Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?

author
ile trwa pozycjonowanie

Ile trwa pozycjonowanie?

Na początek zdradzimy pewien mały sekret. Pytanie „ile trwa pozycjonowanie?” dla pozycjonera brzmi jak odpowiednik „Daleko jeszcze?” ze Shreka. Wiemy, że jest to bardzo interesujące pytanie, ale… koniec SEO-wych żarcików. Zaraz wyjaśnimy od czego zależy okres oczekiwania na wyniki w przypadku pozycjonowania strony lub sklepu internetowego. Na wstępie warto też zauważyć, że nie ma żadnego sztywnego przelicznika wskazującego, że spełnianie jakichś kryteriów opisanych przez nas skraca czas pozycjonowania np. o X dni, tygodni lub miesięcy. Brak jednoznacznej odpowiedzi oznacza, że na pytanie o szacowany czas oczekiwania na rezultaty prac specjalisty SEO można spodziewać się orientacyjnej odpowiedzi dopiero po indywidualnie wykonanym audycie strony internetowej. Będzie to jednak tylko szacunek, oparty na prognozach i doświadczeniu. Pozycjonowanie nie jest nauką ścisłą i dlatego czas oczekiwania na rezultaty potrafi zaskoczyć – zdarzają się też zaskakująco szybkie awanse do top 10, szybsze niż szacunki pozycjonera.

Ile trwa pozycjonowanie – ważne czynniki

1. Historia strony internetowej
Witryna o bezproblemowej historii będzie pozycjonować się szybciej niż ta ukarana filtrem – karą od Google. Roboty sieciowe najlepiej indeksują i postrzegają witryny o długiej i bezproblemowej historii.

2. Jakość strony internetowej
Im lepiej strona internetowa jest przygotowana do współpracy z wyszukiwarką Google i bardziej odpowiada kryteriom z wskazówek dla webmasterów z Google Search Console, tym krótszy może być czas oczekiwania na rezultaty prac pozycjonera. Strona internetowa bez duplikatów, niebędąca witryną typu one page, z przyjaznymi adresami URL podstron, dostępna dla robotów sieciowych, mobilna, nasycona unikalnymi treściami itp. będzie się łatwiej pozycjonować niż ta, która „traci” czas na przygotowanie niezbędnych poprawek i wdrożenie ich.

3. Profil linków
Praca pozycjonera najczęściej utożsamiana jest z dodawaniem linków, i to na zasadzie „im więcej tym lepiej”. W rzeczywistości pozycjoner dokonuje audytu strony internetowej i jej linków, określa jak się on prezentuje na tle konkurencji, która znajduje się w czołówce wyszukiwarki, ocenia które linki są wartościowe i mogą zostać, a jakich dla bezpieczeństwa strony warto się pozbyć. Planuje też prace rozłożone w czasie – linkowanie nie może być procesem szybkim, jednorazowym itp. Profil linków i konieczność jego przemodelowania w dużej mierze wpływają na proces pozycjonowania i oczekiwanie na rezultaty.

4. Witryna dziewicza czy po agencji?
Jeśli klient przechodzi z agencji do agencji, to powinien brać pod uwagę, że poprzednia firma świadcząca usługę pozycjonowania może usunąć optymalizację lub linkowanie (lub oba te elementy). Oznacza to np. konieczność budowy profilu linków od nowa – czasem nawet od podstaw. Nie oznacza to oczywiście, że należy być przywiązanym do współpracy z jedną agencją niczym chłop pańszczyźniany do roli. Warto mieć jednak świadomość, że takie przejścia mogą zaowocować przejściowymi spadkami, a nowa agencja może finalnie osiągnąć lepsze wyniki niż poprzednicy. Strona, która nigdy nie była pozycjonowana, wolna jest jednocześnie od wypracowanych już rezultatów, ale też od wspomnianych powyżej zawirowań.

5. Konkurencyjność fraz
Warto mieć świadomość, że bardzo konkurencyjne frazy, na dodatek ogólne lub powiązane z największymi miastami w Polsce, przynależące do bardzo popularnych branż, oznaczają długie oczekiwanie na rezultaty. Frazy powyżej 1 mln wyników w Google.pl to często ok. rok oczekiwania. Dlatego właściwym rozwiązaniem jest pojawienie się w obrębie umowy fraz o zróżnicowanej konkurencyjności i związanych z tym oczekiwaniem na rezultaty. W efekcie mamy zapewnioną szybciej widoczność w wyszukiwarce, na początku dzięki frazom o mniejszej konkurencyjności (co nie oznacza, że brakuje im potencjału promocyjnego).

6. Dopasowanie strony do zmian w algorytmie Google
Algorytm Google podlega regularnym zmianom, strony internetowe (i osoby zajmujące się nimi) mają do wyboru „przystosuj się albo giń”. Doskonale widać to na przykładzie tegorocznej zmiany w algorytmie, związanej z tzw. lokalnym SEO. Strony internetowe, którym brakuje informacji o adresie, stanęły na straconej pozycji i doświadczyły wtedy spadków pozycji.

Chcesz wiedzieć więcej o pozycjonowaniu stron? Zarejestruj się na nasz darmowy kurs e-mail – 40 lekcji SEO. Codziennie otrzymasz jedną lekcję związaną z tematyką SEO, podaną w sposób lekki i przyjemny. 🙂

Sprawdź też 10 rzeczy, które musisz wiedzieć o pozycjonowaniu! 

darmowa wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

3 comments

  1. Radek Skowron

    Jak przygotować tekst z clickbaitowym tytułem i na wstępie zaznaczyć, że nie zna się odpowiedzi. Niestety nie zgadzam się z Tobą, że czas wypozycjonowania strony nie jest możliwy do wytypowania. W wielu przypadkach jak najbardziej jest – jeżeli poznasz strukturę strony, jej zasoby i ewentualne braki – jesteś w stanie przewidzieć ile trzeba będzie czekać na efekty, zakładając, że wiesz jak optymalizuje się strony i buduje ruch. Gdyby nie fakt, że obowiązuje mnie tajemnica handlowa, mógłbym sypać przykładami z rękawa odnośnie łatwego do przewidzenia czasu pozycjonowania konkretnych stron.

    • Maciej Popiołek

      Maciej Popiołek

      Dzięki za opinię – poniekąd Asia miała to na myśli pisząc „Brak jednoznacznej odpowiedzi oznacza, że na pytanie o szacowany czas oczekiwania na rezultaty prac specjalisty SEO można spodziewać się orientacyjnej odpowiedzi dopiero po indywidualnie wykonanym audycie strony internetowej.” Kluczowe jednak jest to, że nie pracujemy w kontrolowanym przez siebie środowisku (co pokazała ostatnia aktualizacja), a i konkurenci nie śpią. To wszystko sprawia, że o precyzyjne określenie terminu – po prostu trudno.

  2. Sitemeans

    Bardzo pomocne w pozycjonowanie stron jest też odpowiedni monitoring który zapewni nam jasne pozycję w wyszukiwaniach Google oraz pokaże elementy do poprawy na naszej stronie.

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies