Skuteczne kampanie AdWords – algorytmiczna optymalizacja kampanii

author
skuteczne kampanie adwords

Skuteczne kampanie AdWords – kluczem algorytmiczna optymalizacja kampanii

Tempo rozwoju reklamy w Internecie, a szczególnie reklam Google AdWords, wzrasta nieustannie. Coraz więcej firm widząc zyski wynikające z tej formy promocji i drzemiący w nim potencjał, przeznacza większe środki budżetowe, by pozyskać nowych klientów. Z reguły wiąże się to ze wzrostem liczby wyświetleń reklamy i kliknięć w nią. Co za tym idzie, dysponując większą ilością danych trudniej przychodzi nam ich właściwa interpretacja. Łatwo jest porównać nam, która grupy reklam i słowa kluczowe mają najlepsze wyniki, ale czy wiemy (i jesteśmy tego pewni) jakie czynniki mają na to wpływ? Jeżeli chcesz stworzyć skuteczne kampanie AdWords musisz to wiedzieć! 

Oczywiście, analizując samodzielnie wyniki kampanii dostrzegamy pewne zachowania – w jaki dzień czy porę dnia jest największy ruch na stronie, czy użytkownicy w Warszawie chętniej kupują nasze produkty niż internauci z Katowic, oraz czy warto inwestować równy budżet na reklamę skierowaną na urządzenia mobilne w porównaniu do reklam, których celem jest wyświetlanie się na komputerach.

Ale zastanówmy się, czy jesteśmy w stanie dokładnie przeanalizować czy chętniej skorzysta z naszych usług klient z Warszawy, który trafił na naszą reklamę we wtorkowe popołudnie używając tabletu niż użytkownik z Łodzi, który w sobotni wieczór wyszukuje na komputerze usług podobnych do naszych?

Współcześni konsumenci stali się bardziej niecierpliwi, wymagający i zaciekawieni – cenią swój czas i oczekują znalezienia tego, czego szukają, tu i teraz.

Mikromomenty a skuteczne kampanie AdWords

Współcześni marketerzy muszą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i starać się być adekwatnym do intencji – nie można się przecież nastawiać tylko na konwersje, należy je wspomagać na różne sposoby.

Zgodnie z tym, jak mikromomenty opisuje Google: są to te krótkie chwile, w których człowiek oczekuje od urządzenia, z którego korzysta, by odpowiedziało w pełni na jego potrzeby – by się czegoś dowiedzieć, gdzieś iść, coś zrobić czy coś kupić – a więc dokładnie zaspokoiło jego intencje.

Takie mikromomenty dzielimy na 4 modele:

  1. Chcę wiedzieć – gdy ktoś robi rozeznanie na rynku, wyszukuje i porównuje, ale niekoniecznie jest na etapie zakupu.
  2. Chcę iść – gdy ktoś szuka lokalnej firmy lub rozważa zakup produktu w pobliskim sklepie.
  3. Chcę zrobić – gdy ktoś potrzebuje pomocy w wykonaniu zadania lub chce spróbować czegoś nowego.
  4. Chcę kupić – gdy ktoś jest gotowy do dokonania zakupu i może potrzebować pomocy w podjęciu decyzji o zakupie lub sposobie, w jaki należy go zrobić.

Co możemy uznać za mikromomenty?

  • Fala upałów z końca Maja z pewnością wpłynęła na zwiększenie rezerwacji noclegów nad morzem oraz na sprzedaż kosmetyków do opalania.
  • Pierwsze opady śniegu zawsze powodują nagły wzrost zamówień na opony zimowe i ich wymianę w serwisach.
  • Awans reprezentacji Polski na Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Rosji spowodował wzrost sprzedaży koszulek reprezentacji i wyszukiwań cen noclegów w miastach, w których Polska będzie rozgrywać swoje mecze.

Wymienione przykłady są łatwo zauważalnymi trendami, a wielu z tych pomniejszych nie jesteśmy w stanie nawet samodzielnie zarejestrować.

Wszystko jest kwestią skali – jeśli mamy kilka produktów w ofercie a nasze kampanie mają jedynie kilka grup reklam i kilkanaście słów kluczowych, możemy mieć nad wszystkim kontrolę. Jednak co w przypadku, gdy nasza oferta jest bardzo bogata i prowadzimy wiele kampanii z setkami grup reklam? Ile czasu zajmie nam interpretacja wyników i wyciągnięcie wniosków? Czy te wnioski będziemy wyciągać codziennie? Co z mikromomentami?

Wtedy z pomocą przychodzi nam algorytmiczna optymalizacja, która sprawi, że skuteczne kampanie AdWords będą możliwie najlepiej skonfigurowane i elastyczne względem zmieniających się warunków. Skoro już wiemy, że samodzielne zarządzanie stawkami dla każdego słowa kluczowego może przerastać nasze możliwości, szukamy pomocy w automatyzacji. Tutaj z pomocą przychodzą nam algorytmy.

Algorytmy i skuteczne kampanie AdWords

Algorytmem jest zestaw kroków potrzebnych do wykonania zadania. Jego zadaniem jest przeprowadzenie systemu z pewnego stanu początkowego do pożądanego stanu końcowego. Całe programowanie opiera się o odpowiednie algorytmy. Komputery dysponują właściwie nieograniczoną mocą obliczeniową, musimy jedynie nadać odpowiednie schematy. Ich badaniem zajmuje się bardzo szybko rozwijająca się dziedzina wiedzy –  algorytmika.

Przykład? Bardzo proszę. Jak NASA wyznacza ustawienie paneli kosmicznych w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS i decyduje o zmianach? Dzięki algorytmom optymalizacji i harmonogramu.

Bardziej zaawansowanym działaniem charakteryzują się algorytmy samouczące się, czyli tzw. machine learning. Ich schemat działania pozwala aplikacji komputerowej, na podstawie samodzielnej analizy – bez konieczności jej zaprogramowania – przewidzenie rezultatu lub podjęcie decyzji.

Machine learning

„Jest to nauka interdyscyplinarna ze szczególnym uwzględnieniem takich dziedzin jak informatyka, robotyka i statystyka. Głównym celem jest praktyczne zastosowanie dokonań w dziedzinie sztucznej inteligencji do stworzenia automatycznego systemu potrafiącego doskonalić się przy pomocy zgromadzonego doświadczenia (czyli danych) i nabywania na tej podstawie nowej wiedzy”

Machine Learning to zbiór technik, których stosowanie pomoże nam stworzyć „inteligentne” systemy. W praktyce to zestaw gotowych algorytmów popartych dowodami matematycznymi. Większość została opracowana już w latach 70-tych, ale dopiero teraz (ze względu na rosnącą moc obliczeniową) znajdują zastosowanie w praktyce. W wielkim uproszczeniu najpierw musimy takie algorytmy wytrenować odpowiednią ilością danych, a następnie mogą nam służyć do przewidywania zachowań. To na nich opiera się nasz system do algorytmicznej optymalizacji kampanii i raportowania Verseo Campaign Manager

VCM

VCM to część wielkiego projektu tworzonego przez Verseo, służącego dostarczaniu klientom unikalnych i skutecznych rozwiązań, dzięki którym mogą umacniać swoją pozycję na rynku

Wykorzystywane w nim algorytmy służą do:

  1. wykrywania znanych i nieznanych prawidłowości w danych,
  2. formułowania reguł decyzyjnych,
  3. przyswajania nowych zachowań i struktur przy pomocy uogólnienia i analogii,

Ok, była teoria, czas przejść do konkretów!

VCM wykorzystuje algorytmy samouczące się do osiągnięcia pożądanych rezultatów.

W zależności od tego, czy naszym celem jest:

  • optymalizacja założonego budżetu pod kątem konwersji lub kliknięć,
  • utrzymanie określonej pozycji reklamy jak najniższym kosztem,
  • osiągnięcie założonej relacji przychodów do kosztów (ROI, ROAS)
  • minimalizacja kosztów pozyskania klienta (CPA)
  • Maksymalizacja przychodów
  • Maksymalizacja konwersji
  • Maksymalizacja kliknięć w reklamę

Verseo dobiera właściwą strategię optymalizacyjną do założonego celu. Działając w myśl zasady – jeśli coś jest do wszystkiego, to znaczy że jest do niczego – za działanie każdej strategii odpowiada inny algorytm. Co więcej, jeszcze inne algorytmy będą działać, gdy będziemy chcieli zminimalizować koszt pozyskania klienta w zależności od typów kampanii – kampanie w sieci wyszukiwania, kampanie produktowe, czy w sieci reklamowej.

Analizując wiele sygnałów 365 dni w roku, 24h na dobę system dokonuje kilkaset zmian ustawień każdego dnia pracy bazując na historii danych. Zauważa trendy zachowań, w tym także sezonowość oferty. Odrzuca produkty, które nie przekładają się na zwiększenie zysków na rzecz tych, których prawdopodobieństwo sprzedaży jest największe, Dla każdej grupy reklam potrafi indywidualnie dobrać dostosowanie stawek w zależności od rodzaju urządzenia, pory dnia czy listy odbiorców.

System bezustannie myśli i wyciąga wnioski mające na celu realizację założeń. Musimy jednak mieć na uwadze, że system nie poradzi sobie w warunkach ciągłych zmian na stronie, dużych zmian budżetu. ciągłego wyłączania i włączania kampanii. System lubi stabilność i zmiany dokonywane stopniowo.

Zwykłem porównywać prowadzenie kampanii do lotu samolotem. 

Pilot musi maszyną wystartować, wzbić w powietrze i ustabilizować lot, a dopiero wówczas może korzystać z autopilota, który wybiera odpowiedni pułap lotu i utrzymuje właściwy kierunek.

> Naszym paliwem są dane. 

> Naszym pilotem jest specjalista AdWords.

> Naszym autopilotem jest VCM.

Kluczem do sukcesu jest odpowiednie poznanie kampanii i wybór właściwej strategii dla jednej lub wielu kampanii.

Podsumowując,musimy zadać sobie pytanie czy automatyzacja kampanii AdWords to jeszcze trend, czy to już konieczność?

W wytwórstwie, choć początkowo nie brakowało sceptycyzmu, automatyzacja procesów produkcyjnych jest traktowana jako nieodzowny element rozwoju przedsiębiorstwa i od lat sukcesywnie jest wdrażana. W rolnictwie dzięki automatyzacji nastąpił szybki rozwój kultury rolnej. Także codzienne obowiązki w pracy biurowej uległy usprawnieniu na skutek automatyzacji.

Moim zdaniem w przypadku AdWords ona także jest nieuchronna, choć jeszcze niewielu polskich marketerów ma tego świadomość. Im szybciej to zrozumiemy, tym łatwiej będzie nam osiągać najlepsze rezultaty w prowadzonych kampaniach.

Więcej o naszej platformie można znaleźć na stronie pod tym linkiem! 

darmowa wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies