Reklama w Google czy pozycjonowanie – co wybrać?

author
reklama w google

Reklama w Google czy pozycjonowanie – co wybrać, by zwiększyć przychody? 

Odwieczne pytanie! Reklama w Google czy pozycjonowanie strony? Którą strategię wybrać, by uzyskać ruch i przychody na satysfakcjonującym poziomie? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie która usługa: pozycjonowanie czy Google AdWords jest lepsza. Każda z nich ma swoją specyfikę. Biorąc ją pod uwagę, można jednak wybrać rozwiązanie najbardziej adekwatne do swoich potrzeb. Przedstawiamy każdą z tych usług w 5 punktach.

Charakterystyka pozycjonowania w trzech słowach: trwałość – stabilność – długofalowość (Joanna Michalska – spec. ds. pozycjonowania)

reklama w google czas

1. Pozycjonowanie jest procesem rozłożonym w czasie. Wiąże się to ze specyfiką usługi, która jest podzielona na etapy, które są wykonywane w odstępach czasu (Google musi mieć czas, by zaindeksować zmiany wprowadzane przez pozycjonera). Po dokonaniu audytu strony internetowej i przeglądu dotychczasowych linków pozycjoner tworzy plan prac dla danej witryny i określa wstępny termin realizacji poszczególnych jego etapów. W trakcie trwania umowy na pozycjonowanie ten plan może ulegać zmianom wymuszonym przez zachowanie strony internetowej (potrzeba dostarczenia większej ilości treści lub linków, dodania nowej podstrony itp.) i jej reakcje na dotychczasowe działania pozycjonera. W efekcie przyjmuje się, że na rezultaty pozycjonowania trzeba czekać kilka miesięcy (jest to bardzo ogólny zakres czasowy). Pozycjonowanie nie jest zatem optymalnym rozwiązaniem jeśli zależy nam na szybkiej formie promocji. Rezultatów prac pozycjonerów nie należy spodziewać się z dnia na dzień. Dlatego pozycjonowania nie polecamy np. w przypadku szybkich, sezonowych promocji. To rozwiązanie wspierające długofalową widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach. SEO wiąże się z dłuższym czasem oczekiwania na wyniki i trwałością rezultatów działań (zaprzestanie procesu pozycjonowania nie oznacza spadku pozycji z dnia na dzień).

2. Pozycjonowanie wiąże się z optymalizacją strony internetowej. Pozycjonowanie wymaga specyficznej wiedzy i działań, które bardzo rzadko są uwzględniane na etapie budowy strony internetowej. Nie oznacza to, że są to zawsze źle zrobione witryny – po prostu nie są zoptymalizowane pod kątem SEO. W efekcie jednym z pierwszych działań pozycjonera jest optymalizacja strony lub sklepu internetowego. Zakres związanych z tym działań jest uzależniony od wielu czynników (np. technologii, w jakiej powstała strona internetowa). Optymalizacja strony internetowej zajmuje pierwsze tygodnie po podpisaniu umowy. Należy ją traktować jako niezbędny fundament pod dalsze prace. O tym jak ważna jest dobrze wykonana optymalizacja, świadczyć mogą przypadki stron, które po samej optymalizacji przesuwają się z pozycji 100 np. na 25 (nie jest to oczywiście reguła). Konieczność wykonania optymalizacji i zaindeksowania jej przez roboty sieciowe Google pokazuje, że pozycjonowanie to nie jest usługa błyskawiczna. Optymalizacja jest jednak czymś, co zostaje na stałe (nawet po zakończeniu współpracy) i stanowi „wartość dodaną” dla strony (zoptymalizowane strony internetowe mogą mieć lepszy wynik jakości w kampaniach Google AdWords).

3. Zestaw fraz, na które pozycjonowana jest strona internetowa, jest zasadniczo stały. Wprowadzenie w nim zmian wymaga akceptacji obu stron w postaci np. aneksu do umowy. Wymaga więc starannego namysłu i analizy zawartości strony. Ta stałość wiąże się z technicznymi aspektami pozycjonowania, które jest wykonywane pod kątem określonych fraz. Zmiana zestawu wyrażeń oznacza w praktyce konieczność rozpoczęcia pozycjonowania od podstaw. Strona nie musi być od razu widoczna na nowe frazy. Zmieniając zatem listę słów kluczowych co 2-3 miesiące możemy nie uzyskać satysfakcjonujących wyników. Zmieniać słowa kluczowe należy tylko w uzasadnionych przypadkach np. gdy kończymy współpracę z jakimś producentem lub usuwamy coś z naszej oferty. Warto podkreślić, że ramach pozycjonowania nie promuje się haseł, które nie występują w zawartości danej strony internetowej. Kwestia stałości zestawu słów kluczowych do promocji odróżnia usługę pozycjonowania od kampanii Google AdWords, w przypadku których zmiany haseł wykorzystywanych do promocji nie stanowią żadnego problemu. Dłuższa praca nad konkretnym zestawem fraz w przypadku SEO przekłada się jednak na trwałość rezultatów.

4. Rezultaty pozycjonowania są relatywnie trwałe i mogą utrzymywać się przez jakiś czas nawet po zakończeniu umowy. Widoczność witryny na daną frazę nie zależy od budżetu. Dobrze zoptymalizowana strona internetowa, z atrakcyjnym profilem linków „siłą rozpędu” będzie widoczna także po zakończeniu działań pozycjonera. Google zapamiętuje działania prowadzone przy stronie i bierze je pod uwagę przy tworzeniu swojej listy rankingowej wyników wyszukiwania. Jest to jednak w pewnym stopniu broń obosieczna – tak jak prawidłowo prowadzone działania pozycjonerskie procentują w przyszłości, nawet po zakończeniu umowy, tak samo źle pozycjonowana witryna zyskuje „negatywną historię”, która rzutuje na skuteczność działań kolejnych pozycjonerów w przyszłości. Specjaliści SEO nieraz natrafiają na przykłady np. spamersko linkowanych witryn (za dużo, za intensywnie, nadmiernie pod kątem wybranych słów kluczowych) o kiepskiej historii, które w efekcie są mało podatne na ich działania (upraszczając: Google pamięta wcześniejsze działania wokół tej strony i nie chce obdarzyć jej zaufaniem).

5. Cena usługi pozycjonowania jest stała – obowiązują ceny z dnia podpisania umowy. Jest to zatem przewidywalna pod względem wydatków forma reklamy. Stały zestaw fraz i przewidywalny budżet na usługę to atuty pozycjonowania, które docenia wielu klientów korzystających z tej usługi. A ile kosztuje pozycjonowanie i od czego zależy dowiecie się z tego wpisu. 

Reklama w Google AdWords: szybko i elastycznie (Martyna Mikołajczak – spec. Google AdWords)

reklama google

1. Reklama w Google AdWords, to usługa o charakterze niemal błyskawicznym w porównaniu do pozycjonowania – wystarczy wpłata na konto, konfiguracja kampanii reklamowej i już zaczynamy się promować w Internecie. Kampania AdWords może zapewnić praktycznie natychmiastową widoczność w sieci, natomiast nieco więcej czasu będzie wymagało zebranie odpowiedniej ilości danych niezbędnych do właściwej optymalizacji kampanii. Samo włączenie bowiem nie wystarczy. Kampania – aby przynieść efekty w postaci konwersji – musi zostać odpowiednio ustawiona. Dobranie właściwych stawek za kliknięcie, wykluczenie nieodpowiednich słów kluczowych, ustawienie kosztu za klik dla poszczególnych urządzeń, lokalizacji, czy pór dnia będzie wymagało czasu.
AdWords doskonale sprawdza się w branżach sezonowych, umożliwia też szybką aktualizację reklam przy okazji promocji/wyprzedaży. Kampania może zostać w każdej chwili wstrzymana, a co za tym idzie, w przypadku braku asortymentu, czy w razie jakichkolwiek problemów ze stroną, w każdej chwili można wcisnąć pauzę.
AdWords, w odróżnieniu od pozycjonowania daje możliwość rozliczania się za kliknięcia, co pozwala wyświetlać reklamy bezpłatnie i pobierać opłaty tylko w momencie interakcji z reklamą. W przypadku zbyt niskiej pozycji reklam, AdWords umożliwia podniesienie stawki, a co za tym idzie, osiągnięcie wyższej pozycji.

2. Praktycznie każda strona może być reklamowana za pomocą Google AdWords bez wprowadzania na niej zmian. Wyjątek stanowią strony o błędnej budowie, niedostępne dla użytkowników oraz witryny branż, których reklamowanie jest zabronione przez Google (np. alkohol, leki lub kryptowaluty). W przypadku Google AdWords nie potrzeba optymalizować witryny. Warto jednak zadbać o jej jakość zwłaszcza pod kątem treści, gdyż wysoki wynik jakości reklam oraz stron może zapewnić niższe ceny za kliknięcie, a także lepsze pozycje reklam. Strony, na które kierowane są poszczególne reklamy, powinny zawsze być ściśle powiązane z reklamowanym produktem/usługą oraz nasycone słowami kluczowymi, które pozwoliły na wyświetlenie reklamy.

3. W trakcie trwania kampanii bez problemu można zmieniać zestaw słów kluczowych czy treści reklam. Reklama w Google AdWords to bardzo elastyczna forma – pozwala na wykluczenia fraz, które nie generują konwersji lub przestały być aktualne, a jednocześnie umożliwia szybkie dodanie nowych słów kluczowych. Treści reklam – tak samo, jak słowa kluczowe – mogą być w razie konieczności szybko zmienione. Edycja tekstów reklamowych, to nie tylko możliwość zaktualizowania przekazu, dodania informacji o promocji, czy nowej ofercie, ale też bardzo ważny zabieg w ramach optymalizacji kampanii. Pozwala na zachęcenie internautów do interakcji z reklamą za pomocą odpowiednio dobranego wezwania do działania (np. Kup teraz! Zadzwoń i dowiedz się więcej! Pobierz bezpłatną aplikację!), ale też daje możliwość zmiany tych tekstów, na które internauci nie reagują. AdWords pozwala na jednoczesne dodanie kilku różnych tekstów w ramach jednej grupy reklam, a po wyborze odpowiedniego ustawienia, częściej wyświetla najskuteczniejsze reklamy. Statystyki przedstawione w panelu konta pokazują ilość kliknięć i wyświetleń każdej z reklam, a zatem pozwalają na stwierdzenie, która z nich cieszy się największą klikalnością.

4. Budżet reklamowy jest elastyczny – istnieje możliwość dostosowania budżetu kampanii do aktualnego zapotrzebowania. Opcja ta pozwala na zwiększenie wydatków w ważnym okresie, np. przedświątecznej gorączce zakupowej lub zmniejszenie kosztów po sezonie na dane produkty/usługi. System AdWords – przy dużym natężeniu ruchu – umożliwia wydanie do 200% założonego dziennego budżetu (jednocześnie zmniejszając go w “słabsze” dni – celem wyrównania łącznej sumy wydatków).
Ważnym jest, aby pamiętać zarówno o kontrolowaniu szybkości wydawania budżetu dziennego, jak i o regularnym doładowaniu konta reklamowego. Przy nieodpowiednio dostosowanym budżecie istnieje możliwość zbyt szybkiego wyczerpania środków, co spowoduje zaprzestanie wyświetlania reklam jeszcze przed końcem dnia. Brak doładowania konta AdWords wstrzyma reklamy do czasu kolejnego jego zasilenia. Należy zatem regularnie kontrolować stan konta.

5. Cena za kliknięcie (CPC) może się zmieniać. Prowadząc kampanię AdWords, ustalamy maksymalną cenę jaką możemy zapłacić za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Przed włączeniem kampanii znamy jedynie uśrednione koszty za klik (przedstawiane np. w planerze słów kluczowych). Ostateczna kwota może jednak różnić się od tej podawanej przez planer, chociażby ze względu na typ kampanii oraz ogólny wynik jakości reklam.
CPC może także zmieniać się w zależności od sezonu, zainteresowania ze strony internautów, czy ilości oraz aktywności konkurencji. Istnieje zatem prawdopodobieństwo, że w pewnym momencie trwania kampanii będzie trzeba zwiększyć budżet (chcąc zachować dotychczasowy udział w wyświetleniach oraz pozycje reklam).
Jednocześnie istnieje duża szansa na obniżenie początkowych kosztów związanych z reklamami – odpowiednia optymalizacja kampanii daje efekt w postaci wysokiego wyniku jakości reklam, co przekłada się na niższe stawki CPC. Niższe CPC pozwoli na obniżenie miesięcznych kosztów kampanii lub pozyskanie większego ruchu na stronie w ramach dotychczasowego budżetu.

Podsumowanie (Krzysztof Masłowski – CEO Verseo)

A zatem – reklama w Google czy pozycjonowanie? 

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Często agencje, które mają w ofercie tylko adwords są zdania, że SEO nie działa i na odwrót. Każda branża i firma jest indywidualna, dlatego dobór odpowiednich narzędzi jest niezwykle ważny. Jeśli zależy nam na wynikach na “już” wtedy na pewno jedyną formą reklamy jest Google AdWords, jeśli szukamy dodatkowego źródła ruchu i mamy czas, wtedy warto wybrać dodatkowo pozycjonowanie strony.

Firmy o najlepszej reputacji i wysokim stopniu rozwoju inwestują zarówno w obecność w wynikach płatnych (Google AdWords) jak i wynikach naturalnych (pozycjonowanie). Obecność na 1 stronie wyszukiwarki google podnosi prestiż firmy oraz wzmacnia zaufanie użytkownika, który akurat poszukuje informacji o usłudze lub produkcie.

Część z klientów nie klika w wyniki płatne, cześć klika tylko w reklamy, inni z kolei klikają w jedne i drugie wyniki wyszukiwarki, dlatego tak ważna jest podwójna obecność na stronie. Nie wspominając już o tym, że mamy możliwości dodatkowego zwiększania pozycji poprzez wyniki lokalne lub kampanie zakupowe Google.

Podwójna obecność w wynikach to także dodatkowe zabezpieczenie dla biznesu, ponieważ w przypadku gorszej efektywności jednego z kanału mamy drugi alternatywny.

Chcesz wiedzieć więcej lub potrzebujesz pomocy? Napisz do nas! Za darmo wycenimy poprowadzenie Twoich kampanii w sieci!

darmowa wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

1 comment

  1. Słowo Daję Social Media

    Tak naprawdę, aby odnieść sukces, znaleźć się w pierwszych wynikach wyszukiwania i zyskać prestiż nie ma innej drogi niż połączenie reklamowania w Google i pozycjonowania. Jeśli sporo w to zainwestujemy (czasu, pieniędzy i uwagi) i do tego będziemy dobrze prowadzić social media, to sukces mamy gwarantowany.

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies