marketing dla hoteli

Marketing dla hoteli – metody działania

Kampanie marketingowe przeznaczone dla hoteli winny być prowadzone wielotorowo. Hotel nie jest wirtualnym biznesem, więc zawsze należy zacząć od zapewnienia wysokiej jakości świadczonych usług. Nawet najlepiej przeprowadzona kampania reklamowa legnie w gruzach, gdy na miejscu okaże się, że pobyt został zmarnowany przez niekompetentny personel. Skuteczny marketing dla hoteli składa się z kilku głównych filarów: szkoleń, działań wizerunkowych oraz reklamy w Internecie.

Audyty i szkolenia

Niby nic wielkiego –  personel powinien efektywnie pracować i być uprzejmy dla klienta, ale w rzeczywistości różnie to wygląda. Najlepszym źródłem informacji o poziomie kompetencji hotelowego personelu są audyty pracy recepcji i działu sprzedaży. Po dokonaniu analizy wyników audytu, należy wdrożyć szkolenia z umiejętności (miękkich lub twardych), podnoszące efektywność pracy zespołu. Bezpośrednia sprzedaż usług hotelowych odbywa się właśnie za pośrednictwem recepcji i działu sprzedaży – strategia marketingowa i sprzedażowa oparta na doskonaleniu tego kanału jest bardzo efektywnym sposobem na wzrost sprzedaży.

Działania wizerunkowe

Po osiągnięciu wyznaczonego poziomu jakości usług, zabieramy się do promowania hotelu. Zaczynamy od działań typowo wizerunkowych – obecnie każda strategia marketingowa musi uwzględniać obecność hotelu w mediach społecznościowych. Strony hotelu na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn powinny być prowadzone starannie, uwzględniać aktualne informacje i atrakcyjną stronę wizualną. Należy także zadbać o kontakt z klientami za pośrednictwem portali Booking.com, Trivago czy Travelist. Oczywiście działania wizerunkowe mogą zostać zlecone wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, która oprócz prowadzenia fanpage’ów może również zapewniać ciekawy kontent oraz materiały graficzne (zdjęcia obiektu, miejscowości, personelu, video prezentacje itp.)

Marketing internetowy

Marketing dla hoteli należy prowadzić kompleksowo – zaczynając od przygotowania, aż do wdrożenia strategii promowania hotelu w Internecie. Kampanię reklamową można prowadzić np. w oparciu o usługę Google Hotel Ads, Google AdWords (Google Ads), Sieć Wyszukiwania, tracking połączeń telefonicznych, display czy remarketing.

Google AdWords (Google Ads)

Google AdWords (Google Ads) to rodzaj systemu reklamowego Google, polegającego m.in. na wyświetlaniu linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Np. po wpisaniu zapytania „hotel + miejscowość” wyświetlą się organiczne wyniki wyszukiwania oraz reklamy zawierające tę frazę (pod i nad wynikami wyszukiwania). Linki reklamowe są oznaczone zielonym dopiskiem „reklama” i są prezentowane identycznie jak organiczne wyniki wyszukiwania (najpopularniejsze strony z hotelami w danej miejscowości). Dzięki użyciu narzędzia Google AdWords, strony które naturalnie nie znalazłyby się wysoko w wynikach wyszukiwania, maja szansę na pojawienie się na pierwszej stronie wyników dla danej frazy.

Większość reklam Google AdWords jest opłacana w systemie pay for click – opłata jest naliczana po kliknięciu potencjalnego klienta w reklamę.

Reklama tekstowa Google AdWords powinna być:

  • ściśle powiązana z promowaną ofertą;
  • musi się wyróżniać, aby zachęcić do kliknięcia w odnośnik;
  • przenosić bezpośrednio na stronę docelową kampanii.

Zasięg obecnej sieci Google AdWords obejmuje około 25% wszystkich reklam prezentowanych w internecie. To sprawia, że jest ona potężnym narzędziem, pozwalającym na prowadzenie efektywnych działań marketingowych dla strony i firmy. O jej przewadze świadczy również fakt, że w zasadzie nie jest postrzegana jako klasyczna reklama, a jedynie dostarczanie odpowiedzi na zadane pytania.

Google Hotel Ads

Usługa Google Hotel Ads jest narzędziem zintegrowanym z wyszukiwarką Google – reklamy z Google Hotel Ads pokazywane są zarówno pośród wyników organicznych , na urządzeniach mobilnych oraz na mapach i wizytówkach Google. Usługa jest kierowana do właścicieli hoteli i pensjonatów umożliwiając:

  • wyświetlanie oferty danego hotelu – prezentuje główne dane (adres, telefon itp.), wzbogacone o zdjęcie, lokalizację (z umieszczeniem na mapie), klasę obiektu, cenę rezerwacji oraz średnią ocenę wystawioną przez gości. Klikniecie w reklamę powoduje wyświetlenie większej liczby zdjęć , widoku z Google Street View oraz poszczególne opinie gości o hotelu.
  • dokonywanie rezerwacji (dostępne również w wersji mobilnej) – ułatwienie polega na prezentowaniu danych kontaktowych, cen rezerwacji, udostępnieniu kierowania na stronę domową hotelu lub na portale rezerwacyjne.
  • dodatkowe działania promocyjne hotelu – wyświetlanie przez wyszukiwarkę Google w widocznym miejscu dodatkowych materiałów oraz grafik zachęcających potencjalnych klientów.

Metasearch w promocji obiektów hotelowych

Dzięki rozwiązaniom zastosowanym w usłudze metasearch klienci hotelu wybierają odpowiedni obiekt w najlepszej cenie. Najpopularniejszymi porównywarkami hoteli są obecnie: Trivago, Tripadvisor, Kayak, Wego, HotelsCombined, Google HPA.

Metasearch działa na dwóch poziomach:

  • na pierwszym poziomie porównuje ceny noclegów w różnych hotelach w tej samej miejscowości;
  • na drugim poziomie porównuje ceny tego samego hotelu w różnych kanałach umożliwiających dokonanie rezerwacji (strona domowa hotelu, Booking.com. itp.)

Remarketing w reklamie hotelu

Marketing dla hoteli powinien obejmować usługę remarketingu. Polega ona na kierowaniu reklam do osób, które już raz oglądały ofertę naszego hotelu, lub nawet były w nim gościem. Na podstawie zachowań klienta na stronie, system wyświetla potencjalnemu klientowi reklamę dopasowaną do jego zainteresowań. Remarketing – szczególnie dynamiczny – pozwala na szybszą konfigurację kampanii reklamowych, wyzwala większy ruch na stronie dzięki wyświetlaniu potencjalnym gościom tych ofert pobytowych , które wcześniej były przeglądane na stronie internetowej.

Reklama na YouTube

Youtube to stosunkowo tanie narzędzie do budowania szerokiej świadomości marki – tak hotelu, jak każdej innej. Wystarczy skojarzyć nasz materiał reklamowy z odpowiednimi zainteresowaniami czy oglądanymi filmami. Dotrzemy tym samym do osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane pobytem w naszym hotelu – wakacyjnie czy służbowo.

Facebook

Wykorzystywany najczęściej w działaniach wizerunkowych – fanpage jest obecnie pozycją obowiązkową dla hotelu. Reklama na Facebooku jest również efektywna, ale tylko  w powiązaniu z innymi działaniami firmy – fanpage powinien być żywy, odpowiedzi na posty systematyczne, nowe posty promujące oferty hotelowe zamieszczane z odpowiednią częstotliwością. „Martwy” fanpage, ze starymi wpisami sprzed kilku lat raczej odstraszy niż zachęci potencjalnych gości hotelowych.

Podsumowanie

Wymienione narzędzia i kanały są podstawowymi w kontekście promowania hotelu. Oczywiście istnieje jeszcze więcej metod, jak chociażby bezpośredni kontakt z firmami wysyłającymi w Polskę sporą ilość przedstawicieli handlowych czy współpraca z influencerami i fotografami, którzy opisują swoje podróżnicze podboje! Niegłupim pomysłem jest również współpraca hotelu ze wspomnianymi metawyszukiwarkami, jak np. booking.com we wspólnym budowaniu contentu.

Do promocji hotelu i generalnie firm w branży HoReCa warto również korzystać z darmowych narzędzi oferowanych przez Google – poczytasz o nich w naszym darmowym poradniku. 

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

2 comments

  1. Kamil

    Usługa Google Hotel Ads jest narzędziem zintegrowanym z przeglądarką Google – wyszukiwarką 😉

    • Maciej Popiołek

      Maciej Popiołek

      Słusznie! Poprawione 🙂

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies