działania należy prowadzić ciągle, jednocześnie stale analizując rynek, trendy i poczynania konkurencji. To właśnie dlatego pozycjonowanie warto powierzać specjalistom.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany