Ile trwa SEO i dlaczego długo?

author
ile trwa seo

Ile trwa SEO? Sprint czy maraton?

Wspólnym marzeniem – pozycjonerów i klientów korzystających z usługi pozycjonowania – jest SEO błyskawiczne. Rezultat w postaci obecności w top 10 pojawiający się w ciągu miesiąca od podpisania umowy, na dodatek trwały i “nie za miliony monet” – czyż to nie brzmi pięknie? I czy to jest w ogóle realne? Zdaje się, że odpowiedź na pytanie ile trwa seo będzie bardzo przydatna! 

Początek pozycjonowania

Prawdopodobnie każdy opiekun klienta na świecie zajmujący się obsługą usługi SEO usłyszał pytanie „minął miesiąc od zawarcia umowy więc dlaczego jeszcze nie ma efektów?”. Faktycznie, trudno jest spodziewać się efektów pozycjonowania w ciągu miesiąca od zawarcia umowy. Wiąże się to ze specyfiką tej usługi, która jest rozłożona w czasie na kilka etapów. W tym wpisie chcemy przybliżyć część z nich, pokazując na osi czasu ich kolejność i odstępy pomiędzy poszczególnymi kamieniami milowymi. Nie jest to wierna rekonstrukcja krok po kroku, raczej pewien zarys (zwłaszcza, że każda przypadek strony internetowej jest traktowany indywidualnie) . W omawianym przypadku uznajemy, że od razu po podpisaniu umowy specjalista SEO otrzymał dostępy do strony internetowej i były one wystarczające tj. pozycjoner nie musiał prosić o dodatkowe uprawnienia lub zwracać się do klienta z prośbą o wdrożenie przez niego części zmian (bo dostępy, którymi dysponował, nie pozwalały na to).

Etap 1:  Audyt strony i profilu linków – czas jego trwania uzależniony jest w dużej mierze od wielkości strony i ilości linków, które zdążyła już uzbierać dana strona. Do wykonania obu audytów przydatne są dostępy do strony internetowej. Audyty są podstawą do dalszych działań i opracowania strategii pozycjonowania dla danej umowy. Wykryte w ich trakcie problemy z budową strony lub/i karami od Google negatywnie wpływają na tempo procesu pozycjonowania.

Etap 2: Optymalizacja strony internetowej – czyli wprowadzenie w życie zaleceń z audytu. To najprościej rzecz ujmując uczynienie strony bardziej przyjaznej dla robotów sieciowych Google. Ze względu na to, że część zmian optymalizacyjnych wymaga zmian widocznych dla użytkowina, z ich wprowadzeniem czekamy na akceptację klienta. Czas realizacji tego etapu zależy m.in. od zakresu prac, technologii wykonania strony, dostępów do strony internetowej, akceptacji zmian ze strony klienta itp.

Etap 3: Optymalizacja meta tagów – bardzo ważny element prac pozycjonera. Ten etap obejmuje przygotowanie i wdrożenie na stronę internetową nowych meta tagów.  Czas, jaki zajmuje ta optymalizacja, zależy m.in. od wielkości strony internetowej, jej budowy, ilości słów kluczowych, ewentualnej przebudowy witryny.

Etap 4: Nowe treści na stronę internetową – to także dość czasochłonny element optymalizacji pod kątem skutecznego pozycjonowania. Czas realizacji tego etapu wiąże się przede wszystkim z objętością tekstów (zdarza się nierzadko, że copywriterzy dla jednej umowy muszą przygotować kilkadziesiąt tekstów) i tempem pracy pisarzy, akceptacją przez klienta (im szybciej klient wyrazi aprobatę dla treści, tym szybciej można je dodawać na stronę), ilością ewentualnych poprawek w tekstach, dostępami do strony internetowej itp.

Etap 5: Indeksowanie zmian  na stronie internetowej przez roboty sieciowe – czasu wymaga tu nie sama czynność zgłoszenia zmian za pomocą panelu Google Search Console, ale reakcja robotów sieciowych Google. Choć zdarzały się przypadki, że zmiana wprowadzona wcześnie rano przekładała się na wzrost pozycji przy wieczornym badaniu lub następnego dnia widoczny był już skok pozycji, to należy traktować to raczej jako spektakularne i wyjątkowo korzystne wyjątki od reguły. Zdarza się, że roboty sieciowe Google dopiero po kilku tygodniach indeksują zmiany i wtedy można zaobserwować wzrosty pozycji.

Etap 6: Linkowanie – linki wykorzystywane przez pozycjonerów pochodzą z różnych źródeł (celowa dywersyfikacja mająca na celu zwiększenie skuteczności tego procesu). Linkowanie nie ma charakteru jednorazowej operacji – “zasypania strony linkami raz a dobrze”. Linkowanie odbywa się w odstępach czasu, który jest potrzebny by roboty sieciowe zaindeksowały zmiany z tym związane.

Podsumowanie

Po zakończeniu tych prac nie można ogłosić zakończenia procesu pozycjonowania. W zależności od tego czy słowa kluczowe zapisane w umowie doczekały się wzrostów pozycji, dokonuje się zmian w planie pozycjonowania, skupia się swoją uwagę na wybranych słowach kluczowych i dla nich w zależności od decyzji pozycjonera ordynuje się terapię składającą się ze zmian w optymalizacji, dodatkowych treści, nowych meta tagów czy dalszego linkowania.

Normalną rzeczą są też zmiany w obrębie strony internetowej (przebudowa, zupełnie nowa strona) czy zmiany w zestawie słów kluczowych do pozycjonowania. To także wpływa na proces pozycjonowania i może wydłużyć drogę do top 10.

Należy pamiętać o tym, że to roboty sieciowe decydują o tempie indeksowania zmian i pozycjoner nie ma narzędzi, które bezwzględnie zmuszą je do posłuszeństwa. To jest też autonomiczna decyzja Google którą podstronę (lub stronę główną) wyświetli w odpowiedzi na dane zapytanie wpisane w wyszukiwarkę.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Recenzja SEO Playbook

Recenzja SEO Playbook

SEO Playbook - co Ci przyniesie? Wybieram się na wakacje do Meksyku. Popularność „Domu z papieru” i „Narcos” na Netflixie ...
CZYTAJ WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies