Ten tekst przeczytasz w 5 minut

2 komentarze

Marketing rekomendacyjny – co to jest?

Marketing rekomendacyjny – co to jest? - zdjęcie nr 1

Marketing rekomendacyjny – co to jest? - zdjęcie nr 2

Zdarza Ci się rozmawiać z bliskimi lub przyjaciółmi o różnego rodzaju produktach i usługach, z których korzystasz? Jak bardzo ich opinie wpływają na to, co wybierasz? Z badań Nielsena wynika, że aż 92% osób ufa takim rekomendacjom znacznie bardziej niż przekazom reklamowym. A co z opiniami i rekomendacjami w Internecie? To właśnie one są podstawą nowoczesnych strategii komunikacyjnych. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym jest marketing rekomendacyjny i jak go wykorzystać.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Na czym polega siła opinii innych osób?

Przede wszystkim na tym, że do konkretnej rekomendacji można przypisać „prawdziwego” człowieka i mieć większą pewność, że zdanie, które on wyraża, jest autentyczne. Z „prawdziwym człowiekiem” możesz wejść w interakcję. Dopytać o szczegóły. Sprawdzić, dlaczego myśli tak jak myśli. Jest zatem bardziej wiarygodny od przekazu, który płynie do Ciebie bezpośrednio od firmy promującej dany produkt czy usługę.
Marketerzy już dawno zrozumieli moc społecznego dowodu słuszności i korzystają z niego skrzętnie w różnych formach komunikacji. Ale to właśnie w ostatnich latach – gdy marketing internetowy stał się fundamentem kontaktu z klientami, a strategie inbound stają się coraz popularne – wykorzystuje się je znacznie częściej i intensywniej.

Internetowy marketing rekomendacyjny – co to jest?

Najprostsza definicja marketingu rekomendacyjnego to ta, która określa go jako działania, których celem jest zmotywowanie klientów do dzielenia się pozytywnymi opiniami o marce. Firma tworzy zatem szereg zachęt, których rezultatem ma być zachęcenie konsumentów do dyskusji o jej produktach i stworzenie pozytywnego „szumu” wokół marki. Czy warto? Jak najbardziej tak. W końcu, jak pokazują badania, dla aż 74% konsumentów rekomendacja ma kluczowy wpływ na podejmowane decyzje zakupowe!
Dobrze przy tym pamiętać, że marketing rekomendacji jest jednym z elementów word-of-mouth marketing, który jeszcze do niedawna był utożsamiany z „szeptanką”. Jednak obecnie te pojęcia nie są już interpretowane jednoznacznie.

Marketing rekomendacji a marketing szeptany – na czym polega różnica?

Zarówno marketing szeptany, jak i marketing rekomendacyjny opierają się na opiniach o marce publikowanych w Sieci i dążą do tego, aby pojawiało się najwięcej tych pozytywnych. Sęk w tym, że w nowoczesnym podejściu do komunikacji z odbiorcami nacisk kładzie się na autentyczność przekazu. I tu właśnie wyłania się różnica między „szeptanką”, a marketingiem rekomendacji.

O ile w „szeptance” autorami opinii wyrażanych na forach lub w mediach społecznościowych są najczęściej zatrudnieni w tym celu pracownicy – których zadaniem jest publikowanie postów reklamowych, o tyle omawiana forma komunikacji stawia na prawdziwe rekomendacje. Nie te, które zostały napisane i opublikowane za wynagrodzenie, ale przygotowane przez osoby, które faktycznie miały do czynienia z produktami marki i mogą się o nich pozytywnie wypowiedzieć.

Właśnie dlatego marketing rekomendacyjny przynosi znacznie lepsze rezultaty, a przede wszystkim – jest w pełni etyczny, a co za tym idzie, wzmacnia wizerunek Twojej firmy.

Analityka rekomendacyjna pod lupą

Siła poleceń oraz korzyści z nich płynące sprawiają, że coraz więcej firm przykłada wagę do opinii klientów, a analityka rekomendacyjna przestała bazować jedynie na danych demograficznych. Istotny jest również kontekst behawioralny. 

Na podstawie analizowania zachowań konsumenckich możemy zasugerować klientowi między innymi, jaki produkt może go zainteresować. Kojarzysz charakterystyczne napisy, które pojawiają się na niektórych stronach po dodaniu towaru do koszyka?

„Klienci, którzy wybrali ten produkt, kupili także…”. 

Specjalny algorytm na podstawie przeanalizowanych zwyczajów internautów, podsuwa kolejne propozycje produktów, które kuszą odwiedzających dany e-sklep. Z takiego ułatwienia ścieżki zakupowej poprzez rekomendacje, zlojalizowania klienta i zwiększenia sprzedaży korzysta między innymi Zalando. 

System rekomendacyjny wykorzystuje machine learning i pozwala dobierać konkretne produkty na podstawie informacji o:

  • Preferencjach zakupowych użytkowników do siebie podobnych.
  • Analizy bieżącego zamówienia klienta.
  • Prawdopodobieństwa zakupu dodatkowych produktów.

System rekomendacyjny można wdrożyć w prosty sposób, poprzez instalację gotowej wtyczki, zarówno na stronie internetowej, jak i w mediach społecznościowych. Pozwala ona na zbieranie danych za pomocą ciasteczek. By było to możliwe, użytkownik najpierw musi wyrazić na to zgodę. 

Machine learning uczy się zwyczajów konsumentów przy każdym ich kliknięciu. To pozwala na tworzenie personalizowanych ofert. Konsument będzie zadowolony, bo serwując mu gotowe pakiety produktów, którymi może się zainteresować, skracasz czas potrzebny do podjęcia decyzji zakupowej. Z kolei dla Ciebie to szansa na zwiększenie wartości koszyka. Wygrywają wszystkie strony transakcji!

Czy wiesz, że…

System rekomendacyjny to nie tylko polecenia i spersonalizowane oferty dla grup konkretnych odbiorców. Analiza zbieranych danych pozwala również na szacowanie skłonności klienta do odejścia, a w konsekwencji intensyfikację działań lojalizujących.

>> Przeczytaj także… Zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce <<

Jak wykorzystać marketing rekomendacyjny w strategii firmy?

Marketing rekomendacyjny to bardzo szeroka dziedzina, co oznacza, że z jego narzędzi może skorzystać niemal każda firma. Najlepiej sprawdzi się oczywiście w strategii komunikacyjnej firmy, która działa w modelu B2C, gdyż to tu mechanizmy związane z dowodem słuszności społecznej można wykorzystać najpełniej.

A co możesz zrobić w praktyce, żeby zachęcić klientów do wyrażania opinii o Twojej marce? Bardzo wiele.

Rekomendacje dotyczące Twojej firmy można podzielić na dwie kategorie.

Opinie „organiczne”

A więc te, które użytkownicy opublikują zupełnie „sami z siebie”, spontanicznie, bo są zadowoleni z tego, jakie produkty / usługi od Ciebie otrzymali i chcą się podzielić doświadczeniami z innymi. Są najcenniejsze ze wszystkich, ale i najtrudniej o ich pozyskanie – zwłaszcza, że szczególnie w Polsce mamy tendencję raczej do narzekania na to, co złe niż chwalenia dobrego.

Jak je uzyskać? Zapewniając:

  • możliwie najlepszą obsługę klienta,
  • świetne produkty,
  • realizację zlecenia na czas albo jeszcze przed upływem ustalonego terminu.

Opinie „generowane”

Ale spokojnie, wcale nie chodzi tutaj o te sztuczne – pisane na zamówienie. Kluczową kwestią jest raczej stworzenie systemu zachęt dla klientów do tego, aby dzielili się informacjami.

Jak to zrobić? Jest kilka elementów, które mogą się okazać bardzo przydatne. Zobacz, które możesz wykorzystać w swojej działalności:

  • Wprowadź system ocen zakupu w Twoim e-sklepie
    Pozwól klientom oceniać zadowolenie z transakcji – jakości i sprawności obsługi, a także zamówionych produktów. Możesz z tej formy komunikacji skorzystać w swoim serwisie, albo podejmując współpracę z innymi, które koncentrują się na zbieraniu opinii.
  • Zachęć do wyrażenia opinii w mailingu
    Gdy klient zakończył już transakcję – podziękuj mu za zakup i poproś o wypełnienie krótkiej ankiety z oceną Waszej współpracy. Jako zachętę możesz wykorzystać np. dodatkową zniżkę na kolejny zakup dla osób, które zostawią rekomendację.
  • Zaangażuj społeczność zaangażowaną w kontakt z Twoją marką w social mediach
    Możesz to zrobić np. na fanpage’u albo na grupie tematycznej, którą utworzysz. Możesz inicjować i moderować taką dyskusję. Ale rób to otwarcie – np. przez ambasadorów marki albo osobiście. Chodzi o szczerość.
  • Pomyśl o programie afiliacyjnym
    Zachęć klientów do rozprzestrzeniania prawdziwych, pozytywnych opinii o Twojej marce w Sieci, przydzielając im linki referencyjne. Możesz ich wynagradzać wówczas, gdy udzielona rekomendacja przełożyła się np. na pozyskanie nowego leadu czy nową transakcję.

Warto też pomyśleć o podjęciu akcji, które zachęcą użytkowników do tworzenia contentu związanego z Twoją marką – np. poprzez konkursy na profilach w mediach społecznościowych. Innym rozwiązaniem, podobnym do marketingu rekomendacyjnego, jest współpraca z influencerami. O influencer marketingu więcej poczytasz pod tym linkiem. 

Komentarze (2)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Marketing rekomendacyjny – co to jest? - zdjęcie nr 5

    Adam

    05 lis 2019, 15:20

    Racja, marketing szeptany powinien byc robiony przez specjalistów i z glową. To nie sztuka dodac mase postów na pierwszym lepszym forum- takimi dzialaniami mozna tylko zaszkodzic swojej marce. A nie o to przeciez chodzi. Sam to przerabialem- wspolpracowalem z roznymi firmami.