Pozycjonowanie stron za darmo

author
pozycjonowanie stron za darmo

Dyskusje o pozycjonowaniu rozpalają do czerwoności emocje w świecie internetowej aktywności biznesowej. Podczas wymiany doświadczeń i spostrzeżeń wielu pozycjonerów stara się przekonać innych, że ten proces może być całkowicie bezpłatny. Rzekomo wystarczą tylko dobre chęci i odrobina cierpliwości, a strona poszybuje w rankingu wyszukiwarki. Ile w tym prawdy? Czy pozycjonowanie stron za darmo jest faktycznie możliwe?

Pozycjonowanie stron za darmo

Prowadzenie profesjonalnej działalności gospodarczej związane jest z koniecznością ponoszenia wielu kosztów. Wypłacanie wynagrodzeń, wynajem biura, opłata rachunków – to tylko podstawowe wydatki, jakie należy uwzględnić. Czy zatem nie byłoby pięknie, gdyby pewne przydatne w pracy narzędzia i formy reklamowe były dostępne za darmo? A może bezkosztowe pozycjonowanie trzeba włożyć między bajki? Zanim przyjdzie nam rozwikłać zagadkę pozycjonowania stron za darmo, warto nakreślić czym ono jest w istocie oraz jakie czynniki mogą wpływać na powodzenie podjętych wysiłków. Jeżeli bowiem nie wydasz na pozycjonowanie pieniędzy, na pewno wydasz na nie… swój czas!

Pozycjonowanie od podstaw

Tworzenie strony internetowej jest stosunkowo prostym procesem. Trudności pojawiają się w momencie, gdy ma ona zyskać odpowiedni zasięg i dotrzeć do określonej grupy odbiorców. Marzeniem większości e-sklepów jest, aby po wpisaniu przez użytkownika danej kategorii (np. lustrzanki z Full HD) lub konkretnego produktu (idąc dalej za przykładem aparatów cyfrowych – Canon EOS 4000D), ich platforma pojawiła się na pierwszym miejscu lub przynajmniej na pierwszej stronie w wyszukiwarce.

Pamiętaj jednak, że stworzenie strony to dopiero czubek góry lodowej. Nawet jeżeli zostanie wykonana z poszanowaniem podstawowych zasad SEO i tak będzie musiała wypracować swoje miejsce w wyszukiwarce.

Zadaniem pozycjonowania jest w tym pomóc. Wszystko wymaga jednak umiejętnego rozłożenia w czasie planowanych działań operacyjnych. Opracowanie harmonogramu wdrożenia niezbędnych modyfikacji pozwala zwiększyć kontrolę nad procesem dostosowania witryny do wymogów dyktowanych przez algorytmy wyszukiwania. Do szeregu czynności niezbędnych do podjęcia należy m.in. optymalizacja meta tagów, treści zawartych na stronie, użytych grafik czy zamieszczanych linków. Nie brzmi to może jeszcze tak źle, ale kiedy masz sklep internetowy i mówimy o optymalizacji setek czy tysiąca stron produktów, wówczas robi się ciekawie.

Oprócz tego, trzeba pamiętać także o innych usprawnieniach, które umożliwią sprawne funkcjonowanie strony (np. poprzez zlikwidowanie zbędnych duplikatów). Lista zaczyna się wydłużać, gdy firma zaczyna zwiększać zasięg oddziaływania i robi się coraz bardziej popularna. Gdy uda się dołączyć do grupy strategicznej liderów rynku, należy na bieżąco monitorować obecność w Internecie i szybko reagować na każdorazowe zmiany.

Tak prowadzone działania SEO – czy szerzej pozycjonowania – to droga wiodąca prosto do sukcesu. Zanim jednak dogoni się i wyprzedzi konkurencję, sporo czasu trzeba spędzić w peletonie tego specyficznego wyścigu. Zastosowanie metafory kolarskich zmagań nie jest przypadkowe, ponieważ między tymi dwoma obszarami istnieje wiele, z pozoru niezauważalnych analogii. Najlepsze rezultaty osiągają zawodnicy, którzy mają pełen komfort – dysponują znakomitym zapleczem technicznym, a wsparcie sponsora pozwala na zakup wysokiej klasy sprzętu. I choć w powszechnym przekonaniu kolarstwo to sport indywidualny, na pojedyncze sukcesy ciężko pracuje cały zespół. Nie inaczej jest w przypadku pozycjonowania.

Kilka pierwszych okrążeń, czyli jak wyprzedzić konkurencję?

Istnieją dwie strategie, które mogą prowadzić do pozytywnych wyników w zakresie działań SEO. Pierwszą z nich jest żmudna praca indywidualna. Polega w dużej mierze na samodzielnym poszukiwaniu rozwiązań, co oznacza konieczność zastosowania metody prób i błędów. Na wstępnym etapie rozwoju działalności dobry start to podstawa, dlatego spora liczba pomyłek występujących na samym początku może sprawić, że czas prosperity nie zdąży nadejść. Można włożyć mnóstwo wysiłku w proces wypozycjonowania strony, lecz bez odpowiedniego budżetu oraz wsparcia merytorycznego, trudno uzyskać pozytywne i długotrwałe efekty.

Warto zatem postawić na drugą strategię. To wariant, w którym właściciel strony zwraca się z prośbą o pomoc do profesjonalnej firmy, biegłej w działaniach SEO. Rozwiązanie jest zresztą korzystne nie tylko podczas początkowej fazy przygotowywania koncepcji obecności marki w Internecie. Na każdym etapie działalności firmy można sięgnąć po doświadczenie i wiedzę specjalistów. To zaplecze merytoryczne i technologiczne pozwala nie tylko zaoszczędzić czas, ale i pieniądze.

Zanim zapadną decyzje dotyczące woli podjęcia współpracy, rekomendowanym działaniem jest wykonanie audytu strony internetowej. Niektóry firmy oferują tę możliwość całkowicie za darmo. W błyskawicznym tempie, sięgającym nawet 20 sekund, można sprawdzić, jakie elementy aktualnej odsłony WWW funkcjonują nieprawidłowo, co warto poprawić, a które aspekty nie wymagają modyfikacji. Mówimy tutaj o automatycznych audytach, które oczywiście funkcjonują na dużym stopniu uogólnienia – jeżeli poważnie myślimy o pozycjonowaniu i chcemy przeznaczać na to większe środki, wówczas zasadnym będzie zlecenie takiego audytu specjaliście.

Bezpłatne narzędzia do pozycjonowania

Gdy uda się już przeprowadzić audyt WWW, można rozpocząć przygodę z pozycjonowaniem we własnym zakresie. Jak już wspomniano, wprawdzie indywidualna praca przynosi rezultaty tylko do pewnego stopnia, to warto chociaż podjąć ten trud, aby być lepiej przygotowanym podczas rozmowy ze specjalistami SEO. Wykorzystanie darmowych narzędzi do pozycjonowania umożliwia poznanie podstawowych pojęć i zasad, na jakich oparty jest cały proces.

Na co dzień większość użytkowników Internetu korzysta z wyszukiwarki Google i tylko nieliczni pozostają wierni rozwiązaniom takim jak Bing czy DuckDuckGo. Dzieje się tak nie bez przyczyny, ponieważ to właśnie ta firma o gigantycznym zasięgu, ma w swoim portfolio kilkanaście narzędzi, których użycie pomaga odpowiednio wywindować stronę na najwyższe pozycje. Oto wybrane przykłady, które najczęściej przydają się w działalności biznesowej:

1. Akademia Reklamowa Google

Przed wyborem konkretnych rozwiązań warto zapoznać się z całym systemem powiązanych ze sobą możliwości, jakie oferuje Google. Wprawdzie Academy of Ads dotyczy stricte kampanii reklamowych, to zawiera cenną wiedzę o sposobach wykorzystania Google Ads, Google Analytics czy platformy Double Click. Ukończenie wirtualnego szkolenia daje szersze pojęcie na temat nie tylko pozycjonowania, ale i wszelkiej aktywności w przestrzeni wirtualnej. Absolwenci Akademii Reklamowej Google otrzymują certyfikaty, które stanowią dodatkowy walor, ponieważ ich posiadanie jest doceniane przez najlepsze firmy pozycjonerskie.

W Academy for Ads nie znajdziesz bezpośrednich odwołań do procesu pozycjonowania, ale poznasz specyfikę działania wyszukiwarki Google, tego jak nawigują klienci i jak wykorzystać analitykę do realizacji celów biznesowych. Dlatego warto.

2. Google Keyword Planner

To niezwykle użyteczne narzędzie ułatwia dobór fraz kluczowych. Przydaje się zwłaszcza przy zakreślaniu planu promocji produktów i usług. Google Keyword Planner umożliwia wybór odpowiedniego rozwiązania podczas opracowywania kampanii Ads i oczywiście – przy pozycjonowaniu. Dodatkową zaletą jest funkcja, która zapewnia weryfikację liczby zapytań na konkretne hasła wpisywane przez internautów do wyszukiwarki.

Przejrzysty interfejs daje pełny wgląd w statystyki dotyczące wybranych operacji wykonanych na zapytaniach i prognoz skuteczności działań. Wyniki podawane są w średnim miesięcznym ujęciu, z uwzględnieniem trafności konkretnej frazy kluczowej. Aby skorzystać z Google Keyword Planner należy posiadać konto reklamowe w Google Ads (dawniej: Google AdWords). Sugestie narzędzia wynikają z bieżącej analizy danych spływających do bazy Google.

By weryfikować poszczególne frazy kluczowe warto również korzystać z bezpłatnego narzędzia Ubersuggest.

3. Google Analytics

Podstawowe narzędzie, z którym powinien zaznajomić się każdy, kto ma zamiar zabrać się za profesjonalne pozycjonowanie stron. Ze zbioru statystyk można wyczytać m.in. w jakich godzinach najczęściej następuje wejście na witrynę oraz konkretne podstrony oraz w których miejscach na świecie występuje zainteresowanie daną stroną internetową. Analiza ruchu jest kluczowym czynnikiem skuteczności SEO, ponieważ daje pogląd na profil użytkowników zainteresowanych produktem lub usługą.

Co więcej, Google Analytics potrafi wskazać, w jaki sposób potencjalni klienci trafili na stronę. Na podstawie tylko tej jednej informacji można ocenić skuteczność realizowanej dotychczas strategii marketingowej i ewentualnie przyjąć nowe założenia dotyczące kanałów komunikacji z odbiorcami. W bezpośrednim przełożeniu na aktywność SEO oznacza to zmianę słów kluczowych w procesie pozycjonowania. Posiadanie pełnej kontroli nad prowadzonymi w Internecie działaniami marketingowymi pozwala lepiej odpowiadać na realne oczekiwania klientów.

4. Google Maps

Użytkownik wpisuje do wyszukiwarki zapytanie. Gdy uda się znaleźć odpowiednią firmę świadczącą konkretną usługę lub posiadającą w asortymencie wymarzony produkt, internauta podejmuje kluczową decyzję – zamierza odwiedzić punkt sprzedaży, restaurację lub hotel. Wizytówka stworzona w Google Moja Firma wskazuje na konkretną lokalizację.

W tym momencie z pomocą przychodzi Google Maps. To jedno z najbardziej rozpoznawalnych i najchętniej wykorzystywanych rozwiązań amerykańskiej firmy. Niewiele osób jednak wie, że jest to także świetne narzędzie do pozycjonowania. Zintegrowanie z wyszukiwarką pozwala nie tylko odnaleźć lokalizację na mapie, ale także poprowadzić klienta do celu. Posiadanie znacznika z odpowiednią nazwą umożliwia znaleźć się wśród konkurencyjnych podmiotów.

5. Google Search Console

Kolejne po Google Analytics i Keyword Planner narzędzie, bez którego trudno się obyć. To darmowa platforma dla profesjonalistów zajmujących się administrowaniem stron WWW. Jej zadaniem jest monitoring witryny oraz sprawowanie kontroli nad indeksowaniem stron. Google Search Console jest rozbudowaną bazą analityczną, w której znajdują się informacje dotyczące linków do witryny, ewentualnych błędów czy zawartych na stronie słów kluczowych.

Pozycjonowanie stron za darmo a pomoc profesjonalistów

Przykładowe rozwiązania, które udało się przedstawić są dostępne bezpłatnie dla każdego użytkownika Internetu. Niemniej jednak, jak dowiedzie każdy statystyk, nie liczy się liczba zebranych danych, lecz umiejętność ich interpretacji. Ponadto, aby zapoznać się ze wszystkimi funkcjami konkretnych propozycji należy poświęcić mnóstwo czasu, który powinno się przeznaczyć na rozwój produktu lub usługi.

Pozycjonowanie stron za darmo z pewnością okaże się bardzo kosztowne czasowo. Wszystko zatem zależy od tego, czy możesz sobie na to pozwolić, czy jednak wolisz poświęcić się innej części biznesowej aktywności.

Gdy firma stawia sobie za cel pozycjonowanie strony, dobrym rozwiązaniem jest zgłoszenie zapotrzebowania agencji SEO. Wieloletnie doświadczenie i wiedza, jaką dysponują specjaliści pozwala dokładnie odpowiedzieć na potrzeby biznesowe. Zaletą tego wyjścia jest fakt, że wszystkie narzędzie otrzymuje się w pakiecie wraz ze świadczoną usługą. To ogromna oszczędność czasu i pieniędzy. Trudno uwierzyć? Warto zapoznać się z dostępnymi za darmo materiałami Akademii Wiedzy Verseo, które udowadniają, że w pozycjonowanie opłaca się zainwestować.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies