Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Brak komentarzy

7 zasad tworzenia oraz optymalizacji kampanii AdWords wg Verseo

7 zasad tworzenia oraz optymalizacji kampanii  AdWords wg Verseo - zdjęcie nr 1

7 zasad tworzenia oraz optymalizacji kampanii  AdWords wg Verseo - zdjęcie nr 2

Optymalizacja kampanii AdWords, to klucz do jej sukcesu.

Przeprowadzana uważnie i regularnie optymalizacja kampanii AdWords pozwoli naszej kampanii na rozwój, lepsze efekty, oszczędność środków, a nam na mniej stresów związanych z jej prowadzeniem.
Zebraliśmy zatem garść porad od zespołu Certyfikowanych Specjalistów AdWords zasilających szeregi naszej agencji i postanowiliśmy podzielić się nimi z Wami, zdradzając tym samym kilka naszych sekretów skutecznego tworzenia oraz optymalizacji kampanii.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

 

1. Wybór typu kampanii Google AdWords oraz jej ustawienia:

Pierwszymi krokami, jakie należy podjąć przed zbudowaniem, a tym bardziej optymalizowaniem kampanii AdWords są przeanalizowanie branży, której kampania ma dotyczyć oraz zastanowienie się nad jej planowanym celem/efektem.
Taka analiza pozwala obrać dobrze dostosowaną strategię marketingową, czyli np. wybrać najodpowiedniejszy typ kampanii, co niejednokrotnie kończy się mocnym uderzeniem z wielu stron.

Załóżmy, że chcemy reklamować sklep perkusyjny. Do internautów aktywnie poszukujących konkretnego sprzętu trafiamy za pomocą reklam produktowych oraz tekstowych wyświetlających się na hasła typu: sklep perkusyjny, perkusja sklep. Dla tych, którzy odwiedzili naszą stronę w ciągu ostatnich 7 dni, ale jeszcze nie dokonali zakupu, przygotowujemy banery remarketingowe z propozycją 5% zniżki. Tym, którzy interesują się perkusją i wybierają inne witryny o tej tematyce, np. blogi, czy serwisy muzyczne, wyświetlamy banery z propozycją odwiedzenia naszego sklepu. A tym, którzy korzystają z serwisu YouTube, prezentujemy krótkie reklamy wideo przed filmami z kursami nauki gry na bębnach.

Po wyborze odpowiednich typów kampanii zawsze dobieramy najlepsze dla nich ustawienia. Musimy pamiętać o:

  • odpowiedniej lokalizacji – obszarze, na jakim mają się wyświetlać nasze reklamy,
  • strategii ustalania stawek CPC – tutaj mamy do wyboru ustalanie samodzielne lub tzw. automat,
  • metodzie wyświetlania reklam standardowej lub przyspieszonej,
  • harmonogramie reklam, gdyż nie zawsze muszą one wyświetlać się 24h,
  • ograniczeniu liczby wyświetleń dla kampanii banerowych oraz wideo, aby nie zmęczyć internautów swoją obecnością.

 

2. Słowa kluczowe – klucz do do udanej kampanii AdWords:

Słowa kluczowe są fundamentami każdej kampanii AdWords i to na nich opierają się reklamy w Sieci Wyszukiwania Google. Możemy napisać najbardziej chwytliwe teksty reklamowe, wydać na nie miliony monet, zebrać tony wyświetleń i kliknięć, ale co z tego, jeżeli nie trafimy do odpowiedniej grupy docelowej.

Gdybyśmy reklamowali nasze produkty przy użyciu słowa kluczowego talerze (w kilku różnych dopasowaniach) oraz bardzo ogólnego tekstu reklamowego, np:
7 zasad tworzenia oraz optymalizacji kampanii  AdWords wg Verseo - zdjęcie nr 4
większość z internautów pomyśli, że to reklama talerzy kuchennych. A co, jeśli po kliknięciu przejdą na stronę już wyżej wymienionego sklepu perkusyjnego? Sugerowane przez planer słów kluczowych 0,63 zł za klik przepadnie, konwersji z tego nie będzie, a jedyny wzrost jaki zanotujemy, to wyższy współczynnik odrzuceń. Jeśli codziennie przez okres miesiąca 50 osób szukających talerzy kuchennych kliknie w tę reklamę, stracimy około 1000 zł.

Jaki z tego wniosek? Słowa kluczowe i ich odpowiednia optymalizacja, to klucz do udanej kampanii.

Podstawowe kroki w optymalizacji słów kluczowych, to:

  • regularne korzystanie z raportu wyszukiwanych haseł – pokazuje on na jakie słowa kluczowe wyświetlają się reklamy, pozwala rozbudowywać kampanię o nowe słowa,
  • dodawanie do kampanii i przenoszenie najlepiej konwertujących słów kluczowych do osobnych grup reklam, co podnosi statystyki dzięki m.in. lepszemu wynikowi jakości,
  • wykorzystywanie planera słów kluczowych w celu znalezienia synonimów fraz, aby trafić do szerszej grupy docelowej. Warto też przyjrzeć się sugerowanym stawkom za kliknięcie. Tani ruch jest zawsze mile widziany – nie tylko przy ograniczonym budżecie kampanii,
  • kontrolowanie pozycji reklam – wysoka pozycja sprawia, że reklama jest widoczna (ilu z nas klika dalej niż na 2-3 stronę?). Im lepiej widoczna reklama, tym większa szansa, że internauta z nią kliknie. Im więcej kliknięć, tym wyższy CTR – stosunek kliknięć do wyświetleń,
  • dbanie o wysoki wynik jakości, który w skali 1-10 określa jak bardzo reklama, słowo kluczowe oraz strona docelowa odpowiadają zainteresowaniom internauty. Wynik jakości – upraszczając sprawę – ma wpływ na koszt za kliknięcie. Reasumując: im lepiej, tym taniej i wyżej,
  • analiza kosztów generowanych przez słowa kluczowe – należy zastanowić się, czy frazy, które generują największe koszty, to najważniejsze dla nas hasła. W innym wypadku być może warto nieco ograniczyć wydatki,
  • analiza oraz wartość konwersji generowanych przez poszczególne frazy – zwłaszcza w przypadku promocji sklepów online.

 

3. Wykluczające słowa kluczowe:

Wykluczenia, to wszystkie te hasła, na które nasze reklamy NIE mają się wyświetlać. Pierwsze wykluczenia dodajemy już w momencie budowania kampanii.
W trakcie trwania kampanii, regularnie kontrolujemy raport wyszukiwanych haseł, który służy nam nie tylko do szukania nowych słów kluczowych, ale jednocześnie pozwala wykluczyć nieodpowiednie frazy. Przeglądając raport zaznaczamy zatem słowa, które nam nie odpowiadają i dodajemy je jako wykluczające słowa kluczowe. Przy okazji możemy wyodrębnić z nich pojedyncze słowa i dodać je do wykluczeń na poziomie całej kampanii, dopisując przy okazji synonimy i inne modyfikacje – aby mieć pewność, że nasze reklamy nie wyświetlą się więcej na dane słowo w jakiejkolwiek wersji.
Efektem wykluczania niechcianych fraz są przede wszystkim oszczędność środków finansowych oraz lepsze targetowanie reklam.

Reklamując wyżej wymienione talerze, od razu wykluczamy wszelkiego rodzaju talerze kuchenne, obiadowe, deserowe, ceramiczne, głębokie, a nawet biodrowe. Nie chcemy przecież wydawać budżetu na kliknięcia internautów poszukujących zastawy stołowej.

 

4. Stawki CPC:

Stawka CPC, to opłata pobierana za kliknięcie w reklamę. Odpowiednio dobrana stawka pozwala nam wyświetlać reklamy na widocznych pozycjach. W AdWords, jak w sporcie – każdy chce być pierwszy. A to właśnie możliwe jest między innymi dzięki odpowiednio ustawionemu CPC.
W trakcie budowania kampanii, szacowane stawki za kliknięcie pomoże dobrać nam zarówno planer fraz kluczowych:
7 zasad tworzenia oraz optymalizacji kampanii  AdWords wg Verseo - zdjęcie nr 5
jak i samo AdWords, gdyż na karcie słowa kluczowe znajdą się bardzo pomocne informacje, dotyczące wybranej przez nas oraz sugerowanej przez system stawki za klik:
7 zasad tworzenia oraz optymalizacji kampanii  AdWords wg Verseo - zdjęcie nr 6
Podczas optymalizacji stawek CPC, musimy zwracać uwagę przede wszystkim na:

  • pozycję reklam – przy zbyt niskiej pozycji, powinniśmy zwiększyć stawkę za kliknięcie, natomiast jeśli reklama wyświetla się na pierwszej pozycji, warto delikatnie obniżać stawkę (tutaj powinniśmy pamiętać, że im lepszy wynik jakości reklamy, tym niższe stawki nas obowiązują),
  • ilość konwersji, jakie generuje słowo kluczowe – być może delikatne zwiększenie stawki pozwoli nam wygenerować większą sprzedaż. W przypadku słów generujących duże koszty, ale mało konwersji, możemy zastanowić się nad obniżeniem stawki, gdyż pozwoli to zwolnić część budżetu, która następnie będzie mogła zostać przeznaczona na bardziej opłacalne frazy,
  • jakość ruchu w określonych godzinach/dniach tygodnia – AdWords umożliwia zwiększanie/zmniejszanie stawek za kliknięcie w wybranym przez nas okresie. Jeżeli widzimy, że w weekendy nasze reklamy osiągają niższe pozycje, a sprzedaż idzie słabiej niż w tygodniu, możemy ustawić wyższe stawki na wybrane dni,
  • ruch oraz pozycje reklam na różnych urządzeniach – stawki możemy dopasować nie tylko do godzin/dni tygodnia, ale też w zależności od urządzeń, na jakich wyświetlają się nasze reklamy. Jeżeli zatem spora ilość ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, ale pozycja reklam nas nie zadowala, mamy możliwość zwiększenia CPC właśnie dla tych urządzeń,
  • lokalizacje, z których pochodzi największy ruch – tak samo, jak w dwóch powyższych przypadkach, stawki CPC możemy optymalizować pod konkretne lokalizacje. Jeżeli zatem widzimy, że z jednego miasta pochodzi najwięcej konwersji, możemy starać się zwiększyć ich ilość przez odpowiednie dostosowanie kosztu za klik.

 

5. Grupy reklam:

Grupy reklam przedstawiają strukturę kampanii AdWords. Pozwalają one na utrzymanie ładu i porządku, upraszczają i usprawniają optymalizację.
Prowadząc kampanię, w której mamy kilka-kilkadziesiąt słów kluczowych, nigdy, przenigdy, nie wrzucamy ich do jednego worka (czytaj: grupy reklam). Bo jak potem coś z takiego worka wyjąć i obejrzeć? A jak opisać to wszystko na raz jedną reklamą?

Wróćmy do naszego sklepu z instrumentami perkusyjnymi.
Reklamując talerze, bębny, werble, stopy, naciągi, pałeczki, miotełki i inne perkusjonalia, ciężko byłoby je umieścić w jednej grupie reklam i napisać dla nich jedną reklamę. Musimy je zatem pogrupować wg typów produktów, być może nawet wg marek, jeżeli jest taka możliwość. Do jednej grupy wrzucamy zatem talerze perkusyjne, a do innej pałeczki.

Nie przesadzamy z ilością słów kluczowych na grupę reklam – idealnym rozwiązaniem jest wstawienie tam jednej frazy w dwóch/trzech różnych dopasowaniach..
Optymalizacja grup reklam, to przede wszystkim kontrola kosztów z nimi związanych, sprawdzanie działania słów kluczowych przynależnych do poszczególnych grup oraz ewentualne wydzielanie fraz do nowych, osobnych grup. To także tworzenie nowych grup reklam w momencie rozszerzania oferty lub wstrzymywanie niektórych z nich w momencie rezygnacji ze sprzedaży niektórych produktów/usług.

 

6. Reklamy:

Jeżeli słowa kluczowe są kluczem do efektywnej kampanii, reklamy możemy nazwać furtką z wielkim napisem “Zapraszamy do środka”. Aby internauci zauważyli to zaproszenie, reklamy muszą być przemyślane i odpowiednio napisane.
Treści reklam dobieramy zatem idealnie do produktów lub usług, które reklamujemy. Ponadto wypisujemy wszystkie najważniejsze cechy oferty, skupiając się na tych, które czynią ją wyjątkową i odróżniają od konkurencji.

Które “zaproszenie do środka” zadziała lepiej na bębniarzy?
7 zasad tworzenia oraz optymalizacji kampanii  AdWords wg Verseo - zdjęcie nr 7
czy może
7 zasad tworzenia oraz optymalizacji kampanii  AdWords wg Verseo - zdjęcie nr 8
Wszyscy chyba znamy odpowiedź.

Do jednej grupy reklam zawsze dodajemy 2-3 różne treści reklam. Pozwala nam to sprawdzić, która reklama jest najchętniej wyświetlana, klikana, czy najlepiej konwertuje. W ramach optymalizacji reklam, mamy możliwość edytowania ich treści. Jeżeli zatem widzimy, że reklamy nie przynoszą spodziewanych efektów, możemy je podmienić. W momencie zmiany oferty, wyprzedaży, czy innych akcji, dodajemy odpowiednie informacje. Zawsze, ale to zawsze używamy wezwania do działania!
Sprawdzamy też (na karcie słowa kluczowe, w kolumnie wynik jakości) ocenę trafności reklamy:
7 zasad tworzenia oraz optymalizacji kampanii  AdWords wg Verseo - zdjęcie nr 9
Jeżeli nasza reklama zostaje oceniona, jako poniżej średniej, może to oznaczać, że jej treść jest niewłaściwa w odniesieniu do słowa kluczowego i należy ją natychmiast poprawić.

 

7. Rozszerzenia reklam:

Rozszerzenia reklam zwiększają pole reklamowe o kilka dodatkowych linii tekstu. Pozwalają nam przekazać informacje, które nie zmieściły się w treści reklamy. Na chwilę obecną, mamy możliwość skorzystania z:

  • rozszerzeń linków do podstron – pozwalają one zaprezentować dodatkowe podstrony, np. zakładka kontakt,
  • rozszerzeń objaśnień – tutaj możemy zawrzeć wszystko co wyróżnia naszą ofertę, np. bezpłatna dostawa, raty 0%, infolinia 24h,
  • rozszerzeń informacji w witrynie – umożliwiają wypunktowanie typów/marek/usług/modeli, które mamy w ofercie,
  • rozszerzeń połączeń – wyświetlają numer telefonu przy reklamie, na urządzeniach mobilnych pozwalają na kontakt telefoniczny za pomocą jednego kliknięcia,
  • rozszerzeń wiadomości – pozwalają internautom korzystającym z komórek na szybki kontakt SMS z reklamodawcą, np. wysłanie prośby o przekazanie większej ilości
    szczegółów,
  • rozszerzeń lokalizacji – pozwalają wyświetlać adres, mapę oraz odległość do siedziby firmy/sklepu,
  • rozszerzeń cen – pokazują ceny wybranych produktów i umożliwiają bezpośrednie przejście na ich podstrony,
  • rozszerzeń promocji – to najmłodsze dziecko AdWords (dostępne jedynie w nowej wersji panelu) które pozwala nam dodać szczegóły bieżących promocji, np. wysokości rabatu, kodu promo oraz też długości trwania oferty.

Korzystajmy zatem ze wszystkich możliwych rozszerzeń, a w miarę rozwoju kampanii/oferty dodawajmy coraz to nowe, warte uwagi informacje. Im więcej interesujących informacji przekażemy internautom, tym chętniej odwiedzą oni naszą stronę www.

Optymalizacja kampanii AdWords, to niekończący się proces. Jednorazowa akcja na pewno pomoże, ale nie przyniesie efektów na wieki. Warto zatem zadbać o regularne przeglądy kampanii. Pomogą one nam wychwycić wszelkie anomalia oraz szybko i sprawnie reagować w razie problemów. Regularna optymalizacja pozwoli naszej kampanii rozwijać się w dobrym kierunku.

 

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany