Czym jest marketing?

author
czym jest marketing

Wszystkie firmy – niezależnie od branży – łączy jedno: wszystkie chcą osiągnąć konkretne cele biznesowe. Ich realizacja nie będzie możliwa bez podjęcia odpowiednich działań. Z pomocą przychodzi marketing. Czym jest? Jakie są jego rodzaje? Które formy są najbardziej skuteczne Wyjaśniamy zatem czym jest marketing. 🙂

Definicje marketingu – czym jest marketing?

Marketing to pojęcie, które definiowane jest na różne sposoby:

  • według Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu (AMA) to wszelkie działania służące tworzeniu, komunikowaniu oraz dostarczaniu produktów mających wartość dla klienta i partnerów;
  • Philip Kotler i Kevin Lane Keller definiują marketing jako działania polegające na rozpoznaniu i zaspokojeniu ludzkich potrzeb.
  • Istnieje jeszcze m.in. menadżerska definicja marketingu, według której prowadzenie konkretnych działań ma na celu zwiększenie sprzedaży pewnych dóbr.

Rodzaje marketingu

Marketing to bardzo szerokie pojęcie, dlatego można wyróżnić kilka jego rodzajów. Niektóre z nich są owocem współczesności – powstały na skutek upowszechnienia się Internetu.

Marketing internetowy

Marketing internetowy (e-marketing) to obecnie jeden z najpopularniejszych rodzajów. Są to wszelkie działania, które uwzględniają opracowanie strategii dla wprowadzenia produktu na rynek, jego promocję. W ten sposób można zwiększyć widoczność firmy w sieci, m.in. za pomocą strony internetowej.

Marketing personalny

Marketing personalny obejmuje działania przedsiębiorstwa, których celem jest zbudowanie i utrzymanie wizerunku firmy przyjaznej, atrakcyjnej i odpowiedzialnej za pracowników.

Marketing sensoryczny

Mianem marketingu sensorycznego określa się działania, które angażują wszystkie zmysły potencjalnych klientów. W ten sposób można wywołać u nich odpowiednie skojarzenia i reakcje przyczyniające się do zwiększenia świadomości marki.

Jedną z form marketingu sensorycznego jest marketing zapachowy. Polega na aromatyzowaniu pomieszczeń po to, aby stworzyć przyjemną atmosferę, np. w miejscu sprzedaży lub w punkcie obsługi klienta.

Marketing sportowy

Marketing sportowy to działania, których celem jest promowanie konkretnych produktów np. poprzez sponsoring sportu (np. drużyn sportowych, lig, sportowców).

Marketing szeptany

Pod tym pojęciem kryją się działania, za pośrednictwem których informacja marketingowa ma dotrzeć do potencjalnego klienta. Kanałem przekazu jest najczęściej bezpośrednia dyskusja.

Z marketingiem szeptanym wiąże się nieodłącznie tzw. buzz marketing. Oznacza wywoływanie dyskusji wśród konsumentów, która dotyczy przedmiotu akcji marketingowej.

Marketing mobilny

Marketing mobilny to działania, które wykorzystują wiele narzędzi np. reklamy SMS, ankiety SMS, MMS itp.

Wymienione formy marketingu to tak naprawdę czubek góry lodowej i w żaden sposób nie wyczerpują tematyki. Należy również pamiętać, że każdy z nich posiada jeszcze swoje odnogi i trudno znaleźć specjalistę, który dobrze odnajdywał się w kilku na raz. Dlatego dana forma marketingu, którą wybierzemy, powinna być ściśle związana z grupą odbiorców naszych produktów lub usług.

Marketing internetowy – „być albo nie być” współczesnych firm
Chociaż marketing niejedno ma imię, to właśnie marketing internetowy stanowi fundament prowadzonych działań. Jest jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi marketingu – z uwagi na fakt, iż właśnie w sieci można znaleźć wielu potencjalnych klientów.

Głównym celem marketingu internetowego jest zwiększenie widoczności przedsiębiorstwa w Internecie. Działania koncentrują się na budowaniu oraz utrwalaniu relacji marka – odbiorca. Jest to więź, w której rola potencjalnego klienta jest znacznie większa w porównaniu z klasycznym marketingiem. Tutaj klient przestaje być tylko biernym odbiorcą komunikatów. Może prowadzić dialog z marką i odpowiadać na konkretne działania marketingowe.

Jeśli chodzi o marketing internetowy, wymienić można wiele stosowanych technik i narzędzi. Najpopularniejsze to:

  • pozycjonowanie stron www,
  • reklamy Google Ads,
  • kampanie mailingowe,
  • content marketing,
  • marketing wirusowy,
  • remarketing,
  • video marketing,
  • social media marketing,
  • influnecer marketing.

Warto przy tym podkreślić, że działania w ramach marketingu internetowego należy prowadzić wielopłaszczyznowo. Tylko wtedy zwiększą szansę na uzyskania zadowalających efektów, które zbliżą do osiągnięcia założonych celów biznesowych.

Marketing to nie tylko sprzedaż…

Chociaż marketing kojarzy się z działaniami mającymi na celu sprzedaż, jego rola jest znacznie szersza. Obejmuje także między innymi: komunikację i znajomość rynku, analizę prowadzonych działań, przygotowanie i realizowanie konkretnych strategii.
Ograniczanie się wyłącznie do sprzedaży nie przyniesie długofalowych efektów. Tutaj potrzebna jest dokładnie przemyślana strategia, która obejmuje wiele różnorodnych działań prowadzonych z wykorzystaniem zróżnicowanych technik i narzędzi.

Od czego zależy skuteczność działań marketingowych?

Nie ma jednej uniwersalnej recepty, dzięki której prowadzone działania marketingowe byłyby w 100% skuteczne. Efektywność uzależniona jest od wielu czynników, wśród których istotną rolę odgrywają m.in.:

  • opracowana strategia,
  • wykorzystywane narzędzia,
  • kreacja,
  • dopasowanie do grupy docelowej,
  • wybór kanałów budujących relacje z odbiorcami.

Należy podkreślić, że działania marketingowe nie mogą być prowadzone intuicyjnie. W tym obszarze liczą się przede wszystkim liczby, dlatego koniecznością jest regularne mierzenie skuteczności prowadzonego marketingu. Warto zwrócić uwagę m.in. na takie aspekty jak:

  • zasięg,
  • reakcje,
  • długość oddziaływania,
  • jakość mediów,
  • sposób odbioru prowadzonej akcji.

Dość miarodajnym wskaźnikiem jest także zwrot z inwestycji (ROI). Pomaga oszacować stosunek zysków do poniesionych kosztów reklamy.

Marketing klasyczny czy internetowy?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ wiele zależy od specyfiki przedsiębiorstwa. Na korzyść marketingu internetowego przemawia na pewno znacznie szerszy zasięg oraz znacznie lepsze dopasowanie do potrzeb i oczekiwań konkretnego klienta (tzw. marketing spersonalizowany).

Jeżeli masz taką możliwość, połącz działania w ramach marketingu klasycznego i internetowego. Dzięki temu zwiększysz szansę na osiągnięcie założonego celu – zgodnego z opracowaną strategią.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies