Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Jeden komentarz

SEO copywriting – skuteczne pozycjonowanie stron

SEO copywriting – skuteczne pozycjonowanie stron - zdjęcie nr 1

SEO copywriting – skuteczne pozycjonowanie stron - zdjęcie nr 2

SEO copywriting – dobre teksty zawsze mile widziane

Dziś nikt już nie ma złudzeń. Sam fakt posiadania strony internetowej nie czyni nas widocznym w Internecie. Nawet najbardziej pasjonujący i merytoryczny tekst zamieszczony na stronie może pozostać niezauważony dla wyszukiwarki, jeśli nie zastosujemy przemyślanej optymalizacji. Zastanówmy się, na czym tak naprawdę polega SEO copywriting.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Co to jest SEO copywriting?

Copywriting SEO (ang. Search Engine Opitmization) to szczególny rodzaj copywritingu przeznaczonego do publikacji w sieci. Jego celem jest jak najwyższe pozycjonowanie promowanej strony w wynikach pojawiających się w wyszukiwarce internetowej (aczkolwiek nie tylko tekst jest odpowiedzialny za uzyskanie danej pozycji). Copywriting SEO jest zatem marketingiem internetowym, ponieważ pozwala na skuteczne dotarcie do szerszego grona odbiorców, zwiększa ruch na stronie oraz wzbudza zainteresowanie.

Warto w tym miejscu dodać, że profesjonalny i nowoczesny copywriting SEO koncentruje się na działaniach długofalowych. Stawia na częste aktualizacje strony internetowej, zamieszczanie na niej świeżych, merytorycznych treści. Można więc powiedzieć, że jest to jedna z najłatwiejszych, a zarazem najskuteczniejszych metod pozyskiwania klientów dla zleceniodawcy.

Czym są boty internetowe?

Najprościej mówiąc, boty to specjalne programy, które opierają się na wysoce zaawansowanych algorytmach. Dzięki nim przeszukują strony internetowe i tworzą listę linków, które spełniają kryteria zapytania wpisanego przez internautę do wyszukiwarki. Częstotliwość pojawiania się strony i jej miejsce na liście wyników wyszukiwania jest zależne od tego, na ile jest ona zoptymalizowana (czyli dostosowana) do algorytmu bota.

Strona internetowa, która nie została przygotowana z myślą o SEO, zajmie odległe miejsce w wynikach wyszukiwania, a może nawet nie znajdzie się w nich wcale. Jeśli uświadomimy sobie, że w Polsce w 2018 r. odsetek osób korzystających z Internetu wyniósł 77,5%, to zrozumiemy jak istotna jest wysoka pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania, tym bardziej, że zdecydowana większość szukających zatrzymuje się na pierwszej stronie – top10 wyników wyszukiwania.

Jest jednak pewien szkopuł. Pisanie tekstów wyłącznie pod boty jest bardzo krótkowzroczne. Algorytmy wyszukiwania są nieustannie aktualizowane, więc tzw. precle lub inne treści przesycone słowami kluczowymi są coraz częściej kwalifikowane jako teksty śmieciowe. Również internauta trafiający na artykuł o niskiej wartości nie pozostanie długo na takiej stronie i cofnie się do wyszukiwarki, by znaleźć inny link. Tego typu zachowanie jest odnotowywane przez Google i strona, z której internauta się wycofał, automatycznie spada w wynikach wyszukiwania.

Wyraźnie widać, że priorytetem dla Google i innych dostawców wyszukiwarek jest coraz skuteczniejsze przewidywanie zachowań internautów oraz dostosowywanie się do ich oczekiwań. Jest to również priorytetem dla copywriterów. Aby poznać zasady SEO copywritingu i tworzyć dobrej klasy treści, trzeba śledzić najnowsze trendy. Warto zacząć od prostych czynności, takich jak choćby czytanie bloga Google. Znajdziemy tam szereg informacji, które pomogą nam być na bieżąco.

SEO copywriter – amator czy profesjonalista?

SEO copywriting – wbrew obiegowej opinii – nie jest dla każdego. Specjalista w pisaniu treści SEO to nie jest dorabiający student, lecz twórca łączący w sobie cechy dziennikarza, marketingowca i PR-owca. Często staje się fachowcem w dziedzinie, z którą nie miał do tej pory styczności.

SEO copywriter to też do pewnego stopnia psycholog. Analizuje osobowość i potrzeby swoich odbiorców. Pamięta o efekcie pierwszego wrażenia, czyli kilkunastu sekundach, które decydują, czy internauta przeczyta zamieszczony na stronie tekst, czy też będzie szukać informacji w innym miejscu. Copywriter w taki sposób panuje nad słowami, że zapadają w pamięć czytelnika.  

Niezwykle istotne jest, aby informacja, którą czytelnik znajduje na stronie była oryginalnie przedstawiona. Treść o niskiej jakości, z kopiowanymi fragmentami szybko spadnie w wynikach wyszukiwania i wkrótce przeczyta ją jedynie zabłąkany internauta. Dlatego zlecajmy wyłącznie profesjonalny SEO copywriting. Cennik, który otrzymamy od copywritera powinien być podstawą warunków współpracy i uwzględniać korektę tekstu na życzenie zleceniodawcy.

Klucz w słowach

Słowa kluczowe (ang. keywords) są sednem SEO copywritingu. To słowa lub frazy, które internauta wpisuje w wyszukiwarkę szukając oczekiwanych informacji. Aby prawidłowo dobrać słowa kluczowe należy sprawdzić, jakich konkretnie sformułowań internauci poszukują. Warto w tym celu skorzystać ze specjalistycznych narzędzi analitycznych służących do wyszukiwania i oceny popularności słów kluczowych, jak choćby Google Trends, czy Wordtracker.

Z całą pewnością SEO copywriter przed przystąpieniem do pisania tekstu powinien zapoznać się ze słowami kluczowymi, których ma użyć. Jeśli są to zwroty fachowe czy hasła niszowe, to podstawą jest zrozumienie ich sensu. Co więcej, zamieszczane w tekście frazy nie powinny utrudniać lektury, czy brzmieć sztucznie. Jest to szczególnie istotne w kontekście PR-u promowanej strony. Śmieciowe treści nie przyczynią się do budowania pozytywnego wizerunku klienta.

Faktem jest, że jeszcze parę lat temu sprawdzało się nasycanie treści słowami kluczowymi – nawet jeśli ogólna jakość tekstu pozostawiała wiele do życzenia. Jednak obecnie jest to prosta droga do zapomnienia przez bota Google, czyli do zajmowania odległych pozycji na liście wyników. A warto zaznaczyć, że badania prowadzone już kilkanaście lat temu pokazały, że ponad 85% użytkowników wyszukiwarki nie dociera nigdy dalej niż do trzeciej strony wyników wyszukiwania.

Długi ogon

Wyszukiwarka Google otrzymuje 3,5 miliarda zapytań dziennie, a liczba ta ciągle rośnie. Jednocześnie niemal każdy właściciel strony chciałby znaleźć się w pierwszych dziesięciu wynikach wyszukiwania. Istnieje na to wiele sposobów. Jednym z trendów SEO copywritingu jest pozycjonowanie metodą długiego ogona (ang. Long Tail Positioning). Polega ono na tym, że zamiast wybierać najczęściej pojawiające się słowa kluczowe, używamy merytorycznych lub złożonych, wielowyrazowych fraz. Mogą to być zdania oznajmujące lub pytania.

Badania statystyczne pokazują, że niszowe frazy z biegiem czasu generują większy ruch na stronie niż najpopularniejsze proste sformułowania. Przewiduje się, że częstotliwość zapytań skomplikowanych, i wielowyrazowych będzie się zwiększać. Już ponad 10 lat temu Udi Manber – wiceprezes Google – oszacował, że nawet ¼ wszystkich zapytań to frazy, które są po raz pierwszy wpisywane w wyszukiwarkę.

Zasady SEO copywritingu

Jedną z najgorszych rzeczy, które możesz zrobić jako copywriter jest skopiowanie cudzego tekstu. Bot Google natychmiast rozpozna, czy jesteś pierwszą osobą, która go zamieściła. Jeśli nią nie jesteś, to Twoja treść zostanie uznana za duplikat.

Zwróć uwagę, że stworzony tekst musi być przyjemny w odbiorze. Zazwyczaj internauta nie czyta go od deski do deski, tylko wyławia najważniejsze informacje. Jeśli zatem będziesz lał wodę, to zniechęcisz czytelnika do dalszej lektury. Należy też być ostrożnym co do natężenia użytych słów kluczowych. Jeśli przesadzisz z ich ilością, wyszukiwarka uzna treść za mało wartościową. Używaj więc synonimów. Dzięki nim tekst będzie przyjemny w lekturze, nasycenie słów kluczowych będzie mniejsze (czyli nie zniechęci bota) i pojawią się kolejne potencjalne słowa wyszukiwane przez internautów.

W myśl podstawowej zasady SEO copywritingu tytuły i śródtytuły, które znajdą się w tekście, muszą przyciągać wzrok i zachęcać do lektury. Aby przyczyniać się do prawidłowej optymalizacji strony powinny zawierać frazy kluczowe. Istotne jest również odpowiednie formatowanie tekstu, czyli słów, które podkreślamy, czy pogrubiamy. Algorytmy zinterpretują je jako ważniejsze od pozostałych.

Z miłością do języka

Do niedawna język polski był sporym wyzwaniem dla algorytmów wyszukiwarek. Szczególnie dotyczyło to stopniowania oraz odmiany przez przypadki. Obecnie boty są coraz bardziej zaawansowane i zaczynają radzić sobie z polską gramatyką. Oznacza to, że copywriting SEO nie musi już stosować fraz kluczowych tylko w mianowniku lub bezokoliczniku, co zazwyczaj powodowało sztuczność i trudność w odbiorze tekstu.

Jeśli pracujesz jako SEO copywriter unikaj powtarzania treści, odchodzenia od sedna sprawy. Do czytelnika trafiają zwięzłe, krótkie zdania. Dbaj też o poprawność stylistyczną, gramatyczną i ortograficzną. Choć wieje to nudną lekcją języka polskiego, to czytelnik szybko się zraża, jeśli dostrzega błędy. Wtedy nie ma już znaczenia dobra zawartość merytoryczna tekstu. Pamiętaj, że SEO copywriting i cennik, o którym już wspomnieliśmy, są często sygnałem dla zleceniodawcy, czy warto nawiązywać współpracę. I wcale nie chodzi tu o oferowanie jak najniższych, konkurencyjnych stawek.

SEO copywriting – jak osiągnąć sukces?

Kiepskiej jakości SEO copywriterzy często zapominają, że ich teksty są czytane przez realne osoby. Skupiają się tylko na nasyceniu treści odpowiednią liczbą fraz kluczowych. To błąd. Aby uzyskać oczekiwany efekt optymalizacyjny potrzebny jest między innymi profesjonalny SEO copywriting. Cennik SEO copywritera zazwyczaj odzwierciedla jego umiejętności i mówi nam, na ile wycenia on swoje umiejętności i zaangażowanie w pracę.

Twórca treści SEO musi zadowolić dwóch wymagających odbiorców – internautę i bota. Przygotowany tekst musi więc być źródłem wartościowej informacji dla internautów, którzy jej poszukują. Musi też być oceniony jako wiarygodny i miarodajny przez wyszukiwarkę. Copywriting SEO, który po prostu opiera się na nieskładnych zdaniach przesyconych słowami kluczowymi odstrasza potencjalnych czytelników bełkotem słownym, a wyszukiwarka szybko zacznie ignorować tego typu stronę.

Jeśli piszesz teksty SEO i do tej pory kierowałeś się wyłącznie algorytmem wyszukiwarki, to szybko zmień sposób myślenia. Przede wszystkim powinieneś skupić się na czytelniku i jego oczekiwaniach wobec tekstu. Zastanów się kim jest odbiorca stworzonej treści. Wyobraź sobie realną osobę, która czyta Twój tekst. Jakie ma potrzeby? Czy możesz jej powiedzieć coś, czego jeszcze nikt jej nie powiedział? No właśnie. Tylko w ten sposób wyróżnisz się wśród setek innych tekstów.

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • SEO copywriting – skuteczne pozycjonowanie stron - zdjęcie nr 5

    Kordian Minkina

    17 sie 2021, 14:17

    To prawda, że copywriting SEO, który skupia się tylko na upychaniu słów kluczowych w tekście jest obecnie mało „sexy”, a frazy pod jakie piszemy tekst muszą być umieszczone w nim sposób mądry, przemyślany i tak, żeby nie zrazić czytelnika. Ja pisząc teksty podpieram się narzędziami takimi jak Contadu, który poza sugestią słów kluczowych i semantycznych pomaga mi także ocenić czy artykuł napisany jest prostym i zrozumiałym językiem. A to wszystko na podstawie analizy data driven.

    Swoją drogą ciekaw jestem czy też korzystacie z edytorów w swojej codziennej pracy? 🙂