marketing rekomendacyjny

Zdarza Ci się rozmawiać z bliskimi lub przyjaciółmi o różnego rodzaju produktach i usługach, z których korzystasz? Jak bardzo ich opinie wpływają na to, co wybierasz? Z badań Nielsena wynika, że aż 92% osób ufa takim rekomendacjom znacznie bardziej niż przekazom reklamowym. A co z opiniami i rekomendacjami w Internecie? To właśnie one są podstawą nowoczesnych strategii komunikacyjnych. Z poniższego artykułu dowiesz się, czym jest marketing rekomendacyjny i jak go wykorzystać.

Na czym polega siła opinii innych osób?

Przede wszystkim na tym, że do konkretnej rekomendacji można przypisać „prawdziwego” człowieka i mieć większą pewność, że zdanie, które on wyraża, jest autentyczne. Z „prawdziwym człowiekiem” możesz wejść w interakcję. Dopytać o szczegóły. Sprawdzić, dlaczego myśli tak jak myśli. Jest zatem bardziej wiarygodny od przekazu, który płynie do Ciebie bezpośrednio od firmy promującej dany produkt czy usługę.
Marketerzy już dawno zrozumieli moc społecznego dowodu słuszności i korzystają z niego skrzętnie w różnych formach komunikacji. Ale to właśnie w ostatnich latach – gdy marketing internetowy stał się fundamentem kontaktu z klientami, a strategie inbound stają się coraz popularne – wykorzystuje się je znacznie częściej i intensywniej.

Internetowy marketing rekomendacyjny – co to jest?

Najprostsza definicja marketingu rekomendacyjnego to ta, która określa go jako działania, których celem jest zmotywowanie klientów do dzielenia się pozytywnymi opiniami o marce. Firma tworzy zatem szereg zachęt, których rezultatem ma być zachęcenie konsumentów do dyskusji o jej produktach i stworzenie pozytywnego „szumu” wokół marki. Czy warto? Jak najbardziej tak. W końcu, jak pokazują badania, dla aż 74% konsumentów rekomendacja ma kluczowy wpływ na podejmowane decyzje zakupowe!
Dobrze przy tym pamiętać, że marketing rekomendacji jest jednym z elementów word-of-mouth marketing, który jeszcze do niedawna był utożsamiany z „szeptanką”. Jednak obecnie te pojęcia nie są już interpretowane jednoznacznie.

Marketing rekomendacji a marketing szeptany – na czym polega różnica?

Zarówno marketing szeptany, jak i marketing rekomendacyjny opierają się na opiniach o marce publikowanych w Sieci i dążą do tego, aby pojawiało się najwięcej tych pozytywnych. Sęk w tym, że w nowoczesnym podejściu do komunikacji z odbiorcami nacisk kładzie się na autentyczność przekazu. I tu właśnie wyłania się różnica między „szeptanką”, a marketingiem rekomendacji.

O ile w „szeptance” autorami opinii wyrażanych na forach lub w mediach społecznościowych są najczęściej zatrudnieni w tym celu pracownicy – których zadaniem jest publikowanie postów reklamowych, o tyle omawiana forma komunikacji stawia na prawdziwe rekomendacje. Nie te, które zostały napisane i opublikowane za wynagrodzenie, ale przygotowane przez osoby, które faktycznie miały do czynienia z produktami marki i mogą się o nich pozytywnie wypowiedzieć.

Właśnie dlatego marketing rekomendacyjny przynosi znacznie lepsze rezultaty, a przede wszystkim – jest w pełni etyczny, a co za tym idzie, wzmacnia wizerunek Twojej firmy.

Jak wykorzystać marketing rekomendacyjny w strategii firmy?

Marketing rekomendacyjny to bardzo szeroka dziedzina, co oznacza, że z jego narzędzi może skorzystać niemal każda firma. Najlepiej sprawdzi się oczywiście w strategii komunikacyjnej firmy, która działa w modelu B2C, gdyż to tu mechanizmy związane z dowodem słuszności społecznej można wykorzystać najpełniej.

A co możesz zrobić w praktyce, żeby zachęcić klientów do wyrażania opinii o Twojej marce? Bardzo wiele.

Rekomendacje dotyczące Twojej firmy można podzielić na dwie kategorie.

Opinie „organiczne”

A więc te, które użytkownicy opublikują zupełnie „sami z siebie”, spontanicznie, bo są zadowoleni z tego, jakie produkty / usługi od Ciebie otrzymali i chcą się podzielić doświadczeniami z innymi. Są najcenniejsze ze wszystkich, ale i najtrudniej o ich pozyskanie – zwłaszcza, że szczególnie w Polsce mamy tendencję raczej do narzekania na to, co złe niż chwalenia dobrego.

Jak je uzyskać? Zapewniając:

  • możliwie najlepszą obsługę klienta,
  • świetne produkty,
  • realizację zlecenia na czas albo jeszcze przed upływem ustalonego terminu.

Opinie „generowane”

Ale spokojnie, wcale nie chodzi tutaj o te sztuczne – pisane na zamówienie. Kluczową kwestią jest raczej stworzenie systemu zachęt dla klientów do tego, aby dzielili się informacjami.

Jak to zrobić? Jest kilka elementów, które mogą się okazać bardzo przydatne. Zobacz, które możesz wykorzystać w swojej działalności:

  • Wprowadź system ocen zakupu w Twoim e-sklepie
    Pozwól klientom oceniać zadowolenie z transakcji – jakości i sprawności obsługi, a także zamówionych produktów. Możesz z tej formy komunikacji skorzystać w swoim serwisie, albo podejmując współpracę z innymi, które koncentrują się na zbieraniu opinii.
  • Zachęć do wyrażenia opinii w mailingu
    Gdy klient zakończył już transakcję – podziękuj mu za zakup i poproś o wypełnienie krótkiej ankiety z oceną Waszej współpracy. Jako zachętę możesz wykorzystać np. dodatkową zniżkę na kolejny zakup dla osób, które zostawią rekomendację.
  • Zaangażuj społeczność zaangażowaną w kontakt z Twoją marką w social mediach
    Możesz to zrobić np. na fanpage’u albo na grupie tematycznej, którą utworzysz. Możesz inicjować i moderować taką dyskusję. Ale rób to otwarcie – np. przez ambasadorów marki albo osobiście. Chodzi o szczerość.
  • Pomyśl o programie afiliacyjnym
    Zachęć klientów do rozprzestrzeniania prawdziwych, pozytywnych opinii o Twojej marce w Sieci, przydzielając im linki referencyjne. Możesz ich wynagradzać wówczas, gdy udzielona rekomendacja przełożyła się np. na pozyskanie nowego leadu czy nową transakcję.

Warto też pomyśleć o podjęciu akcji, które zachęcą użytkowników do tworzenia contentu związanego z Twoją marką – np. poprzez konkursy na profilach w mediach społecznościowych. Innym rozwiązaniem, podobnym do marketingu rekomendacyjnego, jest współpraca z influencerami. O influencer marketingu więcej poczytasz pod tym linkiem. 

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies