Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Jeden komentarz

Jak tworzyć skuteczne teksty reklamowe?

Jak tworzyć skuteczne teksty reklamowe? - zdjęcie nr 1

Jak tworzyć skuteczne teksty reklamowe? - zdjęcie nr 2

Każdy typ tekstów ma swoje funkcje – poezja pobudza zmysł estetyczny, reportaż zdaje relacje z dalekiego lub bliskiego świata, a tekst reklamowy powinien sprzedawać. Sprytny, merytoryczny i nastawiony na potrzeby klienta zbiór zdań jest sercem skutecznego content marketingu i wstępem do nawiązania relacji z marką czy produktem. Jak tworzyć teksty reklamowe, które działają?

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Swój tekst sprzedażowy można ubarwić “kryptocytatami”, humorem, zwrotami bezpośrednimi i kawałkami, które łapią za gardło i portfel, wywołując u potencjalnego odbiorcy silne emocje. Wciąż jednak nie będzie on skuteczny, jeśli copywriter nie będzie trzymał się podstawowych zasad, które pozwalają zaistnieć treści w świadomości zmęczonego i przebodźcowanego informacjami internauty. Podstawą jest stosowanie się do zasad SEO, które sprzyjają pozycjonowaniu strony, dając jej możliwość bycia odnalezioną w bezkresie treści, oraz odpowiedni układ tekstu, zwracający uwagę odbiorcy, który poświęca zaledwie kilkanaście sekund na szybki scroll.

Teksty reklamowe i ich układ

Według szkolnych zasad i dziennikarstwa sprzed wielu dekad tekst powinien mieć wstęp, rozwinięcie oraz zakończenie. Jednak to, co sprawdzało się w spokojnych czasach, gdy rano leniwie sięgało się po mleko i gazetę, aby spędzić kilka kwadransów, będąc zatopionym w lekturze, zupełnie nie wypali w gorących latach podgrzanych treści, kiedy zwraca się głównie uwagę na chwytliwy tytuł i lead oraz podkreślone lub pogrubione fragmenty tekstu. Najważniejsze informacje nie powinny być ukryte w podsumowaniu, ale wystawione na front, aby reklama internetowa mogła działać od pierwszych chwil. Odbiorca nie ma czasu na zabawy w detektywa, tylko już w początkowych zdaniach leadu albo w tytule chciałby, aby jego uwaga została przyciągnięta i mógł już po chwili się dowiedzieć, dlaczego dany produkt, marka czy wydarzenie uczynią jego życie odrobinę lepszym.

Kolejna kwestią, którą powinieneś mieć z tyłu głowy, pisząc swój tekst reklamowy, jest odpowiedni podział treści. Nic tak nie zniechęca jak blok tekstu oraz brak śródtytułów. Dobrze stosować zasadę siedmiu wersów, po których obowiązkowo powinna pojawić się pauza albo grafika.

Content marketing, w którym tekst odgrywa olbrzymią rolę, stosuje się zwykle do dwóch zbliżonych do siebie systemów, wpływających na odpowiednie rozplanowanie treści reklamowej oraz późniejsze zainteresowanie klienta. Te systemy to:

AIDA

A — Attention (przyciągnięcie uwagi)
I — Interest (wzbudzenie zainteresowania)
D — Desire (wywołanie pożądanie)
A — Action (przekonanie do działania)

4P

Picture (stwórz obraz produktu)
Promise (obiecaj korzyści)
Prove (udowodnij je)
Push (skłoń klienta do wykonania działania)

Tekstów reklamowych tak naprawdę się nie pisze, ale je tworzy niczym skuteczne maszyny, które działają według klucza AIDA i 4P, co zapewnia odpowiednie wzbudzenie zainteresowania wśród klientów i nakłonienie ich do wykonania określonej akcji, która jest równoznaczna z zakupem czy zdecydowaniem się na reklamowaną usługę.

Nastawienie na klienta – podstawa to wywołanie emocji oraz wskazanie korzyści

Marketing online nie wygląda już tak, jak kiedyś, gdy tworzyło się schematyczne teksty nasycone frazami kluczowymi, aby oszukać algorytmy google. Aktualnie nie zapewnia się także w każdym zdaniu o jakości produktu, bez podania realnych korzyści, które się z nim wiążą. Klienci stali się odrobinę “reklamoodporni”, dlatego takie zaklęcia jak “wysokiej jakości”, “wykonany z najlepszego materiału”, “kiełbasy to nasza pasja” nie mają już dla nich większej wartości. W nowoczesnym content marketingu trzeba nawiązać z klientem relację, która opiera się nie na suchym opisie czy bazarowych zapewnieniach o mistrzostwie proponowanego produktu, ale wskazaniu korzyści i nakreśleniu potencjalnych scenariuszy tożsamościowych i estetycznych, wiążących się z danym produktem. Stąd tak skuteczne są różne formy wizualizowania korzyści, zwroty bezpośrednie i sięganie po humorystyczne rozwiązania.

W ludzkiej pamięci zostaje głównie to, co ma związek z emocjami, dlatego tak ważne jest odwoływanie się do nich w swoich tekstach reklamowych. Warto w pewnym sensie zapomnieć na chwilę o opisywanym produkcie i skupić się na potrzebach klienta, zastanawiając się nad tym, co go wzrusza, śmieszy, smuci, czego się boi. Zapewniając odbiorcy odpowiednią porcję emocji oraz rozrywki, dużo łatwiej przekonać go do podjęcia konsumenckich decyzji.

Określenie grupy odbiorców

Styl tekstu także ma swoje znaczenie i powinien mieć związek z grupą odbiorców, do której kierowany jest skuteczny tekst reklamowy. Młodsi ludzie wolą zwroty bezpośrednie i luźniejszy język (aktualny marketing na Facebooku czasem doskonale podszywa się pod slang młodzieżowy czy postironiczny styl pisania), starsi wolą spokojne zapewnienia i traktowanie ich poważnie. Mężczyźni lubią konkret i techniczne wzmianki (np. w reklamach samochodów bardziej zwracają uwagę na podpis pod zdjęciem niż samo zdjęcie), na kobiety bardziej działa barwny styl i zwracanie uwagi na estetykę czy design produktów (nie twierdzę, że jest to wprost cecha płci, a jedynie stereotyp wynikający z wyborów konsumenckich – kobiety częściej kupują produkty z branży beauty czy szerzej FMCG, a tam mocno kupuje się oczami – gdyby to faceci częściej dokonywali np. zakupów spożywczych, wówczas prawdopodobnie to do nich przylgnęłaby dana cecha). Nie wykluczone zresztą, że niedługo i ten wskaźnik ulegnie zrównoważeniu.

Jako copywriter należy wizualizować sobie swojego odbiorcę i pisać bezpośrednio dla niego – ten sposób pozwoli na stworzenie silnej więzi, która dzięki doborowi odpowiednich słów i określeń pozwoli na rozpoczęcie rozmowy na odległość. Autor tekstów reklamowych podsuwa pomysły i rozwiązania, a klient rozważa wszystkie za i przeciw.

Teksty reklam powinny być także pozbawione półprawd i zwyczajnych kłamstw – jeśli dany produkt nie oferuje pewnych opcji, nie powinno się o nich wspominać. Tego rodzaju marketingowe konfabulacje szybko wyjdą na jaw i nie przysporzą fanów danej marce.

Podsumowanie

Odpowiednie teksty reklamowe zgodne z zasadami SEO, systemami AIDA i 4P, które wywołują emocje, są merytoryczne, napisane bez błędów, mają bardzo pozytywny wpływ na działanie Twojej strony. Po pierwsze zainteresują Twoich klientów, podsuną im gotowe rozwiązania oraz wskażą korzyści produktu, ale także podniosą ranking Twojej strony, co zapewni większą ilość odwiedzających z tytułu organicznych wyszukiwań. Jeśli myślisz poważnie o dotarciu do klientów i przekonaniu ich o wartości swoich produktów czy usług, warto zainwestować w wysokiej klasy teksty reklamowe, które będą skuteczną maszyną sprzedażową, a przy okazji małym dziełem sztuki.

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany