Okna pop-up – co to jest i czy to działa?

author
okna pop-up

Okna pop-up – renesans formy?

Jeszcze kilka lat temu okna pop-up były zupełnie passé. Kojarzyły się nam raczej z kiczowatymi stronami rodem z lat 90-tych oraz „zawirusowanymi” komputerami niż ze skuteczną formą reklamy. Tymczasem obecnie ta forma komunikacji z odbiorcami przeżywa swój renesans i powraca w wielkim stylu. Czy warto ją wykorzystać? Zdecydowanie tak. Warto jednak wiedzieć, jak to zrobić, aby osiągnąć zamierzony rezultat, a nie zupełnie przeciwny efekt zdenerwowania odbiorcy. 

Okna pop-up – co to jest?

Pop-up to wyskakujące okienka, które pojawiają się na stronie internetowej i zawierają jakiś dodatkowy komunikat. Mogą służyć różnym celom, np.:

  • przedstawieniu prośby o zatwierdzenie polityki prywatności i zasad użytkowania strony – w dobie RODO to uciążliwa konieczność dla większości serwisów,
  • prośbie o akceptację plików Cookies,
  • potwierdzeniu wieku użytkownika, jeśli strona zawiera tylko treści dla dorosłych.

To pop-upy, które czasami „obowiązkowo” muszą się pojawić w serwisie. Ale nie na nich się dzisiaj skoncentrujemy, a na tych, które spełniają bardziej marketingową rolę. Mowa o pop-upach, które służą:

  • pozyskiwaniu leadów,
  • jako CTA – zachęcają np. do przejścia na konkretną podstronę / do Twoich mediów społecznościowych, itp.

Czy działają? Zdecydowanie tak. Pod warunkiem, że zostaną właściwie wykorzystane.

Co za dużo, to niezdrowo

Jeśli w Twojej głowie pojawił się już plan przygotowania kilku pop-upów na stronę główną czy na landing page, zatrzymaj się na chwilę. Pamiętaj o paru ważnych rzeczach.

  1. Jako użytkownicy Sieci przywykliśmy już do wyskakujących okienek. Dlatego, zwłaszcza jeśli pojawia się ich kilka, nasze mózgi „filtrują” je, co kończy się mechanicznym i bardzo szybkim zamknięciem okienka. Im więcej ich umieścisz, tym większa szansa, że zostaną zupełnie zignorowane. Co gorsza, mogą też wywołać irytację i spowodować, że użytkownik w ogóle opuści Twoją stronę.
  2. Źle wykorzystane pop-upy mogą obniżyć wartość SEO Twojej strony. Google już jakiś czas temu zaczął je penalizować, ponieważ utrudniają dostęp do zawartości strony. Dlatego umieszczanie pop-upu typu „welcome mat”, a więc zasłaniającego całą zawartość serwisu, na landing page to klasyczny marketingowy strzał w kolano.

A zatem jak, gdzie i kiedy umieszczać pop-upy?

Pop-up niejedno ma imię

Pop-up to zasadniczo okienko, które pojawia się na treści lub nad nią. Takie, które możesz łatwo zamknąć, aby zyskać dostęp do całej treści. W tej definicji mieści się jednak wiele wariantów tej formy komunikacji. Główne typy pop-upów, jakie wyróżniamy, to:

  • welcome mat – a więc takie, które „zaciemniają” całą stronę, niczym roleta szybę okienną,
  • overlay – to pop-upy wyświetlające się na środku ekranu, nad treścią,
  • górne banery – pojawiają się nad treścią, są niewielkie i nie zaburzają komfortu przeglądania zawartości strony,
  • boxy typu slide-in – one „wysuwają” się z boku lub z dołu strony, ale pozostają na uboczu głównej treści.

Google penalizuje głównie dwa pierwsze typy – a więc te, które utrudniają dostęp do zasadniczej treści. Nie oznacza to jednak, że musisz z nich rezygnować. Czasem są bardzo przydatne. Musisz jednak pamiętać, aby pojawiały się w serwisie w odpowiednim momencie.

Kiedy powinien się pojawić pop-up?

Te obowiązkowe, których umieszczanie wynika z wymogów prawnych – na początku. Ale okna pop-up o charakterze marketingowym mogą się pojawiać na ekranie w zupełnie innym momencie. Dlaczego? Choćby po to, aby zwróciły na siebie uwagę, a nie zostały zamknięte w ułamku sekundy bez przeczytania.

Najczęściej pop-up jest wywoływany:

  • właśnie przy otwarciu strony – takie rozwiązanie sprawdzi się np. jeśli informujesz klienta o aktualnie trwającej promocji / wyprzedaży i dajesz mu kod zniżkowy na zakupy, lub oferujesz inną „dobrą wiadomość”, która nie zostanie pominięta,
  • gdy strona zostanie przewinięta do określonego momentu – tak dzieje się np. na landing page’ach. Po tym, jak użytkownik doczyta część szczegółów oferty, wyświetla mu się okienko zachęcające do pozostawienia danych,
  • działaniem użytkownika – np. kliknięciem danego pola lub najechaniem na nie (to również sprawdza się np. na landingach),
  • po upływie konkretnego czasu pobytu na stronie – np. kilku minutach, kiedy nadawca ma pewność, że czytelnik jest zainteresowany przedstawionymi informacjami i trzeba go wyrwać ze schematów poznawczych,
  • chęcią zamknięcia zakładki ze stroną – celem jego wyświetlenie jest ostatnia próba zatrzymania odbiorcy, który nie podjął założonego przez stronę działania.

Czy okna pop-up muszą być irytujące?

Absolutnie nie. Owszem, jeśli zbombardujesz odbiorcę kilkukrotnie powtarzaną prośbą o podanie danych / zniżkami sprzedażowymi – wywołasz efekt odwrotny do oczekiwania. Zwłaszcza, jeżeli same pop-upy będą agresywne, krzykliwe i pretensjonalne. Subtelność w nowoczesnym marketingu działa znacznie lepiej. Klient nie lubi być pchany na siłę przez lejek marketingowy. Możesz mu jednak potowarzyszyć w drodze w stronę konwersji, ale raczej podążając za nim, niż nadając kierunek.

Co zrobić, żeby okna pop-up zadziałały?

  1. Zaoferuj w nich coś naprawdę atrakcyjnego i odpowiadającego zainteresowaniom odbiorcy. Przykładowo, na blogu poświęconym content marketingu może sprawdzić się pop-up, w którym zachęcisz odbiorcę do zapisania się na newslettera z podobnymi postami. W sklepie internetowym zaś sprawdzi się ten z kodem zniżkowym.
  2. Timing ma znaczenie. Pomyśl, kiedy najlepiej będzie wyświetlić pop-up? Może już po dłuższej chwili „obcowania” użytkownika ze stroną?
  3. Użyj angażującego języka. Komunikat na pop-upie powinien być krótki, lekki i przejrzysty. Typu: „Kręci Cię content marketing? Zapisz się na nasz newsletter, aby nie przegapić branżowych aktualności. Zero spamu. Tylko wartościowe wiadomości.” Ten komunikat zachęca do pozostawienia leadu, ale w nienachalny sposób. Nie zapomnij o call-to-action!
  4. Pamiętaj o dopasowaniu pop-upów do wyświetleń mobilnych. Już teraz ponad połowa ruchu na stronach www odbywa się przy pomocy smartfonów. Uwzględnij to, projektując swoje wyskakujące okienka.

Zastanów się również, na których z podstron Twojego serwisu pop-upy w ogóle powinny się pojawić i nie przesadzaj. Wówczas osiągniesz oczekiwane efekty.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies