Czym różni się darmowy audyt seo od audytu za 1000 lub 2000 złotych?

author
darmowy audyt seo

Darmowy audyt SEO – czym różni się od audytów strony internetowej za 1000 lub 2000 złotych?

Dlaczego proponujecie audyt strony lub sklepu internetowego, który TYLE kosztuje, skoro Wasza konkurencja zrobi mi go „bezpłatnie i niezobowiązująco”? To pytanie, choć nie jest przesadnie częste, nie należy też do rzadkości. Warto więc wyjaśnić czym się różni darmowy audyt SEO od takiego odpłatnego i dlaczego te płatne nie mają jednej ceny.

Automatyzacja nie zawsze oznacza postęp

Darmowe audyty, by mogły być za 0 zł, muszą w jak najmniejszym stopniu angażować czas, energię i uwagę osoby, która je wykonuje. W praktyce oznacza to skorzystanie z generatora, do którego wystarczy wprowadzić adres audytowanej witryny, a reszta „dzieje się sama”. Uzyskany w ten sposób gotowy dokument wystarczy wysłać do osoby zainteresowanej otrzymaniem takiego przeglądu. Szybko, bezproblemowo i dzięki temu to może być darmowa usługa. Gdzie zatem tkwi haczyk?

Darmowy audyt SEO – wady

Takie audyty są mocno zestandaryzowane, bo są wykonywane automatycznie. Nie biorą pod uwagę specyfiki danej witryny – np. może pojawić się zarzut, że strona jest zbyt „ciężka”, bo zawiera za dużo grafik w odniesieniu do witryny, która prezentuje portfolio architekta czy projektanta wnętrz. Nie odwołują się też np. do technologii, w której została wykonana i wynikających z tego ograniczeń itp. Ponieważ wykonaniem takiego przeglądu zajmuje się często pracownik odpowiedzialny za pozyskanie klienta, to wkład specjalisty SEO w taki audyt zaczyna i kończy się na etapie projektowania takiego automatycznego audytora.
Właściwym i bardziej uczciwym byłoby w przypadku takich automatycznych audytów mówienie o tym, że wykonują one przede wszystkim przegląd strony głównej, a nie całej witryny. Widać to choćby na podstawie oceny meta tagów, która odnosi się do strony startowej.
Takie automatyczne audyty potrafią zawierać też informacje niemające związku z SEO. Jeśli w audycie SEO można znaleźć informację, że wadą naszej strony jest brak linków do mediów społecznościowych (obecność w mediach społecznościowych to element strategii kształtowania wizerunku firmy, a nie SEO) lub ostrą krytykę braku certyfikatu SSL w przypadku prostej strony usługowej, to taki raport nie jest szczególnie wiarygodny (certyfikat SSL ma aktualnie znaczenie w kontekście sklepów internetowych i tam jest rzeczą wprost obowiązkową).
W efekcie taki darmowy raport warto potraktować jako „gratis” do zakupów – to całkiem miłe, że go otrzymaliśmy, ale nie ma co spodziewać się cudów. W końcu z jakiegoś powodu darmowy audyt SEO jest darmowy.

To co mi daje taki odpłatny audyt?

Na wstępie warto zauważyć, że część opisująca odpłatny audyt odwołuje się do praktyki w Verseo i jako taka nie może być traktowana jako uniwersalna dla wszystkich agencji interaktywnych.
Odpłatne audyty wykonuje doświadczony specjalista SEO. Wykonuje je „ręcznie”, korzystając tylko z narzędzi analizujących np. profil linków czy dostosowanie do urządzeń mobilnych, a nie sięgając po generator dostarczający na tacy wyniki. W audycie przedstawia zagadnienia odpowiadające specyfice danej witryny i w odniesieniu do niej wyciąga wnioski oraz rekomenduje odpowiednie działania. Chcąc lepiej poznać witrynę może poprosić o dostęp do Google Search Console, Google Analytics, CMS-a lub FTP. Nie boi się pochwalić prawidłowo funkcjonujących elementów strony. W takim ręcznie wykonywanym audycie znaleźć można też ocenę w jakim stopniu dany element wpływa na indeksowanie strony internetowej i czy jego zmiana jest niezbędna czy opcjonalna. Specjaliści SEO korzystają z płatnych wersji PRO narzędzi przeznaczonych do audytowania, które mają zdecydowanie większy zakres możliwości niż ich darmowe odpowiedniki. Dostarczane przez te narzędzia dane to cenny wkład w zawartość audytu.

Dlaczego ten audyt tyle kosztuje?

Bardzo ważnymi czynnikami wpływającymi na koszt audytu jest wielkość witryny (audyt sklepu internetowego będzie droższy niż strony usługowej, bo ta ostatnia jest zdecydowanie mniej rozbudowana), a także jak obszerny ma być dany przegląd. Elementami podnoszącym cenę audytu jest np. szczegółowa analiza profilu linków, analiza konkurencji, szczegółowa analiza słów kluczowych i związanej z tym widoczności. Siłą rzeczy najtańszy będzie audyt strony internetowej usługowej, skupiony przede wszystkim na niej samej, jej optymalizacji i możliwości indeksowania przez roboty sieciowe. Taki audyt jest w wielu wypadkach wystarczający i przekazuje potrzebne do poprawy wyników informacje.
Dobry audyt z pozycjonowania powinien zawierać m.in. informacje o kluczowych elementach optymalizacji (meta tagi, treści, duplikaty treści, grafika itp.), możliwości indeksowania witryny przez roboty sieciowe, mobilności witryny, profilu linków (chyba, że ustalono, iż audyt ma dotyczyć tylko witryny lub strona jest tak świeża, że nie uzyskała żadnych linków). Powinno się znaleźć w nim wyjaśnienie, co w praktyce oznacza osiągnięty przez tę konkretną witrynę wynik.

Konkretny zestaw czynności wykonywanych w trakcie audytu może różnić się w zależności od specyfiki danej strony internetowej.

Co daje audyt za 500-1000 zł?

Ten audyt skupiony jest przede wszystkim na samej witrynie i obejmuje m.in. takie aspekty jak:
– analiza meta tagów dla strony głównej i podstron istotnych dla procesu pozycjonowania,
– analiza pod kątem unikalności – brak duplikatów witryny, strony głównej, ewentualna poprawność przekierowania wersji z https,
– analiza treści na stronie – ich ilości, występowanie duplikatów itp.,
– analiza sekcji HEAD,
– analiza możliwości indeksowania witryny przez roboty sieciowe Google,
– ocena przystosowania witryny do urządzeń mobilnych,
– ocena szybkości wyświetlania się strony internetowej,
– analiza budowy strony (przyjazne adresy podstron, ilość podstron itp.),
– standardowa analiza profilu linków.

Co daje audyt za 1000-2000 zł?

To bardziej rozbudowana wersja audytu uwzględniająca to, co jest w wersji bazowej, a także uzupełniona o elementy takie jak:
– szczegółowa analiza linków,
– szczegółowa analiza konkurencji,
– szczegółowa analiza potencjału słów kluczowych,
– szczegółowa analiza widoczności witryny,
– wskazania co można zmienić w obrębie strony, by była lepiej przygotowana do procesu pozycjonowania,

W sytuacji, w której specjalista SEO dysponuje dostępami do strony lub/i dostępem do Google Search Console, w audycie mogą pojawić się dodatkowe informacje takie jak np.
– wskazanie najbardziej interesujących dla robotów sieciowych podstron, a więc w konsekwencji najważniejszych dla pozycjonowania,
– błędy indeksowania witryny przez Google,
– dane dotyczące ruchu w obrębie witryny,
– wskazówki odnośnie konieczności wykonania przekierowań niedziałających podstron.

Audyt to zazwyczaj pierwszy krok przed zleceniem pozycjonowania strony lub samodzielnym podejściem do tematu

Chcesz zlecić audyt? Napisz do nas!

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

3 comments

  1. Bartosz

    Bardzo dobry artykuł, darmowe genetory niestety psują klientom obraz tego czym jest samo seo.

  2. Verseo z całym szacunkiem;) copy do zmiany

    Sslka potrzebna jest obecnie do sklepów internetowych? I jak można zrozumieć małym stronom się nie przyda. Totalna bzdura. Od tego roku zdecydowanie zalecana jest dla każdego. W tekście aż sie roi od błędów.

    • Maciej Popiołek

      Maciej Popiołek

      Tak – w sklepach SSL jest konieczny bo wymaga go Google Shopping. Strony usługowe nie mają tak sztywnego wymogu – chociaż oczywiście lepiej to mieć i taka jest nasza rekomendacja. Nie zmienia to jednak faktu, że tego typu strona, bez adresu https, też może być wysoko w wynikach. Mam nadzieję, że wyjaśniliśmy te dwie kwestie. Jeżeli jeszcze coś wymaga naszego odniesienia – służymy. 🙂

Copyright © 2018 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies