3 strategie marketingowe do wykorzystania w e-commerce

author
strategie marketingowe dla e-commerce

Firmy działające w branży e-commerce muszą radzić sobie z dużą konkurencją. Konieczna jest zatem wiedza, jak dotrzeć do swojej grupy docelowej i wyróżnić się na rynku. Wykorzystywane przez Ciebie strategie marketingowe powinny dlatego koncentrować się na przyciąganiu nowych osób, które odwiedzą Twój sklep, a następnie na zatrzymaniu ich u siebie jak najdłużej.

Istnieje wiele strategii marketingowych, które mają zastosowanie w handlu elektronicznym. W tym artykule przyjrzymy się trzem z nich.

1. Content Marketing

Marketing treści jest luźno definiowany jako promowanie świadomości marki poprzez produkcję i dystrybucję wszelkich treści wysokiej jakości (blogi, filmy, infografiki itp.), które będą przydatne dla Twoich klientów. Jest to strategia długoterminowa oparta na budowaniu silnych relacji z klientami poprzez regularne dostarczanie im cennych treści, które trafiają do ich potrzeb.
Wielu sprzedawców internetowych głównie koncentruje się na tym, aby mieć jak najlepsze opisy produktów. Są one oczywiście niezwykle ważne, jednak w obecnym świecie marketingu internetowego trzeba pójść jeszcze dalej.
Na szczęście istnieje wiele sposobów, na jakie możesz dostarczać klientom wartościowych treści. Jedną z najpopularniejszych jest prowadzenie bloga.
Większość platform e-commerce posiada funkcje, które pozwalają na szybką integrację bloga.
Oczywiście jego założenie to nie wszystko. Konieczne jest przygotowanie na niego wartościowych treści. O czym zatem na nim pisać?

Zadawaj przykładowe pytania, jak:

  • Jakie problemy rozwiązuje mój produkt?
  • Jakie pytania często zadają mi klienci?
  • Jaki temat związany z moimi produktami może być ciekawy dl klientów?

Zapisz wszystkie swoje pomysły. Więcej porad na ten temat możesz znaleźć tutaj.

Kiedy masz już listę pomysłów na bloga, pora na ich realizację! Tworzenie ich wymaga oczywiście czasu. Niektórzy sprzedawcy zajmują się tym nawet samodzielnie, wykorzystując swoją dogłębną wiedzę na temat branży, w jakiej działają. Inni z kolei zlecają to zadanie copywriterom. Niezależnie od tego, jakie podejście zastosujesz, zawsze należy pamiętać o zachowaniu wysokiej jakości tekstów. Nie wystarczy, że artykuł będzie po prostu długi – konieczne jest zawarcie takich informacji, które faktycznie pomogą czytającym.

Publikuj swoje artykuły na blogu i udostępniaj je w mediach społecznościowych. Następnie, klienci mogą tak naprawdę zrobić resztę. Jeśli artykuł będzie naprawdę świetny, Twoi klienci sami zaczną go popularyzować, dzieląc się nim poprzez social media.
Regularne wpisy na blogu mogą pomóc Ci także w zakresie SEO. Jest tak, gdyż Google nagradza witryny, które zawierają przydatne i regularnie publikowane treści.

Spójrzmy dla przykładu na barberlife.pl. Jest to blog powiązany ze sklepem sprzedającym produkty dla pielęgnacji brody oraz włosów. Znajdują się na nim dlatego recenzje produktów takich jak trymery czy też artykuły przydatne dla „brodziarzy”:

Takie treści budzą zainteresowanie mężczyzn dbających o swój wygląd i jednocześnie dostarczają im wartościowych wskazówek. We wpisach wielokrotnie pojawiają się także odnośniki do konkretnych produktów, co stanowi nienachalną, aczkolwiek bardzo skuteczną reklamę i pomaga w budowaniu eksperckiego wizerunku.

2. Marketing przez polecenie

Jedną z bardzo skutecznych (choć niedocenianych) strategii marketingowych w handlu elektronicznym jest marketing referencyjny.
Powód jest prosty – wszyscy jesteśmy stworzeniami społecznymi i chcemy dzielić się swoimi doświadczeniami z rodziną i przyjaciółmi. Jest to bardzo korzystne zachowanie – pomagamy sobie (tutaj w kontekście kupowania) nawzajem unikać złej jakości produktów oraz polecamy sobie te sprawdzone.

Oznacza to również, że niezależnie od tego, czy Ci się to podoba, czy nie, ludzie podzielą się ze sobą opiniami na Twój temat. Jak można wykorzystać to na swoją korzyść? Tutaj w grę wchodzi właśnie marketing przez polecenie.

Marketing rekomendacyjny ma miejsce wtedy, gdy świadomie wpływasz na proces, w jaki sposób klienci dzielą się informacjami o Tobie. Może to mieć miejsce przez zastosowanie programu lojalnościowego, gdzie za polecenia Twoich produktów klienci zyskują korzyści.

Możesz stworzyć swój własny program rekomendacyjny od podstaw, choć istnieją też specjalnie do tego dostosowane aplikacje.

Bez względu na to, które rozwiązanie wybierzesz, istnieją dwa czynniki, o których powinieneś pamiętać.

Po pierwsze, same zachęty. Jest to główny powód, dla którego klienci będą dzielić się informacjami o Tobie. W końcu program rekomendacji ma dawać polecającym coś w zamian. Sama nagroda będzie zależeć od tego, co sprzedajesz. Jeśli sprzedajesz coś, czego ludzie potrzebują często, daj kupon rabatowy na następne zakupy. Jeśli jednak sprzedajesz produkt, który większość ludzi nabywa rzadko, ale wydaje wtedy dużo pieniędzy (np. komputer stacjonarny), zaoferuj nagrodę pieniężną lub bon.

Po drugie, powinieneś aktywnie wspominać o swoim programie. Promuj go tak bardzo, jak tylko potrafisz. Potraktuj go jako produkt, który wprowadzasz na rynek. Podziel się nim na portalach społecznościowych i wyślij go na swoją listę e-mail. Zaproś wszystkich swoich dotychczasowych klientów do przyłączenia się do niego.

3. E-mail marketing

Swój newsletter możesz prowadzić na liczne sposoby. Aby jak najefektywniej dotrzeć do swoich odbiorców, dostarczaj im użyteczne treści. Spraw, by maile były jak najbardziej personalne. Otwórz się na to, co robi Twój sklep oraz wspominaj o wszelkich wydarzeniach, w których uczestniczyłeś. Informuj oczywiście o produktach i promocjach.

Aby odnieść jak najwięcej korzyści, stosuj narzędzia analityczne. Jednym z nich jest Google Analytics. To darmowe rozwiązanie pomoże Ci analizować skuteczność Twoich kampanii mailowych.

Istnieją także bardziej zaawansowane (zwykle płatne) narzędzia, dzięki którym możesz także śledzić zachowanie osób, które odwiedziły docelową stronę po kliknięciu odnośnika w otrzymanym mailu. Uzyskasz dzięki temu jeszcze więcej danych na temat tego, jakie elementy możesz zoptymalizować.

Podsumowanie

Nie musisz całkowicie przebudowywać swojego sklepu, aby zwiększyć konwersje oraz zyskać nowych klientów. Nie ma także potrzeby implementowania ich wszystkich od razu. Wybierz jedną strategię, ale zastosuj ją najlepiej, jak potrafisz. Rezultaty na pewno z czasem się pojawią.

Verseo  Darmowa Wycena

Powiązane wpisy

Dodaj komentarz

Copyright © 2019 Agencja Interaktywna Verseo - wszelkie prawa zastrzeżone

Polityka prywatności | Witryna wykorzystuje pliki cookies