Pozycjonowanie – czy warto i czym różni się od optymalizowania?

author
pozycjonowanie czy warto

Pozycjonowanie czy warto i czym różni się od optymalizacji sklepu internetowego? 

Już na początku warto zauważyć, że „pozycjonowanie” i „optymalizacja” nie są synonimami. Optymalizacja strony / sklepu internetowego jest jednym z elementów większego procesu pozycjonowania. Zdarza się, że klientowi (z różnych powodów) zależy tylko na wykonaniu optymalizacji witryny przez specjalistę SEO, a nie na przeprowadzeniu całego procesu pozycjonowania. Trudno natomiast mówić o skutecznym pozycjonowaniu bez możliwości przeprowadzenia optymalizacji (choć w bardzo specyficznych warunkach można osiągnąć dobre rezultaty tylko dzięki pracom zewnętrznym, to należy traktować to jako wyjątek od reguły, który nie jest godny naśladowania). Czy takie rozwiązanie – sama optymalizacja – ma sens, a jeśli tak, to jakie przynosi korzyści?

Co nam daje sama optymalizacja?

Strony internetowe, nawet te najlepsze czy najdroższe, zazwyczaj nie są tworzone przy udziale specjalistów SEO. Są projektowane pod kątem sprzedażowym, wizerunkowym, mogą zapewniać wygodę edytowania treści, wprowadzania nowych produktów itp., ale niekoniecznie pod kątem preferencji robotów sieciowych wyszukiwarki. Rozwiązaniem jest w tym przypadku optymalizacja witryny wykonywana przez pozycjonera. Skupia się ona m. in. na przyjaznych adresach, meta tagach, optymalizacji grafik, poprawie szybkości wczytywania się strony (jeśli jest ona na poziomie utrudniającym proces pozycjonowania), treściach zamieszczanych na stronie (ich ilość i unikalność). Czy te elementy mają znaczenie tylko w kontekście pozycjonowania? Zdecydowanie nie. Prawidłowo wykonane meta opisy to sposób na zachęcenie potencjalnego klienta do wejścia na stronę już na etapie przeglądania wyników w wyszukiwarce, a nie tylko rzecz dla robotów sieciowych. Przyjazne adresy ułatwiają rozeznanie się w strukturze strony internetowej. Szybko działająca strona internetowa także zachęca do przebywania na niej – w końcu oczekiwanie na załadowanie się pożądanej podstrony może być testem cierpliwości, który nie każdy zda i w efekcie zniechęcony opuści powolną witrynę. Optymalizacja strony lub sklepu internetowego pod względem treści przynosi korzyści w postaci unikalnych, a więc mających szansę bardziej zapaść w pamięć i przykuć uwagę, tekstów. Kładziony przez pozycjonerów nacisk na ilość contentu przekłada się na dostarczanie większej dawki informacji potencjalnemu klientowi, co może korzystnie wpłynąć na jego decyzje o zakupach. Warto zauważyć, że optymalizacja witryny wykonywana przez specjalistę SEO przekłada się na… wyższy wynik jakości w przypadku prowadzenia kampanii Google AdWords, a więc także na koszt za kliknięcie czy pozycję reklamy. To mocny argument za przeprowadzeniem optymalizacji.

Dlaczego warto pozycjonować swoją witrynę?

Zmierzch SEO ogłaszany był już wielokrotnie, przy okazji rozmaitych rocznych podsumowań z kategorii marketing w Internecie czy po kolejnych aktualizacjach algorytmu Google. Póki co pozycjonowanie ma się jednak dobrze. Oczywiście usługa ta podlega ewolucji (wzrost znaczenia fraz lokalnych, dostrzeżenie znaczenia dłuższych fraz, odchodzenie od jednowyrazowych ogólników), zarówno pod względem stosowanych metod, jak i sposobu dobierania fraz czy wyceniania tej usługi. Nie zmienia się jednak to, że pozycjonowanie to proces mający doprowadzić stronę internetową na pozycje w czołówce wybranej wyszukiwarki. Jeśli zatem zależy nam na widoczności w wynikach organicznych, to warto zdecydować się na usługę pozycjonowania. Działania promocyjne związane z SEM czy prowadzone w mediach społecznościowych nie przełożą się na wyniki organiczne.
Pozycjonowanie prowadzone jest zazwyczaj pod kątem wybranych i zapisanych w umowie słów kluczowych, w praktyce działa jednak szerzej i pozwala „gratis” zwiększyć widoczność haseł spoza umowy, które wiążą się tematycznie z zawartością witryny. Dobrze prowadzone pozycjonowanie strony internetowej przynosi często rezultaty w postaci ruchu z tzw. „długiego ogona”. Pozycjonowanie zapewnia także trwalsze efekty, które mogą utrzymywać się także po zakończeniu umowy (o ile nie przydarzy się kara od Google, zmiana strony, wyłączenie jej, usunięcie z indeksu itp.). Jest to zdecydowana przewaga na kampaniami Adwords, których rezultaty trwają aż do wyczerpania się budżetu.

Czy pozycjonowanie zawsze jest optymalnym działaniem promocyjnym?

Pozycjonowanie, jak każde narzędzie marketingowe, ma swoją specyfikę, która wpływa na jego użyteczność. Pozycjonowanie sprawdzi się w kontekście długofalowych działań, trwałości efektu prac, pracy ze względnie stałym zestawem fraz (w przypadku SEO częsta zmiana słów kluczowych wypacza sens tej usługi). Może być wykorzystywane do promocji produktów i usług, w każdej branży. Bardzo dobrze sprawdza się w odniesieniu do sklepów internetowych. Usługa ta pozwala na znaczną elastyczność w doborze metod czy określaniu zakresu prac.

darmowa wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies