Skuteczny marketing – od czego zależy?

author
skuteczny marketing

Dobry produkt nie wystarcza, aby wyróżnić się na rynku. Choć jest podstawą sukcesu, musisz jeszcze efektywnie powiadomić o nim klientów – tak, aby mogli go wybrać spośród innych dostępnych na rynku. I na tym, w najogólniejszym ujęciu, polega marketing. A co zrobić, aby był skuteczny? Jakie czynniki wpływają na efektywność promocji? Dowiedz się teraz jak wdrożyć skuteczny marketing i cieszyć się wzrostem biznesu.

Skuteczny marketing

Marketing to niezwykle szerokie pojęcie, które obejmuje wszystkie działania związane z komunikacją z klientem, docelowo nakierowane na sprzedaż produktów. Z uwagi na to, że jest to tak rozległy obszar, czasem trudno jest się odnaleźć w morzu dostępnych możliwości. Co zatem zrobić, aby ukierunkować się na sukces i krok po kroku zwiększać swój potencjał biznesowy?

Dobra strategia marketingowa to absolutna podstawa

W życiu jest sporo miejsca na improwizację – na przykład wtedy, kiedy przygotowujesz nową potrawę zgodnie z przepisem, ale odchodzisz od instrukcji i działasz „po swojemu”. Pamiętaj jednak, że takie działanie niesie za sobą ryzyko niepowodzenia – Twój obiad może wylądować w koszu. I o ile to będzie raczej niewielka strata, o tyle w działania marketingowe inwestujesz kapitał, i to niemały. Za nietrafione decyzje przyjdzie Ci sporo zapłacić – zwłaszcza, że Twoja konkurencja nie śpi.

Dlatego myśląc o skutecznym marketingu, nie możesz niczego pozostawić dziełu przypadku. Jak pokazują badania, marketerzy, którzy planują swoje działania i ustawiają jasne cele, są skuteczniejsi prawie o 400%. A to oznacza, że zanim przejdziesz do planowania konkretnych kampanii, musisz cofnąć się o kilka kroków i opanować kluczowe kwestie.

Zdefiniuj, co oferujesz rynkowi

Zaczynamy od zupełnych podstaw, rodem z biznes planu, ale innej drogi do sukcesu nie ma. Jeśli już odrobiłeś tę lekcję i dokładnie zdefiniowałeś, jakie wartości niesie za sobą Twoja marka – przejdź do kolejnego podpunktu. A jeśli nie:

  • zacznij od wyliczenia obecnego zakresu usług lub produktów, które oferujesz,
  • wypisz ich atuty i słabe strony, a także szanse i zagrożenia zewnętrzne – czyli dokonaj klasycznej analizy SWOT,
  • przeanalizuj swoje otoczenie biznesowe i zobacz, co oferuje konkurencja. Ważne jest, ilu masz konkurentów oraz jak oni działają, aby przyciągnąć klienta.
  • Określ, do kogo kierujesz swoje produkty

Stworzenie jednej, zbiorczej grupy klientów docelowych już nie wystarczy – zwłaszcza w sytuacji, gdy Twoje produkty są kierowane do szerokiego grona. Dlatego pójdź o krok dalej: nakreśl persony poszczególnych typów klientów. Chodzi o doprecyzowanie, kim są poszczególni potencjalni klienci. Ważne jest, abyś:

  • nazwał każdą z person i (najlepiej) przypisał do niej jakieś zdjęcie (wizualizacja pomoże w planowaniu),
  • określił informacje demograficzne o niej – tj. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, ale także status zawodowy i poziom zamożności czy zainteresowania,
  • doprecyzował, co interesuje każdą z person, jakie są jej problemy oraz potrzeby, a także, gdzie możesz spotkać poszczególne typy klientów.

Opracuj krótko- i długofalową strategię marketingową

Zanim zaczniesz dopracowywać, co i gdzie będziesz publikować – określ jeszcze, jakich rezultatów oczekujesz. Odnosi się to zarówno do krótkiej, np. kilkumiesięcznej perspektywy, jak i tej wieloletniej. Zadbaj, aby Twoje cele były zgodne z zasadami SMART, a więc m.in. mierzalne, realne do osiągnięcia, skonkretyzowane, ważne dla organizacji i określone w czasie. Przykładowo, możesz sobie założyć, że w ciągu kolejnych 6 miesięcy poprawisz wyniki sprzedażowe o 5%. Skuteczny marketing – by w ogóle go tak po czasie nazwać, musi bowiem zostać zmierzony.

Dobierz strategię realizacji celów biznesowych do potrzeb klientów docelowych

Przykładowo, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż w kanałach e-commerce, a Twoimi odbiorcami są np. kobiety w wieku 35-50 lat, musisz zastanowić się, gdzie one bywają w sieci i poza nią oraz czego oczekują. Wszelkie działania marketingowe – począwszy od typowych reklam bannerowych, aż po kampanie ATL – muszą być stworzone tak, aby przemawiały do ich oczekiwań oraz angażowały do działania.

Określ budżet kampanii

Coś takiego jak nieograniczony budżet na reklamę nie istnieje. A to oznacza, że musisz w rozsądny sposób rozdystrybuować środki przeznaczone na promowanie się. Czyli jak? Wszystko zależy od specyfiki Twojej branży oraz celów kampanii. Jednak coraz większą rolę w marketingu (jeśli nie kluczową) odgrywa komunikacja on-line. Co ważne, jeżeli dobrze zainwestujesz pieniądze w promocję w sieci, np. w strategie związane z inbound marketingiem, będziesz się cieszyć wysokim ROI (zwrotem z inwestycji). Założony budżet to jeden z głównych punktów do jakich będziemy odnosić skuteczny marketing.

Zaplanuj harmonogram konkretnych działań

Określ zatem, jakie elementy obejmie Twoja kampania, gdzie i w jakim zakresie będzie prowadzona oraz w jakim terminie. W tym momencie jesteś już gotowy, aby od planowania przejść do działania.

I najważniejsze: nie zapominaj, że bardzo istotnym elementem skutecznych działań marketingowych jest ich nieustanne monitorowanie oraz audyt. Bez kontroli nad tym, jakie rezultaty przynosi na bieżąco kampania oraz jakie miała ogólne przełożenie na wyniki sprzedażowe czy pozyskiwanie leadów – nie będziesz wiedział, co usprawnić i w jaki sposób.
Istotne jest również, aby:

  • każda kampania marketingowa była spójna – zarówno „wewnętrznie”, aby prezentowane przekazy nie wykluczały się wzajemnie, jak i w kontekście ogólnego wizerunku Twojej marki,
  • koncentrować się raczej na towarzyszeniu klientowi przy zakupie, a nie nachalnej sprzedaży – sugeruj i dziel się wiedzą zamiast decydować za odbiorcę.

Skuteczne strategie marketingowe, czyli jakie?

Podstawy za nami. A teraz czas przyjrzeć się temu, co obecnie najlepiej sprawdza się w strategiach marketingowych. Pamiętaj: rynek reklamy i komunikacji z klientem zmienia się dynamicznie. Dlatego musisz nieustannie zmieniać także swoje działania, adaptując się do aktualnych trendów i wymagań. Na co więc warto postawić obecnie?

Mądre działania SEO

Gdzie najczęściej szuka się dzisiaj informacji o produktach i usługach? Odpowiedź jest prosta: w Internecie. Najlepszym przyjacielem podczas zakupów jest wujek Google. A skoro tak, ważne jest, aby Twoja oferta była widoczna w wynikach wyszukiwania – i to wysoko. Dlatego działania w zakresie SEO i pozycjonowania to niezbędny element nowoczesnej i skutecznej strategii marketingowej. Ale pamiętaj: algorytm Google zmienia się nieustannie i dziś promuje wyłącznie wartościowe i wiarygodne treści. Dlatego upewnij się, że powierzasz prowadzenie działań w tym zakresie specjalistom, którzy wiedzą, co robią.

Content marketing

Dobra, wartościowa treść sprawia, że Google lubi Cię bardziej, po prostu. Dlatego content marketingu to teraźniejszość i przyszłość promocji. Chodzi o tworzenie angażujących i wartościowych treści – zwłaszcza na Twoją stronę internetową, a także do innych kanałów komunikacji, np. na social media. Im więcej przydatnych i angażujących treści unikniesz, tym łatwiej będzie Ci:

  • wzmocnić działania SEO (pod warunkiem, że zoptymalizujesz teksty pod kątem obranej strategii, np. wzbogacając je o nagłówki i słowa kluczowe),
  • wzbudzić zainteresowanie i zaufanie klientów – im więcej informacji im przekażesz, tym lepszy wizerunek wykreujesz. A to docelowo również przełoży się na wyniki finansowe.

Pozyskiwanie leadów sprzedażowych

Proces przekonania klienta do tego, żeby kupił właśnie u Ciebie, a nie u konkurencji, to… no właśnie, proces. Czasami ciągnie się bardzo długo, a od momentu, w którym konsument w ogóle usłyszy o Twojej marce lub produkcie do finalizacji transakcji upływają miesiące. Sekret sukcesu w długofalowej perspektywie polega więc na tym, aby towarzyszyć klientowi na każdym etapie lejka marketingowego i subtelnie przypominać o oferowanych rozwiązaniach.

Podstawą jest jednak pozyskanie leadów sprzedażowych, a więc podstawowych danych (np. imienia i adresu e-mail) – tak, abyś mógł wysyłać potencjalnym klientom różnego rodzaju wiadomości, które staną się dla nich impulsem do działania.

Jak pozyskać leady? Sposobów jest wiele. Dobrze sprawdzają się np. różnego rodzaju strony typu landing page, ale nie tylko.

Remarketing a skuteczny marketing

To również ważny element powiązany z pozyskiwaniem leadów. W czym rzecz? W dużym skrócie, chodzi o wykorzystanie narzędzi automatyzujących procesy marketingowe do wyświetlania reklam klientom, którzy już wyrazili zainteresowanie ofertą. Przykładowo: jakaś osoba odwiedziła już Twój sklep internetowy, a nawet wrzuciła kilka rzeczy do koszyka, ale ostatecznie rozmyśliła się. Sposobem na to, aby skłonić ją do powrotu, będzie wyświetlanie jej reklam powiązanych z Twoją ofertą – np. w social mediach oraz na kolejnych stronach, które odwiedzi. Takie delikatne, ale powtarzające się „przypominacze” potrafią zdziałać cuda i stać się impulsem do zakupu.

Mailing a skuteczny marketing

Chociaż większość maili, które wyślesz do klientów w ramach kampanii mailingowych, pozostanie… nieodczytanych, jeżeli dobrze je przygotujesz i nakierujesz – masz szansę na zwiększenie swoich obrotów. To możliwe, kiedy połączysz mailing z elementami remarketingu oraz skierujesz dobre komunikaty do właściwych person. Przykładowo, przypadkowo wysłana wiadomość o ogólnej treści i mało intrygującym temacie raczej trafi do kosza. Ale jeżeli potencjalny klient na dzień po tym, jak odwiedził Twój sklep, otrzyma wiadomość z informacją o kilkuprocentowej zniżce na produkty, które oglądał – skuteczność komunikatu będzie znacznie wyższa.
To oczywiście tylko kilka przykładów strategii, które warto uwzględnić w nowoczesnej kampanii marketingowej – tak, aby była skuteczna.

Pamiętaj jednak: Twoje powodzenie zależy przede wszystkim od precyzyjnego i rozsądnego planowania oraz „wejścia w buty” swoich klientów. Im lepiej zrozumiesz ich potrzeby i im dokładniej zaplanujesz kampanię – tym bardziej satysfakcjonujące będą jej efekty.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

1 comment

  1. Pozycontent

    Pozycjonowanie strony to teraz podstawa. Im wyżej w wyszukiwarce – tym więcej klientów i większy zysk firmy. Tak samo content marketing.

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies