Skuteczne pozycjonowanie strony – od czego zależy?

author
skuteczne pozycjonowanie strony

To, czy witryna znajdzie się na głównej stronie wyszukiwania na daną frazę, uzależnione jest od czynników rankingowych Google, które indeksują witrynę i określają jej atrakcyjność dla użytkownika. Jeśli roboty indeksujące “nie widzą” strony, to istnieje niewielka szansa, że znajdzie się ona wysoko w wynikach SERP. Czynników, które wpływają na widoczność strony, jest obecnie ponad 250. Właściwa optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych i znanych algorytmów to połowa sukcesu, która wpływa na skuteczne pozycjonowanie strony.

Pozycjonowanie strony – po co się stosuje?

Każdy, kto chce ze swoją witryną zaistnieć w internecie, powinien na swojej stronie przeprowadzić wszelkie, niezbędne działania SEO. Z wyszukiwarki Google korzysta aż 98,62% użytkowników polskiego internetu. Dziennie wpisują oni setki tysięcy fraz i zapytań, które prowadzą do danych witryn. Dla branży e-commerce takie statystyki mogą przyczynić się do organicznego ruchu na stronie, który jest zdecydowanie tańszy niż wszelkie działania marketingowe zmierzające do wypromowania witryny. Trzeba jednak zadbać o to, by potencjalny klient trafił na biznes prowadzony w internecie. Skuteczne pozycjonowanie strony zależne jest od wielu czynników, ale zdecydowanie warto jest kierować się zasadami SEO, które mogą znacząco wpłynąć na widoczność witryny w SERP (strony wyników wyszukiwania) oraz minimalizację współczynnika odrzuceń.

Strona, która jest zoptymalizowana pod roboty indeksujące, jest przyjazna wyszukiwarce, a przez co szybciej indeksowana i w efekcie lepiej widoczna dla użytkownika.

Skuteczne pozycjonowanie strony – jak?

Pozycjonowanie strony jest procesem długofalowym, widocznym nawet po kilku miesiącach od wdrożenia pierwszych procesów optymalizacyjnych. Wszelkie zmiany, zmierzające do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania, należy rozpoczynać od własnej witryny, poprzez wewnętrzny audyt. Warto także przeprowadzić analizę konkurencji, która pomaga określić nasycenie rynku w danej branży, ale też jest ona przydatna w wyciąganiu wniosku wobec działalności własnej firmy.

Wszelkie działania na stronie, które mają przyczynić się do zwiększenia jej widoczności w wynikach wyszukiwania, można podzielić na kilka części – zarówno on-site, jak i off-site. Skrupulatnie i właściwie przeprowadzane działania, które zostaną wdrożone zgodnie z zasadą White Hat SEO, wpłyną na skuteczne pozycjonowanie.

Określenie grupy docelowej i lokalizacji

Przede wszystkim musimy określić zakres i cel swoich działań. Branża e-commerce może działać w szerszym regionie, ale miejscowe przedsiębiorstwa fryzjerskie czy budowlane, powinny skupić się raczej na pozycjonowaniu lokalnym. W SEO skierowanym do danej grupy odbiorców umiejscowionej w określonym mieście, przydatne będą działania nie tylko w obrębie witryny. Warto, a nawet trzeba, założyć zakładkę Google Moja Firma, która pomoże wypromować firmę lokalnie.
Określenie grupy odbiorców, ze względu na płeć oraz wiek, ułatwi dostosowanie treści oraz wyglądu strony pod danego użytkownika. To czynniki, które wpływają na UX, a tym samym są znaczące dla czasu, jaki użytkownik pozostanie na stronie.

Frazy kluczowe

Jest to jeden z ważniejszych aspektów skutecznego pozycjonowania strony, bo to w końcu przez słowa kluczowe lub konkretne zapytania, użytkownik trafia przez wyszukiwarkę na daną stronę. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio dobrać słowa kluczowe, które nie tylko będą stosowane w nagłówkach, w opisie sklepu, ale też w title i description, w kategoriach oraz w ich opisach, w treściach blogowych, a także w tagach. Frazy kluczowe odnoszące się do strony głównej i podstron, muszą być wplecione w tekst naturalnie, aby były przyjazne dla robotów Google, ale także dla samego użytkownika.

Ważne jest, aby dobierać frazy pod swoją witrynę (przydatne będa tu narzędzia typu keyword tool), by użytkownik mógł dzięki nim trafić na witrynę. Wyróżniamy kilka fraz i zapytań:

  • frazy brandowe – to słowa kluczowe, które bezpośrednio nakierowują na nazwę firmy lub konkretny produkt oraz markę, której poszukuje użytkownik.
  • frazy lokalne – odnoszące się do miejsca, firmy i branży. Ukierunkowane są na zapytania użytkownika dotyczące danego regionu, np. najlepszy stomatolog w Poznaniu, fryzjer Warszawa, usługi budowlane w Gdańsku.
  • frazy long tail – warto je stosować zwłaszcza w branży e-commerce, gdyż pomagają one użytkownikowi znaleźć to, czego poszukuje oraz pozwalają zawęzić pole poszukiwań. Stosowanie fraz na długi ogon jest przydatne zwłaszcza w branżach, w których do czynienia mamy z potężną konkurencją, np. w firmach obuwniczych. Jest mała szansa, że użytkownik znajdzie dopiero co otwarty internetowy sklep obuwniczy tylko przez frazę buty zimowe. Trzeba więc rozszerzyć frazę o dodatkowe słowa określające, takie jak: czerwone buty zimowe ze skóry na grubym obcasie.
  • frazy poradnikowe – jak, gdzie, po co, dlaczego to pytania, które warto stosować zwłaszcza w artykułach blogowych. Użytkownicy wpisują je do wyszukiwarki, gdy chcą się czegoś dowiedzieć, otrzymać odpowiedzi na nurtujące ich pytania, np. jaka jest najlepsza pizzeria w Warszawie, w jaki sposób zabezpieczyć ogród na zimę, 5 sposobów na zdrowe włosy. Warto te zapytania stosować w tekstach blogowych na stronie.

Sekcja Head

Strona startowa strony powinna być przyjazna dla wyszukiwarek i użytkownika pod względem fraz kluczowych, które umiejętnie trzeba wpleść w sekcję head, to znaczy w tytuł strony, title i description oraz nagłówki.

Title i description – ruch na stronie w dużej mierze generowany jest przez nadanie właściwego tytułu, który zachęca użytkownika do kliknięcia w witrynę. Jeśli tytuł będzie odpowiadał zapytaniu, a description będzie dodatkowo potwierdzał jego trafność, to tym sposobem te dwa czynniki wpłyną na skuteczne pozycjonowanie strony. Zdecydowanie warto stosować te tagi do każdej strony i podstrony pamiętając przy tym, że title nie może przekraczać 60-70 znaków, a description 160 (aktualnie, bo i ten parametr ulega nieznacznym zmianom).

Nagłówki h1-h6 – jest to bardzo ważny element skutecznego pozycjonowania, dlatego trzeba stosować znaczniki nagłówków, w których będą znajdowały się frazy kluczowe wplecione w naturalny sposób. Roboty indeksujące skanują stronę od góry, dlatego w nagłówku <h1> powinna znajdować się fraza najistotniejsza dla danej witryny, kategorii, podkategorii lub opisu produktowego.

Przyjazny adres URL – wpływ na pozycjonowanie mają także adresy URL, które powinny być przyjazne dla użytkownika i algorytmów. Powinny być one zgodne z tytułem strony. Sama witryna powinna także posiadać certyfikat SSL, który korzystnie wpływa na wiarygodność strony.

Optymalizacja zdjęć – każda grafika, która znajdzie się na stronie, powinna być opisana atrybutem alt i title. Ponadto zdjęcia nie mogą być za duże, gdyż spowalniają one szybkość ładowania strony, a tym samym wpływają na wskaźnik odrzuceń, tzw. Bounce rate.

Content i użyteczne treści

Użyteczne, oryginalne i unikatowe treści przyczyniają się do skutecznej optymalizacji witryny pod kątem SEO. Firmy, które dbają o jakość treści zamieszczanych na stronie, notują rosnący współczynnik kliknięć. Algorytm Panda winduję w górę witryny, które pełne są użytecznych i unikalnych treści, a przy tym niosą za sobą wartości merytoryczne ubogacone o główne frazy kluczowe i trafne zapytania. Nie bez powodu docenia się wartość treści przy pozycjonowaniu witryny, gdyż poprzez blog firmowy zawierający wiele ciekawych poradników, możemy przyciągnąć na swoją stronę internautów, dla których treści te będą przydatne. Zdecydowanie warto dostarczać użytkownikowi jakościowy content, dzięki któremu pozostanie on na stronie na dłużej. Merytoryczny content zawierający słowa kluczowe znacząco wpływa na uznanie go przez roboty indeksujące za użyteczny, a co za tym idzie, skuteczny dla SEO.

Co ważne, żadne treści na stronie nie mogą być kopiowane z innych witryn lub zduplikowane w jej obrębie, mamy wtedy do czynienia z tzw. duplicate content, który niekorzystnie wpływa na SEO i widoczność witryny w SERP.

Linki wewnętrzne a skuteczne pozycjonowanie strony

Właściwa, przejrzysta struktura strony sprzyja pozycjonowaniu. Linki wewnętrzne, umieszczone w witrynie, są swego rodzaju nawigatorem dla użytkownika, który po niej się porusza. Linkowanie wewnętrzne powinno być właściwe pod względem nazewnictwa, poprawności (czy jeden link prowadzi do drugiego) oraz sprawności (linki nie mogą być nieaktywne lub prowadzące do nieistniejącej strony).

Szybkość ładowania strony, wersja responsywna i mobilna

Te czynniki mają wpływ na to, czy użytkownik pozostanie na stronie. Witryna, która zbyt wolno się wczytuje lub taka, która nie współgra z urządzeniami mobilnymi, nie jest atrakcyjna dla użytkownika, a tym samym dla robotów indeksujących. Strona powinna być zoptymalizowana pod tym kątem, gdyż te czynniki wpływają na skuteczne pozycjonowanie.

Obecność w social media

To czynnik, który pośrednio wpływa na efektywne pozycjonowanie strony. Profil na mediach społecznościowych ułatwia komunikację z klientem oraz sprawia, że dana firma wydaje mu się zdecydowanie bardziej przyjazna. To także sposób na dzielenie się z użytkownikiem treściami blogowymi czy nowinkami branżowymi, które wpływają na wiarygodność firmy. Ostatecznie to także kolejna droga, dzięki której użytkownik może zaznajomić się z treścią Twojej strony internetowej.

Skuteczne SEO

Optymalizacja strony powinna być prowadzona konsekwentnie i systematycznie. Witryna musi “żyć”, by została zauważona przez roboty Google. SEO jest procesem, a nie jednorazowym działaniem, dlatego nie można się zniechęcać, jeśli po miesiącu na swojej stronie nie zauważamy wzmożonego ruchu. Należy także pamiętać o przydatnych narzędziach, które pomogą nam mierzyć efekt prowadzonych działań, takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Trzeba też śledzić podobne branże, panujące trendy, czy liczące się algorytmy. Efektywne SEO zaczyna się jednak od optymalizacji w obrębie witryny i unikalnych treści.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies