pozycjonowanie stron jak to działa

Pozycjonowanie – co warto wiedzieć o nim?

Pozycjonowanie stron to zespół działań, które  mają na celu zapewnienie stronie internetowej jak największej widoczności w wynikach wyszukiwarki, i co za tym idzie, zwiększenie ilości odwiedzin potencjalnych klientów. Na pozycjonowanie ma wpływ ponad 200 czynników rankingowych tworzących algorytm Google. Część z nich jest niezależna od właściciela strony oraz od pozycjonera, w przypadku innych mają oni na nie wpływ. W trakcie pozycjonowania skupiamy się na tej drugiej puli działań.

Zakres prac wykonywanych w przypadku pozycjonowania definiuje kilka czynników:

    • wyniki audytu strony internetowej wykonywanego na starcie, tuż po podpisaniu umowy na pozycjonowanie;
    • wyniki audytu linków, który wykonujemy także po podpisaniu umowy – sam audyt dostarcza informacji o obecnym i dawnym profilu linków (często w odniesieniu do tych dwóch kategorii posługujemy się określeniem “świeżego” oraz “historycznego” profilu linków;
    • budowa strony internetowej;
    • technologia, w której dana witryna została wykonana;
    • przekazane specjaliście SEO dostępy do strony internetowej – w zależności od strony internetowej może być to dostęp do serwera (FTP), panelu zarządzania treścią (CMS) lub do ich obu;
    • wybrane do pozycjonowania słowa kluczowe.

Każdy z powyżej wymienionych elementów ma znaczenie dla procesu pozycjonowania, dlatego warto omówić go w bardziej szczegółowy sposób. Warto także podkreślić, że zakres prac pozycjonera jest każdorazowo indywidualnie określanych dla konkretnej strony internetowej, ze względu na jej charakterystyczne potrzeby oraz braki (kwestie, które wymagają modyfikacji i poprawek, tak by strona internetowa lepiej odpowiadała preferencjom robotów sieciowych).

1. Audyt SEO “na wejście”

Audyt strony internetowej jest jedna z pierwszych czynności, którą wykonują specjaliści SEO po podpisaniu umowy na pozycjonowanie. W jego trakcie m. in. zapoznają się z budową strony internetowej, zawartością sekcji HEAD (np. meta tagi) oraz sprawdzają czy nie występuje problem z różnego typu duplikatami, określają czy witryna zawiera odpowiednią ilość wysokiej jakości treści dopasowanego do słów kluczowych, pod kątem których będzie pozycjonowania strona. Inne elementy wykonywanego audytu to także ocena czy strona internetowa może być indeksowana przez roboty sieciowe, czy nie ma kłopotów z nieprzyjaznymi adresami URL podstron, czy nie występuje problem podstron  błędem 404, jak wygląda optymalizacja grafik. Wraz ze zmianami w preferencjach Google do audytu dołączają nowe zagadnienia takie jak np. ocena dostosowania witryny do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, prędkość działania strony internetowej, prawidłowe wdrożenie danych strukturalnych itp. Audyt SEO wykonywany jest przez specjalistę SEO przy wsparciu wyspecjalizowanych narzędzi. W przypadku Verseo nie są to audyty wykonywane automatycznie – ze względu na to, że znane są nam ograniczenia tego typu narzędzi, wychodzimy z założenia, że niekoniecznie dostarczają one kompletu wiarygodnych i potrzebnych informacji.

2. Audyt profilu linków

O powodzeniu procesu pozycjonowania w dużej mierze decyduje profil linków, jaki zdążyła nabyć dana witryna. Wyjątkiem są najnowsze domeny, które nie zdążyły jeszcze nabyć linków lub strony, które mimo dłuższej obecności w Internecie, także nie posiadają linków. W tych specyficznych przypadkach audyt linków z oczywistych przyczyn nie jest możliwy do wykonania. Audyt linków nastawiony jest na wykrycie linków, które skutecznie wspierają proces pozycjonowania, linków, które nie mają na niego wpływu (a także określenie dlaczego te linki są obojętne robotom sieciowym i nie wpływają w żaden sposób na pozycję rankingową strony) oraz na określenie które linki są szkodliwe (lub niosą spore ryzyko szkodliwości w przyszłości). Ważne jest także określenie w jaką stronę należy rozwijać profil linków – oznacza to, że audyt staje się podstawą do opracowania odpowiedniej strategii linkowania. W trakcie trwania umowy strategia linkowania może jednak ulegać zmianom. Jest to konsekwencją tego, że pozycjoner widzi jak strona internetowa reaguje na wprowadzenie optymalizacji, dodanie nowych treści, rozwinięcie sekcji BLOG, różne typy linkowania i dopasowuje do tego swoje dalsze działania. Szeroko rozumiany audyt linków ma też na celu wykrycie problemów z karami od Google – tzw. filtrami.

3. Budowa strony internetowej

Zdarza się, ze specjalista SEO może służyć swoją wiedza, doświadczeniem i pomagać już na etapie projektowania lub budowy strony internetowej, tak by była ona już na starcie przygotowana do procesu pozycjonowania. Jest to bardzo komfortowa sytuacja i jednocześnie dość rzadka. W zdecydowanej większości przypadków, z którymi stykają się w swojej pracy specjaliści SEO, przychodzi im działać z gotową witryną, która dopuszcza relatywnie niewielkie zmiany lub przebudowę w ograniczonym zakresie (np. dodanie kilku podstron lub utworzenie części blogowej czy aktualności). Na co zwraca się uwagę przy ocenie budowy strony internetowej? Kiedy witryna będzie oceniona jako dobrze zbudowana? Oznacza to między innymi brak problemów z nawigacją na stronie, prawidłowe wyświetlanie podstron i całej witryny, przyjazne adresy url, prawidłowo wdrożone wersje językowe (jeśli oczywiście strona internetowa takowe posiada), niewystępowanie problemów z duplikatami adresów itp.

Zarówno w odniesieniu do pozycjonowania, jak i do kampanii Google Ads, bardzo ważne jest też  prawidłowe działanie strony internetowej. Problemy z wyświetlaniem strony, długi czas ładowania się witryny, komunikaty o problemach z serwerem, okresowa niedostępność witryny itp. – te zjawiska nie wpływają pozytywnie na proces pozycjonowania.

Biorąc pod uwagę kierunek zmian w algorytmie Google, dla skutecznego pozycjonowania zyskuje na znaczeniu mobilność strony internetowej oraz prędkość jej działania. Dobra strona internetowa jest szybka i dostosowana do wyświetlania na ekranach urządzeń mobilnych. Ten ostatni parametr ma znaczenie nie tylko w odniesieniu do rankingu pozycji dla wyników mobilnych. Warto mieć to na uwadze i przetestować swoją stronę internetową pod kątem mobilności i prędkość działania, a w razie potrzeby nanieść niezbędne zmiany.

4. Technologia, w której powstała strona internetowa

Strony internetowe zazwyczaj wymagają wprowadzenia zmian pod kątem pozycjonowania. Problemy zaczynają się w sytuacji, w której wprowadzenie tych niezbędnych zmian jest niemożliwe z przyczyn technicznych (autor strony internetowej nie przewidział możliwości zmiany tego elementu lub wprowadzenie tych zmian nie jest możliwe ze względu na bezpieczne i stabilne działanie strony internetowej). Nie mówimy tutaj o sytuacji, w której właściciel strony internetowej nie wyraża aprobaty dla procesu wdrożenia zmian – tu mamy zawsze iskierkę nadziei, że przekonamy do wprowadzenia zmian na lepsze.

Nie można powiedzieć, że istnieje jednoznaczny katalog np. CMSów, które totalnie i z góry uniemożliwiają pozycjonowanie. Jeśli  pojawiają się wątpliwości czy dana strona internetowa nadaje się do pozycjonowania, to warto skonsultować się ze specjalistą SEO, który dokona takiego przeglądu i oceny perspektywy dla konkretnego przypadku i możliwość jego skutecznego wypozycjonowania. W tym celu może poprosić o dostęp do strony, by dokonać jak najbardziej wnikliwej analizy i oceny.

Osobnym, a wartym odnotowania przypadkiem, są strony internetowe typu one page, które zazwyczaj są kłopotliwe w pozycjonowaniu i wymagają rozbudowy – dodania kolejnych zakładek. Wiąże się to z preferencjami wyszukiwarki Google, która bardziej rozbudowane witryny uważa za bardziej atrakcyjne i potencjalnie dostarczające więcej przydatnych i ciekawych informacji. Strona internetowa typu one page, z małą ilością treści – to nie brzmi jak przepis na skuteczne pozycjonowanie. Jeśli jesteśmy posiadaczami takiej strony i chcemy ją pozycjonować, to warto pomyśleć nad jej rozbudową. 

5. Dostęp do strony internetowej

Jedną z pierwszych czynności po podpisaniu umowy na pozycjonowanie będzie prośba płynąca od specjalisty SEO odnośnie udzielenia prawidłowych dostępów do strony internetowej. W zależności od konkretnego przypadku będzie chodzić o dostępy do CMS-a, FTP lub do obu. Dlaczego jest to takie ważne?

Przygotowana przez pozycjonera optymalizacja, by zadziałała, musi być prawidłowo wprowadzona na stronę internetową. Do tego są niezbędne aktualne dane dostępowe.  W zależności od technologii, w jakiej jest zbudowana strona internetowa, specjalista SEO będzie oczekiwać dostępów do: 1) CMS (panel administracyjny), 2) FTP (serwer, na którym znajduje się strona), 3) CMS + FTP. Im szerszy dostęp do strony ma pozycjoner, tym więcej prac optymalizacyjnych może wykonać. Jeśli mamy np. stronę opartą na WordPressie, to pozycjonerowi należy przydzielić uprawnienia administratora, a nie np. redaktora. Jeśli dostępy do CMS lub FTP ulegną zmianie, to należy je ponownie  udostępnić specjaliście SEO.

Fakt, że specjalista SEO ma dostęp do strony, skraca czas wprowadzania zmian optymalizacyjnych, wrzucenia nowych treści na stronę, pozwala na wykonanie bardziej dogłębnego audytu strony, zapewnia, że zmiany będą wprowadzone tak jak potrzebuje tego pozycjoner. Oszczędza to też koszty związane z wdrażaniem zmian przez zewnętrznego specjalistę.

6. Słowa kluczowe zapisane w umowie na pozycjonowanie

Prace przy stronie internetowej prowadzone są przede wszystkim pod kątem wybranych i zapisanych w umowie słów kluczowych. Dla nich też prowadzony jest codzienny monitoring pozycji. Nie oznacza to, że strona internetowa pozycjonowana jest tylko i wyłącznie na te  frazy. Dobrze prowadzony proces pozycjonowania przekłada się na całościowy wzrost widoczności witryny w kontekście branżowych fraz, a co za tym idzie – na większy ruch na stronie oraz rosnącą ilość konwersji. Można zatem powiedzieć, że pozycjonowanie nie ma granic. Limitem w tym przypadku jest ilość fraz powiązanych tematycznie z daną branżą, oferta zamieszczoną na stronie i lokalizacją.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies