Ten tekst przeczytasz w 6 minut

2 komentarze

Checklista optymalizacji Google AdWords

Checklista optymalizacji Google AdWords - zdjęcie nr 1

Checklista optymalizacji Google AdWords - zdjęcie nr 2

Checklista optymalizacji Google AdWords - zdjęcie nr 3

Spis treści

Czytasz teraz:

Checklista optymalizacji Google AdWords

Zamknij

Optymalizacja Google AdWords – krok po kroku.

Jak wykonać dobrą optymalizację kampanii Google AdWords? Z naszą checklistą nie zapomnisz o żadnym ważnym elemencie optymalizacji. Optymalizacja Google AdWords pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze, co przekujesz na wyższą liczbę konwersji! 

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Pierwszym i najważniejszym krokiem w świecie AdWords jest utworzenie konta Google AdWords (jeśli nie wiesz jak to zrobić, to zajrzyj tutaj: https://blog.verseo.pl/zalozyc-konto-google-adwords/), a zaraz po nim utworzenie pierwszej kampanii (dowiedz się więcej: https://blog.verseo.pl/5-kluczowych-zasad-tworzenia-kampanii-google-adwords/). W związku z tym, że Google daje nam do dyspozycji kilka różnych rodzajów kampanii (Sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową, Tylko sieć wyszukiwania, Tylko sieć reklamowa, Kampania produktowa, Wideo oraz Uniwersalna kampania promująca aplikację), najpierw należy zastanowić się nad celem marketingowym i wybrać odpowiednie do naszych potrzeb narzędzie.

O czym należy pamiętać?

Kiedy już zaczniemy przygotowywać naszą pierwszą, a może i kolejną kampanię, musimy pamiętać o kilku bardzo istotnych czynnikach, które będą miały ogromny wpływ na jej działanie. Dobranie odpowiednich ustawień oraz regularna optymalizacja mogą bowiem przynieść o wiele lepsze efekty, niż gdyby te kroki pominąć. Pamiętaj zatem, że sprawna i efektywna kampania, to usatysfakcjonowany klient oraz zadowolony z siebie specjalista! Optymalizacja Google AdWords kluczem do Twojej satysfakcji!

Poniżej znajdziesz listę ustawień/ważnych punktów optymalizacji kampanii AdWords, o których warto pamiętać. Jest ona przydatną ściągą zarówno dla SEM-świeżaków, jak i dla starych wyjadaczy, którzy na swojej marketingowej ścieżce widzieli już niejedno:

Optymalizacja Google AdWords – startujemy!

1. Odpowiednio ustaw harmonogram wyświetlania reklam. Możesz wyświetlać swoje reklamy 24h lub tylko w określonych godzinach/dniach. Harmonogram pozwala też na odpowiednie dostosowanie stawek w zależności od pory dnia:

optymalizacja google adwords

Jeżeli np. w weekendy pozycja Twoich reklam jest niższa niż w dni powszednie, możesz nieco zwiększyć stawki za kliknięcie.

2. Ustaw odpowiedni budżet kampanii. Pamiętaj, że zbyt mały budżet może nie przełożyć się na efekty. Zawsze dostosowuj budżet do wielkości kampanii – sprawdzaj, czy nie pojawia się informacja o ograniczeniu budżetowym oraz kontroluj udział w wyświetleniach:

optymalizacja google adwords

Aby wykorzystać go możliwie jak najlepiej, w wybranych przypadkach utwórz wspólny budżet dla kilku kampanii – system przeznaczy większą jego część na kampanię, która aktualnie będzie tego wymagała.

3. Ustaw konwersję! W 99% przypadków to ona jest najważniejsza i to pod nią powinno się optymalizować kampanię. Możliwości masz wiele. Możesz mierzyć: ilość i wartość transakcji, zgłoszenia/zapisy, połączenia telefoniczne, pobranie aplikacji, dokonanie rezerwacji, wysłanie wiadomości, przejście na zakładkę z danymi kontaktowymi. Pamiętaj, że do dyspozycji masz też transakcje e-commerce, cele i zdarzenia w Google Analytics:

optymalizacja google adwords

4. Użyj odpowiedniej dla Twojej kampanii metody ustawiania stawek: jeżeli zależy Ci na jak największej kontroli nad stawkami, skorzystaj z samodzielnego ustawiania stawek, jeżeli jednak prowadzisz dużą kampanię, rozważ opcję skorzystania z elastycznej strategii ustalania stawek. Przy okazji optymalizacji stawek nie zapomnij kontrolować udziału reklam w wyświetleniach oraz analizy aukcji. Pamiętaj też, że możesz ustalać różne stawki na różne urządzenia.

5. Przed uruchomieniem kampanii upewnij się, że witryna, którą promujesz jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Optymalizacja Google AdWords to jedno, ale należy zadbać o niski współczynnik odrzuceń:

test szybkości strony

Przetestuj ją np. tutaj: testmysite.withgoogle.com.

6. Na karcie kampanii ustaw odpowiednie kolumny, które pozwolą Ci szybko sprawdzić najważniejsze statystyki kampanii:

optymalizacja google adwords

7. W przypadku kampanii w Sieci Wyszukiwania, odpowiednio grupuj słowa kluczowe oraz utwórz dla nich osobne grupy reklam. Używaj słów kluczowych w różnych dopasowaniach (korzystaj też z planera słów kluczowych).

8. Aby dobrać odpowiednie frazy oraz stawki za kliknięcie w reklamy tekstowe, możesz zajrzeć do planera słów kluczowych:

wyszukiwanie słów kluczowych

Ponadto system sam poinformuje Cię, jeżeli stawka dobrana do słowa kluczowego będzie za niska. Na samym początku staraj się ustawiać nieco wyższe stawki za kliknięcie, wraz w trwaniem kampanii staraj się je obniżać.

9. Utwórz przynajmniej dwie różne reklamy w każdej grupie. Ten krok pozwoli Ci – po zebraniu odpowiednich danych – wybrać skuteczniejszą reklamę i umożliwi dalszą pracę nad nią.

10. W treści reklam przekaż internautom możliwie najwięcej wiadomości. Pochwal się tym, co wyróżnia Twój produkt/Twoją usługę. Jeżeli aktualnie oferujesz promocję, czy wyprzedaż, nie zapomnij przekazać tego potencjalnym klientom:

treść reklam AdWords

11. Zawsze, ale to zawsze umieszczaj w reklamie przekonujące wezwanie do działania. Pamiętaj jednak, że powinno być ono dostosowane do oferty. Jeżeli oferujesz renowację mebli, nie pisz Kup teraz! A jeżeli sprzedajesz perfumy, spróbuj hasła Zamów jeszcze dziś, zamiast Skorzystaj z naszych usług. Wspomnij też o darmowej dostawie, czy rabacie po rejestracji na stronie (jeżeli oczywiście masz to w swojej ofercie).

12. Unikaj wydawania budżetu na nieodpowiednie frazy. Zawsze przed włączeniem kampanii dodawaj przygotowane wcześniej wykluczenia (jeżeli np. sprzedajesz nową odzież dziecięcą, wyklucz odzież damską, męską oraz używaną). Regularnie sprawdzaj też raport wyszukiwanych haseł i wykluczaj frazy, na które Twoja reklama nie powinna się więcej pojawiać:

optymalizacja google adwords

13. Po starcie kampanii dokonaj testu jej działania: wpisz frazę kluczową i sprawdź, czy reklama się wyświetla. Jeżeli to możliwe, kliknij w reklamę i dokonaj testowej konwersji, aby mieć pewność, że dane będą się naliczać.

14. W przypadku kampanii w Sieci Reklamowej pamiętaj o Opcjach kategorii witryn: wyklucz wszystkie kategorie witryn, na których Twoje reklamy nie mają się wyświetlać (np. gry):

optymalizacja google adwords

15. Dodaj wszystkie możliwe rozszerzenia aby uatrakcyjnić swoją reklamę, zwiększyć jej rozmiar w wyszukiwarce oraz przekazać internautom możliwie jak najwięcej cennych informacji.

16. Skieruj internautów na odpowiednią stronę docelową. Jeżeli reklamujesz kilka różnych produktów pamiętaj, że każda grupa reklam może docierać pod odpowiedni adres URL. Kierowanie internautów na stronę główną nie zawsze jest najlepszym wyjściem. Wybranie odpowiedniej strony docelowej często pomaga zmniejszyć współczynnik odrzuceń oraz wydłużyć czas spędzony na stronie.

17. W kampanii produktowej zadbaj o dobrej jakości pliki produktowe. Zoptymalizuj nazwy i opisy produktów oraz zdjęcia. Zachęć szukających do odwiedzenia Twojej strony ładną grafiką i trafną nazwą produktu.

18. Korzystaj z RLSA – remarketingu w Sieci Wyszukiwania. Dodaj odpowiednie listy remarketingowe z ustawieniem Tylko stawka, aby ponownie trafić do internautów, którzy wcześniej odwiedzili Twoją stronę. Zastanów się też nad odpowiednim zwiększeniem stawki za kliknięcie.

19. Wykluczaj nieskuteczne słowa kluczowe, tj. takie, które nie generują ruchu lub takie, które generują duże koszty, ale nie konwertują.

20. Kontroluj pozycje reklam oraz ich wyniki jakości – w przypadku słabych wyników staraj się ulepszyć swoje reklamy:

Checklista optymalizacji Google AdWords - zdjęcie nr 13

21. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się „Jak efektywnie wykorzystać Sieć Reklamową Google” (https://blog.verseo.pl/efektywnie-wykorzystac-siec-reklamowa-google/).

22. Zawsze twórz osobną kampanię w Sieci Reklamowej (Sieć Wyszukiwania z rozszerzeniem na Sieć Reklamową nie zawsze się sprawdza).

23. Ograniczaj liczbę wyświetleń reklam w Sieci Reklamowej (tzw. capping) – nie zmęczysz internautów, a przy okazji zaoszczędzisz nieco budżetu.

24. Jeżeli to możliwe, zawsze korzystaj z remarketingu – przypominaj o sobie internautom, którzy wcześniej odwiedzili Twoją witrynę:

remarketing

25. Już na samym początku pracy z kampanią przygotuj odpowiednie listy remarketingowe (np. dla nowych użytkowników, wszystkich użytkowników, czy internautów, którzy porzucili koszyk zakupowy bez finalizacji transakcji), będą one miały czas na zebranie odpowiedniej ilości cookies.

26. Przez pierwsze dni działania kampanii, analizuj ją bardzo dokładnie. Sprawdzaj, czy budżet wydaje się odpowiednio i czy któreś frazy kluczowe/reklamy nie generują zbyt wielu kosztów. Zwiększ stawki, aby podnieść pozycje reklam, które wyświetlają się zbyt nisko.

27. Po kilku dniach delikatnie obniż stawki fraz/reklam, które znajdują się na pierwszych pozycjach i wyświetlają się najczęściej.

28. Kontroluj nie tylko ilość kliknięć i konwersji. Sprawdzaj też pozycje reklam, CTR, raport wyszukiwanych haseł. Szukaj nowych fraz kluczowych, ale też wstrzymuj te, które mają niski współczynnik klikalności i nie generują ruchu.

29. Nie wprowadzaj wielu zmian w kampanii na raz, ani zbyt często. Potrzeba czasu aby przekonać się o skuteczności zmian. Optymalizacja Google AdWords lubi analityczne podejście. 🙂

30. Dobrym pomysłem jest ustalenie harmonogramu działań, aby usystematyzować pracę nad kampanią. Spróbuj zatem wprowadzać zmiany regularnie, np. dodawaj wykluczenia co dwa tygodnie w poniedziałek (chyba, że prowadzisz dużą kampanię i koniecznym jest częstsze dodawanie wykluczeń), treści reklam odświeżaj np. co 2-3 miesiące.

31. Przy pracy nad kampanią AdWords nie zapominaj o koncie Google Analytics – pomoże Ci ono skontrolować ilość sesji, ich długość, a także współczynnik odrzuceń.

Pamiętaj też, że każda kampania będzie wymagała indywidualnego dostosowania ustawień i nie zawsze te same ustawienia sprawdzą się w kilku różnych kampaniach (nawet jeżeli dotyczyć one będą tych samych produktów/usług). Posiłkuj się powyższymi wskazówkami, ale nie zapominaj o tym, że to statystyki kampanii są najważniejsze. Świadomie podejmuj zatem decyzje i tak jak wspomniałam wcześniej, nie dokonuj zbyt wielu zmian na raz. Gotowy na optymalizację kampanii Google AdWords? Do dzieła!

Komentarze (2)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Checklista optymalizacji Google AdWords - zdjęcie nr 16

    KoliSeo

    19 lip 2017, 10:48

    Bardzo fajna checklista, polecam z tego zrobić infografikę. Dołożyłbym jeszcze do tego Google Search Console, można tam znaleźć wiele cennych informacji. Martyna co myślisz o Google Attribution 360? Może coś napiszesz na ten temat?

    • Checklista optymalizacji Google AdWords - zdjęcie nr 17

      Martyna Mikołajczak

      02 sie 2017, 10:02

      Google Attribution 360 jest dobrym rozwiązaniem dla dużych kont i zdecydowanie zasługuje na osobny wpis, co pozwoliłoby opisać wszystkie jego zalety. Dziękuję za opinię i podpowiedź co do tematu na przyszłość.