Jak efektywnie wykorzystać Sieć reklamową Google

Sieć reklamowa Google (GDN), to największa na świecie sieć witryn online, zrzeszająca ponad dwa miliony witryn, filmów oraz aplikacji, w których można wyświetlać reklamy AdWords. W jej skład wchodzą m.in. Google Finance, Gmail, Blogger i YouTube. Sieć reklamowa – za pomocą różnych formatów reklam – dociera już do ponad 90% internautów na całym świecie. Dzięki ogromnym możliwościom GDN, reklamodawca może bez problemu dotrzeć zarówno do osób przeglądających swoje ulubione witryny, oglądających filmy wideo, czy też sprawdzających skrzynkę pocztową Gmail (zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopach).

Sieć reklamowa, tak samo jak sieć wyszukiwania, ma za zadanie przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Różnica polega jednak na tym, że sieć reklamowa powinna działać na wcześniejszym etapie zakupu. Sieć wyszukiwania, to odpowiedź Google na konkretne zapytania użytkowników, którzy wyrażają zainteresowanie danym produktem. Sieć reklamowa natomiast ma pomóc wzbudzić to zainteresowanie, głównie poprzez budowanie świadomości.

Reklamy w sieci reklamowej Google mogą trafić do szerokiego grona odbiorców (wyselekcjonowanych m.in. pod kątem demografii, zainteresowań, czy stron, które odwiedzają). Ich zadaniem jest poinformowanie internautów o danych produktach/usługach oraz wzbudzenie zainteresowania. Zainteresowanie to w przyszłości może przerodzić się w aktywne wyszukiwanie produktów/usług (i tutaj właśnie sprawdzi się sieć wyszukiwania).


PRZYKŁAD:

Sieć wyszukiwania AdWords dociera do użytkowników, którzy szukają już określonych produktów lub usług, np. farb olejnych. Sieć reklamowa pozwala przyciągnąć uwagę klientów na wcześniejszym etapie zakupu. Jeśli masz np. sklep z artykułami plastycznymi, możesz zainteresować swoją reklamą osobę czytającą opinie o najlepszych markach farb zmywalnych, zanim wsiądzie ona do samochodu i uda się na zakupy.

Aby kampania w sieci reklamowej przyniosła realne efekty, należy ją odpowiednio ustawić oraz zoptymalizować:

1. Wybrać właściwy cel marketingowy, który pomoże uzyskać możliwie najlepsze efekty oraz pozwoli wybrać konkretne funkcje kampanii dopasowane do tego, co jest zamiarem reklamodawcy:

2. Po ustaleniu celu marketingowego, należy określić najlepszy dla kampanii model rozliczeń. Ustawienie odpowiedniej ceny za reklamy pozwala najlepiej wykorzystać możliwości kampanii. W przypadku sieci reklamowej mamy do wyboru następujące opcje:

2.1. CPC – cost per click – opłata za każde kliknięcie w reklamę, która najlepiej sprawdza się w przypadku kampanii mającej za zadanie przyciągnięcie użytkownika do witryny klienta,
2.2. eCPC – effective cost per click – ulepszony koszt kliknięcia, który działa tak samo, jak CPC, a do tego pozwala podnieść stawkę za kliknięcie nawet o 20% jeżeli istnieje szansa doprowadzenia do sprzedaży lub konwersji na stronie www,
2.3. CPA – cost per action – opłata za pozyskanie/akcję, która doskonale sprawdza się w kampaniach mających na celu zwiększenie sprzedaży lub innych form konwersji,
2.4. CPM – cost per mille – opłata za tysiąc wyświetleń – tutaj opłata pobierana jest nie za interakcję z reklamą, ale za jej wyświetlenie. Taka forma rozliczeń najlepiej sprawdza się w kampaniach, których celem jest przede wszystkim budowanie świadomości internautów poprzez jak największą liczbę wyświetleń reklamy,
2.5. CPV – cost per view – opłata za obejrzenie, domyślna forma opłaty za reklamy wideo TrueView. Opłata pobierana jest za wyświetlenie filmu wideo lub inne interakcje z nim (np. kliknięcie z baner towarzyszący).

3. W celu zaprezentowania reklam odpowiedniej grupie docelowej, należy wybrać właściwe metody kierowania reklam. Różne metody kierowania można łączyć ze sobą tak, aby dotrzeć do odpowiedniej grupy odbiorców. Reklamy kierować można na:
3.1. słowa kluczowe w sieci reklamowej – reklamy będą wyświetlane w witrynach związanych z wybranymi słowami kluczowymi,
3.2. zainteresowania – reklamy skierowane będą do osób które wg Google (na podstawie historii przeglądania stron) interesują się daną tematyką, np. sportem, majsterkowaniem, modą,
3.3. tematy – reklamy wyświetlać będą się na stronach tematycznych, dotyczących np. finansów, literatury, podróży,
3.4. miejsca docelowe – reklamy będą wyświetlane na konkretnych, wybranych witrynach (o ile te zrzeszone są w sieci reklamowej Google),
3.5. demografię – reklamy będą wyświetlane osobom określonej płci, w określonym wieku oraz o określonym stanie rodzinnym, np. kobietom w wieku 18-24, które nie mają dzieci.

Tym właśnie sposobem, po połączeniu odpowiednich metod kierowania można kierować reklamy niestandardowo, np. na mężczyzn w wieku 25-54, którzy interesują się piłką nożną i odwiedzają konkretne witryny sportowe. Mimo iż zmniejsza to zasięg kampanii, pozwala na bardziej precyzyjne dotarcie do internautów, którzy faktycznie mogą być zainteresowani prezentowaną ofertą. Zdecydowanie lepiej zebrać mniejszy ruch wyższej jakości, aniżeli „strzelać reklamami na oślep”.

Do wybrania najlepszych metod kierowania reklam GDN doskonale służy planer kampanii w sieci reklamowej:

Po wpisaniu adresu URL witryny, którą chcemy reklamować, planer kampanii prezentuje propozycje kierowania reklam, a także podaje informacje dotyczące historycznego CPC oraz średniej ilości wyświetleń na tydzień:

4. Wybierając odpowiednie kierowanie reklam, należy także pamiętać o dodaniu wykluczeń. Jeżeli reklamy nie mają wyświetlać się na dane słowa kluczowe, tematy, czy na konkretnych stronach docelowych warto je zatem wykluczyć, aby nie generować zbędnych kosztów. Warto też pamiętać o wykluczeniu odpowiedniej kategorii witryn, np. tych, które traktują o zbrodniach.

5. Należy utworzyć atrakcyjne oraz skuteczne reklamy displayowe, które będą wyróżniać się spośród wszystkich innych i przyciągać uwagę internautów w sieci.
Aby efektywnie wykorzystać możliwości reklam displayowych, należy przede wszystkim:

5.1. Umieścić w reklamie (na banerze lub filmie) wyraźne wezwanie do działania, tzw. call to action. Ma ono jasno i wyraźnie dać znać internautom co mają zrobić po obejrzeniu reklamy, gdzie mają kliknąć i co ich czeka po kliknięciu:

5.2. Przygotować reklamy graficzne we wszystkich możliwych formatach, aby móc wyświetlać reklamy na wszystkich stronach partnerskich Google:

5.3. Zrównoważyć treść reklamy – w zależności od rozmiaru banera reklamowego należy odpowiednio rozłożyć tekst oraz grafiki,
5.4. Wypróbować różne pomysły na reklamę – przygotować 2-3 różne (pod kątem grafiki oraz tekstów) reklamy i testować, które z nich są skuteczniejsze i lepiej spełniają założony cel marketingowy:

5.5. Kierować użytkowników na odpowiednią stronę docelową – po kliknięciu w reklamę, internauta powinien zostać przekierowany do strony, która najlepiej odpowiada treści reklamy. Jeżeli zatem Twój baner przedstawia złote kolczyki, użytkownik po kliknięciu w niego, powinien przejść na podstronę prezentującą właśnie złote kolczyki,
np. www.przykladowy-sklep-z-bizuteria.pl/zlote-kolczyki
a nie na stronę główną, skąd dopiero należy wybrać odpowiednią kategorię produktów,
np. www.przykladowy-sklep-z-bizuteria.pl

5.6. Dostosować stronę www do urządzeń mobilnych oraz reklamować się na urządzeniach mobilnych!

Tym właśnie sposobem – po zastosowaniu odpowiednich ustawień – mamy możliwość trafić do odpowiedniej grupy odbiorców i zainteresować ich naszym produktem/usługą. Sieć reklamowa daje bowiem ogromne możliwości promocji witryn/aplikacji. Należy jednak pamiętać, że to właśnie odpowiednie przygotowanie kampanii oraz właściwa ich optymalizacja pozwalają na najbardziej efektywne wykorzystanie sieci reklamowej Google.

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2017 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Regulamin szkolenia | Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies