Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Brak komentarzy

Content marketing krok po kroku

Content marketing krok po kroku - zdjęcie nr 1

Content marketing krok po kroku - zdjęcie nr 2

Content Marketing – co to jest?

Content marketing to marketing treści. Strategia content marketingowa opiera się na dostarczaniu różnego typu atrakcyjnej zawartości strony, która może zainteresować potencjalnego odbiorcę Twoich usług lub produktów. Content marketing jest strategią bardzo skuteczną z kilku powodów. Poznajmy je zatem bliżej.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Zalety content marketingu

Dywersyfikacja

Niewątpliwą zaletą content marketingu jest możliwość stworzenia treści/ materiałów, a następnie ich udostępnianie w wielu kanałach jednocześnie lub stopniowo. Tworząc treść na blogu – np. taką jak ta – wykorzystujesz ją nie tylko w tym miejscu – możesz ten tekst udostępnić np. na własnym kanale LinkedIn czy na Facebooku i zaangażować swoją społeczność lub nowe osoby. Tego typu treść może być również miejscem, do którego kierujesz ruch z reklam – np. w sieci reklamowej Google. Wszystko zależy od tego, jaki content przygotujesz.

Dobrym przykładem są np. materiały wideo, które cieszą się obecnie ogromną popularnością w sieciach społecznościowych. Tego rodzaju format zatrzymuje odbiorcę dłużej na stronie, jak również mocniej angażuje i lepiej rezonuje w świadomości.

Zerknij np. na ten film o uczeniu maszynowym.

Myślą przewodnią dla stworzenia tego wideo było zaznajomienie naszych klientów z pojęciem uczenia maszynowego. Chcieliśmy możliwie szybko wytłumaczyć im, na czym polega i dlaczego to dobry pomysł w odniesieniu do prowadzenia kampanii Google Ads.

To, co zrobiliśmy w pierwszej kolejności z myślą o naszych klientach, wykorzystaliśmy jako materiał autopromocyjny, udostępniając go na naszym kanale Youtube, który jest drugą po Google najczęściej odwiedzaną wyszukiwarką w Polsce. 

To nie koniec dzielenia się ciekawym contentem –  nasz film wykorzystaliśmy  także jako materiał publikowany z okazji dnia kobiet – nie tylko dlatego, że chcieliśmy pokazać, jak ogromną wiedzę i charyzmę mają nasze koleżanki – superspecjalistki od Google Ads. Video udostępniliśmy zarówno na naszym Facebooku, jak i LinkedInie i kontach naszych pracowników, którzy uznali, że materiał jest ciekawy. Dobry, nie tylko naszym zdaniem, content poszedł zatem w świat i wykonał dobrą robotę marketingową. Upiekliśmy dwie pieczenie na jednym ogniu – przygotowaliśmy branżowy, merytoryczny materiał z naszej „działki”, dostarczając klientom szereg informacji i jednocześnie pokazaliśmy się z naszym wideo w możliwie jak największej liczbie kanałów internetowych.

Wielość metod

metody content marketingu

Marketing treści można mylnie interpretować jako marketing bazujący li tylko na tekstach. Nic bardziej mylnego. Content marketing wykorzystuje w zasadzie wszystkie formy komunikowania się z odbiorcą w internecie. Będą to zarówno teksty, jak również video, podcasty, webinary, infografiki i wiele, wiele innych. Oczywiście – wiele z rzeczonych otrzymało swoje własne nazwy i zaczęło żyć własnym życiem. Ogółem jednak można je nazwać właśnie content marketingiem.

Jest to ważne, ponieważ każda branża ma swoją specyfikę i może się okazać, że budowanie treści na blogu wcale nie jest w absolutnie każdej sytuacji optymalnym rozwiązaniem (blog bez wątpienia jest świetnym sposobem na promowanie działalności 🙂 ).

Załóżmy jednak, że nie możesz sobie pozwolić na wielotorowe działanie marketingowe i startujesz z małym produktem/usługą b2b. Co będzie najlepsze wówczas? Być może personal branding w oparciu o podcasty czy szybkie materiały wideo udostępniane na LinkedInie…

Niezależnie od potrzeb musisz projektować content marketing nie tylko pod kątem oczekiwań danego odbiorcy.  Powinieneś również wziąć pod uwagę miejsce, w którym użytkownik sieci może Cię wyszukać i co ważne – by mógł to zrobić w naturalnych dla niego warunkach.

Odpowiedź na potrzeby

W zasadzie możesz przyjąć, że to, co teraz czytasz, to właśnie content marketing. W pewnym momencie ktoś uznaje, że chciałby dowiedzieć się czegoś więcej na jakiś temat – na przykład jak ugotować zupę pomidorową lub jakie auto wybrać do 50 tysięcy złotych. W odpowiedzi na zadane wyszukiwarce pytanie czy frazę otrzymujesz strony, które mogą Ci pomóc. Roboty indeksujące Google oceniają, która treść może być dla Ciebie najbardziej przydatna. Czynników wpływających na widoczność danej strony jest około 200 i większość oczywiście nie jest z treścią związana. Treść jest jednak najważniejszym kryterium przy ocenie.

Dobry content marketing to ten, który po pierwsze: odpowiada na Twoje potrzeby, a po drugie: zazębia się z obszarem działalności Twojej firmy. Weźmy na przykład artykuł, który własnie czytasz. Twoje zaciekawienie content marketingiem wynika z faktu, że zainteresowała Cię taka forma reklamy – być może wybierzesz właśnie ten sposób na promowanie swojej firmy. My – jako agencja Verseo – działamy w branży reklamowej od wielu lat. Istnieje zatem szansa, że po przeczytaniu tego artykułu zechcesz poznać inne aspekty naszej działalności i uznasz, że dla Twojego typu biznesu bardziej zasadne będzie użycie innych niż content marketing metod promocji – np. Google AdWords czy SEO. Treść, którą przygotowaliśmy, skieruje Cię być może w inne obszary naszej działalności marketingowej, ergo – ten tekst spełni swoją funkcję!  

Naturalność przekazu

naturalny content marketing

Content marketing spotykamy w różnych sytuacjach, ale najczęściej, gdy czegoś szukamy – odpowiedzi, rekomendacji, opinii, wytłumaczenia. Wówczas marketerzy służą nam poradnikami, tutorialami, wideo recenzjami. Im lepiej trafimy w gust odbiorcy i im bardziej zbliżymy się do jego intencji, tym lepiej będzie działał nasz content. Dlatego każdy content marketer powinien dysponować nie tylko inteligencją emocjonalną i umieć ekstrapolować cudze stany, ale również, przynajmniej pobieżnie, interesować się psychologią i behawiorystyką. Content bowiem to jedno, ale reakcja czytelnika na jego zawartość – to drugie. Dlatego ważne jest, abyś umożliwił odbiorcy przekazu wykonanie dalszych kroków w ramach swojego środowiska – np. zapis do newslettera, pobranie poradnika, “złapanie” do późniejszego remarketingu, przejście po linku do artykułu, który również może go zainteresować. Tworząc content marketing, zawsze warto postawić się w roli odbiorcy, a nie twórcy. Im bardziej zatem plastyczny umysł posiadasz, tym lepiej dla Twojego contentu. 🙂

Możliwość wyeksportowania działań

Kolejną zaletą content marketingu jest fakt, że do jego tworzenia nie musisz dysponować zapleczem osobowym we własnej firmie. Prowadzenie bloga możemy zlecić np. doświadczonemu copywriterowi, który nie tylko będzie pisać teksty na polecony temat, ale również wyszuka odpowiednie frazy czy tematy, które będą związane z Twoją branżą.

Wyjątkowo często wyprowadza się na zewnątrz firmy nagrywanie materiałów wideo, co wynika z faktu, że “na co dzień” nie potrzebujesz ekipy filmowej, zakupionego sprzętu nagrywającego czy subskrypcji programów do obróbki. Angażując w to podmiot zewnętrzny, możesz też powierzyć mu stworzenie scenariusza oraz wybór formy przekazu.

Niemniej jednak zawsze przed podjęciem tego typu współpracy zastanów się, czego potrzebujesz w zakresie tematyki, formy czy długości materiału wideo. Nie możesz błądzić po omacku, tym bardziej, że nagranie filmu to kosztowne przedsięwzięcie.

Osobiście uważam, że o ile firma posiada zasoby na inwestycje w zespół, powinna jednak próbować tworzyć wewnętrzny dział content marketingu. Rekomenduję tego typu rozwiązanie zawsze, ponieważ osoba, która identyfikuje się z firmą, żyje w niej, zna jej odbiorców i ofertę od podszewki, będzie tworzyć content z większą wydajnością i w bardziej naturalny sposób niż ktoś z zewnątrz. Może się  również okazać, że takie rozwiązanie będzie po prostu tańsze (może poza produkcją wideo, która “in house” wymaga sporych nakładów początkowych).

Wizerunek eksperta

Prosta sprawa. Jeżeli ktoś czegoś nie wie, a Ty tak, wówczas można z tego skorzystać. Im bardziej kompetentna odpowiedź czy opinia, tym lepszy wizerunek możesz stworzyć wokół siebie lub swojej marki. Dlatego nawet “darmowe” przekazywanie wiedzy ma całkiem biznesowe uzasadnienie i finalnie po prostu się opłaca. Klasyczny win-win.

Content marketing 2019/20 i dalej?

W większości przypadków – od zduństwa po marketing online – blog to must have. Content marketing to w zasadzie dom postawiony na blogowaniu. Pamiętam jeszcze czasy, kiedy blogi były domeną osób, które chciały się podzielić ze światem swoimi zainteresowaniami i… tyle. Nikt nie myślał wówczas o monetyzowaniu swoich blogów, a w łonie firm nawet nie kiełkowała myśl, że czyjaś praca mogłaby polegać tylko na tym, by pisać…

NIESPODZIANKA!

Wszystko zawdzięczamy dominującej roli Google’a w naszym życiu. Ponad 90% Polaków właśnie tu szuka odpowiedzi. Firmy dostarczają zatem najpopularniejszej w naszym kraju wyszukiwarce coraz więcej i więcej treści. I na razie nic nie wskazuje na to, żeby ten trend miał ulec zmianie – z jednym małym zastrzeżeniem. Otóż treści będą musiały być coraz bardziej syntetyczne, a ich jakość możliwie jak najwyższa. Google opracowuje coraz to doskonalsze metody mierzenia intencjonalności danego użytkownika. Niedługo nie będzie dostarczał odpowiedniej odpowiedzi całej grupie demograficznej czy określonej społeczności szeroko zainteresowanej daną tematyką. Google z czasem dostarczy odpowiedzi, które będą skrojone na Twoją miarę. Przeanalizuje też, czy wolisz czytać treści obszerniejsze czy może raczej lakoniczne wpisy. Sam, tworząc ten artykuł, zastanawiam się, czy taka długość mojego wywodu będzie optymalna. Teoretycznie bowiem im dłuższy tekst, tym lepiej dla wyszukiwarki. Tak było i jest dotychczas, ale obecnie widać, że tendencja ta może już za chwilę ulec zmianie.

Tak czy inaczej blogowanie będzie jeszcze długo dominującą formą content marketingu – nie tylko ze względu na niesłabnącą popularność, ale także dzięki temu, że istnieje niewiele barier w tworzeniu treści. Edytory tekstu i platformy do dzielenia się różnego typu materiałami są obecnie banalne w obsłudze. Jedynym ograniczeniem jest w zasadzie tylko czas, jaki możemy poświęcić na tworzenie content marketingu.

Niemniej jednak blogowanie zaczyna mieć mocną konkurencję – wideo oraz podcasty. Wideo, które zdecydowało o popularności wyszukiwarki Youtube, jest obecnie silnie forsowane przez algorytmy platform społecznościowych, m.in. Facebooka czy LinkedIna. Jak już pisałem wcześniej, format wideo lepiej rezonuje w świadomości użytkownika – jest bardziej plastyczny, angażuje na dłużej, a ludzie chętniej wchodzą z nim w interakcję.

Te czynniki, przy wsparciu algorytmów social mediów, stoją za rosnącą popularnością content marketingu opartego na wideo.

Coraz częściej wspomina się również o podcastach, chociaż przyznam szczerze, że sam nie widzę różnic jakościowych, które przemawiałyby akurat za tym, by w nadchodzących latach akurat ta forma miała zdetronizować wideo. Podcastów używa się obecnie w tworzeniu personal brandingu i głównie po to, by wyróżniać się nową formą obecności w sieci. Zdecydowanie łatwiej jest coś nagrać tylko głosowo niż w formacie wideo. Być może zatem, w pewnych sytuacjach – jak np. jazda samochodem czy autobusem – podcasty dołączą do audiobooków i będą szerzej stosowane. Ja wciąż pozostaję nieco sceptyczny.

Content marketing – podsumowanie

Robić ten content czy nie? Jeżeli planujesz zajmować się w przyszłości tylko tym, czym parasz się obecnie, to odpowiedzieć jest prosta – TAK, ABSOLUTNIE!

Dobry jakościowo, autentyczny i przede wszystkim dobrze osadzony content marketing w długiej perspektywie czasowej obroni się zawsze i wpłynie pozytywnie na Twój biznes, pozycjonowanie strony i postrzeganie przez odbiorców Twoich produktów lub usług. Co ważne, raz stworzony content będzie na Ciebie “pracował” już zawsze (np. w przypadku blogowania). Oczywiście należy pamiętać o aktualizowaniu treści, które cały czas warto uzupełniać o nowe teksty czy inne formy promocji contentowej.

Na koniec zachęcam do pobrania mojego poradnika z blogowania w biznesie. W materiale zwracam uwagę na czynniki sukcesu i strategię klastrów tematycznych, które wykorzystaliśmy również dla siebie. Jeżeli myślisz poważnie o content marketingu, to wierzę, że i ten poradnik będzie dla Ciebie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany