Okna pop-up – co to jest i czy to działa?

author
okna pop-up

Okna pop-up – renesans formy?

Jeszcze kilka lat temu okna pop-up były zupełnie passé. Kojarzyły się nam raczej z kiczowatymi stronami rodem z lat 90-tych oraz „zawirusowanymi” komputerami niż ze skuteczną formą reklamy. Tymczasem obecnie ta forma komunikacji z odbiorcami przeżywa swój renesans i powraca w wielkim stylu. Czy warto ją wykorzystać? Zdecydowanie tak. Warto jednak wiedzieć, jak to zrobić, aby osiągnąć zamierzony rezultat, a nie zupełnie przeciwny efekt zdenerwowania odbiorcy. 

Okna pop-up – co to jest?

Pop-up to wyskakujące okienka, które pojawiają się na stronie internetowej i zawierają jakiś dodatkowy komunikat. Mogą służyć różnym celom, np.:

  • przedstawieniu prośby o zatwierdzenie polityki prywatności i zasad użytkowania strony – w dobie RODO to uciążliwa konieczność dla większości serwisów,
  • prośbie o akceptację plików Cookies,
  • potwierdzeniu wieku użytkownika, jeśli strona zawiera tylko treści dla dorosłych.

To pop-upy, które czasami „obowiązkowo” muszą się pojawić w serwisie. Ale nie na nich się dzisiaj skoncentrujemy, a na tych, które spełniają bardziej marketingową rolę. Mowa o pop-upach, które służą:

  • pozyskiwaniu leadów,
  • jako CTA – zachęcają np. do przejścia na konkretną podstronę / do Twoich mediów społecznościowych, itp.

Czy działają? Zdecydowanie tak. Pod warunkiem, że zostaną właściwie wykorzystane.

Co za dużo, to niezdrowo

Jeśli w Twojej głowie pojawił się już plan przygotowania kilku pop-upów na stronę główną czy na landing page, zatrzymaj się na chwilę. Pamiętaj o paru ważnych rzeczach.

  1. Jako użytkownicy Sieci przywykliśmy już do wyskakujących okienek. Dlatego, zwłaszcza jeśli pojawia się ich kilka, nasze mózgi „filtrują” je, co kończy się mechanicznym i bardzo szybkim zamknięciem okienka. Im więcej ich umieścisz, tym większa szansa, że zostaną zupełnie zignorowane. Co gorsza, mogą też wywołać irytację i spowodować, że użytkownik w ogóle opuści Twoją stronę.
  2. Źle wykorzystane pop-upy mogą obniżyć wartość SEO Twojej strony. Google już jakiś czas temu zaczął je penalizować, ponieważ utrudniają dostęp do zawartości strony. Dlatego umieszczanie pop-upu typu „welcome mat”, a więc zasłaniającego całą zawartość serwisu, na landing page to klasyczny marketingowy strzał w kolano.

A zatem jak, gdzie i kiedy umieszczać pop-upy?

Pop-up niejedno ma imię

Pop-up to zasadniczo okienko, które pojawia się na treści lub nad nią. Takie, które możesz łatwo zamknąć, aby zyskać dostęp do całej treści. W tej definicji mieści się jednak wiele wariantów tej formy komunikacji. Główne typy pop-upów, jakie wyróżniamy, to:

  • welcome mat – a więc takie, które „zaciemniają” całą stronę, niczym roleta szybę okienną,
  • overlay – to pop-upy wyświetlające się na środku ekranu, nad treścią,
  • górne banery – pojawiają się nad treścią, są niewielkie i nie zaburzają komfortu przeglądania zawartości strony,
  • boxy typu slide-in – one „wysuwają” się z boku lub z dołu strony, ale pozostają na uboczu głównej treści.

Google penalizuje głównie dwa pierwsze typy – a więc te, które utrudniają dostęp do zasadniczej treści. Nie oznacza to jednak, że musisz z nich rezygnować. Czasem są bardzo przydatne. Musisz jednak pamiętać, aby pojawiały się w serwisie w odpowiednim momencie.

Kiedy powinien się pojawić pop-up?

Te obowiązkowe, których umieszczanie wynika z wymogów prawnych – na początku. Ale okna pop-up o charakterze marketingowym mogą się pojawiać na ekranie w zupełnie innym momencie. Dlaczego? Choćby po to, aby zwróciły na siebie uwagę, a nie zostały zamknięte w ułamku sekundy bez przeczytania.

Najczęściej pop-up jest wywoływany:

  • właśnie przy otwarciu strony – takie rozwiązanie sprawdzi się np. jeśli informujesz klienta o aktualnie trwającej promocji / wyprzedaży i dajesz mu kod zniżkowy na zakupy, lub oferujesz inną „dobrą wiadomość”, która nie zostanie pominięta,
  • gdy strona zostanie przewinięta do określonego momentu – tak dzieje się np. na landing page’ach. Po tym, jak użytkownik doczyta część szczegółów oferty, wyświetla mu się okienko zachęcające do pozostawienia danych,
  • działaniem użytkownika – np. kliknięciem danego pola lub najechaniem na nie (to również sprawdza się np. na landingach),
  • po upływie konkretnego czasu pobytu na stronie – np. kilku minutach, kiedy nadawca ma pewność, że czytelnik jest zainteresowany przedstawionymi informacjami i trzeba go wyrwać ze schematów poznawczych,
  • chęcią zamknięcia zakładki ze stroną – celem jego wyświetlenie jest ostatnia próba zatrzymania odbiorcy, który nie podjął założonego przez stronę działania.

Czy okna pop-up muszą być irytujące?

Absolutnie nie. Owszem, jeśli zbombardujesz odbiorcę kilkukrotnie powtarzaną prośbą o podanie danych / zniżkami sprzedażowymi – wywołasz efekt odwrotny do oczekiwania. Zwłaszcza, jeżeli same pop-upy będą agresywne, krzykliwe i pretensjonalne. Subtelność w nowoczesnym marketingu działa znacznie lepiej. Klient nie lubi być pchany na siłę przez lejek marketingowy. Możesz mu jednak potowarzyszyć w drodze w stronę konwersji, ale raczej podążając za nim, niż nadając kierunek.

Co zrobić, żeby okna pop-up zadziałały?

  1. Zaoferuj w nich coś naprawdę atrakcyjnego i odpowiadającego zainteresowaniom odbiorcy. Przykładowo, na blogu poświęconym content marketingu może sprawdzić się pop-up, w którym zachęcisz odbiorcę do zapisania się na newslettera z podobnymi postami. W sklepie internetowym zaś sprawdzi się ten z kodem zniżkowym.
  2. Timing ma znaczenie. Pomyśl, kiedy najlepiej będzie wyświetlić pop-up? Może już po dłuższej chwili „obcowania” użytkownika ze stroną?
  3. Użyj angażującego języka. Komunikat na pop-upie powinien być krótki, lekki i przejrzysty. Typu: „Kręci Cię content marketing? Zapisz się na nasz newsletter, aby nie przegapić branżowych aktualności. Zero spamu. Tylko wartościowe wiadomości.” Ten komunikat zachęca do pozostawienia leadu, ale w nienachalny sposób. Nie zapomnij o call-to-action!
  4. Pamiętaj o dopasowaniu pop-upów do wyświetleń mobilnych. Już teraz ponad połowa ruchu na stronach www odbywa się przy pomocy smartfonów. Uwzględnij to, projektując swoje wyskakujące okienka.

Zastanów się również, na których z podstron Twojego serwisu pop-upy w ogóle powinny się pojawić i nie przesadzaj. Wówczas osiągniesz oczekiwane efekty.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Verseo na Sycylii

Verseo na Sycylii

Mini reprezentacja Verseo na Sycylii dzięki konkursowi Google! Wyprawa na Sycylię nie oznacza (jeszcze) założenia tam nowego ...
CZYTAJ WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies